Electrolux Assistent renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av Glenn »

danei: när kenwoodarna blir gamla så torkar fettet i växellådan och då låter dom illa (och slits), det finns "paket" med (livsmedelsgodkänt) fett+packning+filt som man kan byta, men det är ett jäkligt slabbigt jobb.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag bakar Foccacia bröd just nu och gjorde en 80% hydrerings deg, det funkar precis som jag förestälde mig hur det skulle funka då jag renoverade maskinen, jag riktigt kunde se glutenet forma och degen ändra konsistens, just detta som jag tycker brukar vara problematiskt med den konventionella degkroken men här blev det riktigt fint och minimalt med kladd.
Fixa-allt
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 februari 2021, 11:13:30

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av Fixa-allt »

Jag har en Assistent från tidigt 70-tal. I bra skicka och allt fungerar utom moment-/startknapp. Maskinen går så länge man håller inne knappen men stannar så fort man tar bort fingret. Vilken del måste bytas? Vid fråga till reparatör fick jag svar att delar inte finns längre!! Den är ju nästan ny! Det borde väl finnas ersättningsdel? Om den inte sitter på ett kretskort.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av danei »

Nu har jag inte stenkoll. Men jag har för mig att det finns en mekanism som ska slå av maskinen om det går för tungt. Den kan bli på tok för känslig. Om det var på grund av att en gammal rem slirar eller något annat kommer jag inte ihåg.

Men det är klart att det går att fixa.
Anders_CM
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 maj 2021, 09:43:04

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av Anders_CM »

Vad snyggt det blev! Blir inspirerad av att fixa upp min assistent som slirar.

Hur använde du väteperoxid för att bleka maskinen? Och var köper man det?

Har också kollat efter ny drivrem, men tycker som du att de är galet dyra. På vilket sett gick inte remmen att stretcha över? Hade det fungerat med en 305 mm rem eller liknande?
Ett alternativ är kanske ännu längre rem och spännrulle, har grejer att bygga av, men det blir en hel del extra jobb :humm:
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av DennisCA »

Väteperoxid köpte jag som 12% hårblekningsmedel via ebay, kletade på det och lämnade det i solen. Man kan kolla youtube för flera videor som demonstrerar. JAg köpte rätt sorts rem till slut, trots den var dyr på ca 400kr
Skriv svar