Electrolux Assistent renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av Glenn »

Visst är det väl delvis en smaksak, dock tror jag just bosch haft många olika system, medans kenwood och electrolux har kört liknande system hela tiden.

Ruispalat ? ..det borde man försöka baka för det som säljs i sverige är ingen hit..

Saknar även riktig Rieska.. (helst perunarieska) ..brödutbudet är mycket bättre i finland.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av DennisCA »

En fråga till de som äger Kenwood, min är en Titanium Major KM020 för att vara exakt. Från den dag jag köpte den så har den alltid funkat så att toppen av maskinen har lite flexibilitet, det är inte fastlåst 100%.

Jag har undrat lite on/off genom åren om det är så det ska vara, eller om det är något som inte står rätt till med maskinens låsning. Jag tycker det gör att maskinen har mera ljud då man knådar med den och att rörelsen av huvudet upp och ner gör att den mera benägen att röra sig. Den föll av bordet en gång, men klarade sig.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av tecno »

Herrgårds skinka från Malax.
Har den återkommit, låter ju väldigt bra för den kommer jag ihåg.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av DennisCA »

Jepp, den är vanligt förekommande i affärerna nuförtiden, dock inplastad och det blir bara inte lika bra som förr på det viset. Men om man går till Köttdisken i Malax så har dom skinkan där i hela bitar och skivar åt en och man får skinkan på rätt vis, i papper.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av limpan4all »

DennisCA: Du kan vara helt lugn, alla Kenwood jag har kommit i kontakt med (både Chef och Major) har denna möjlighet till spel.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av DennisCA »

Idag kom remmen så nu är den monterad igen:
Bild
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av hcb »

Mycket snyggt :tumupp: :tumupp: :tumupp: (både till vänster och till höger).

(En sådan här renovering är också bland det mer miljö- och klimatsmarta man kan göra.)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av Magnus_K »

hcb skrev: ... (En sådan här renovering är också bland det mer miljö- och klimatsmarta man kan göra.)
Håller fullständigt med! Det är en stor anledning till varför detta forum bara kommer växa och växa. Allt fler blir medvetna om att saker faktiskt går att laga så dom för en liten peng håller i 10 år till, och det kommer "vi" självklart hjälpa till med.

Tror inte det är en slump att EF slog publikrekord innan årsskiftet förra året när den siffran varit orörd i 4 år (om jag minns rätt)

Ursäkta OT:n.

Jättefin renovering/restaurering. Riktigt avundsjuk på dina fina maskin :tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av anders_bzn »

Detta blev ju toppenfint! Laga gammalt ger mycket kudos.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av DennisCA »

Igår bakade jag bröd hela kvällen, gjorde en 1.5 liters sats med rågbröd och det gick riktigt bra. Formen på brödet blev inte så snygga jag måste skaffa mig en riktig form för att göra rågbröd:
http://inpampas.fi/produkt/ragbrodsform-16cm/

Tog inga bilder det var lite stressigt i köket igår, sambon gjorde månkakor på samma gång.
Bild
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av Gimbal »

Tjusigt.

Tillbaka till assistenten, hur är ljudnivån på en sådan? För den ett jämrans oväsen? Är det hörselskydd på som gäller?
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag tycker den har samma ljudnivå som majoren ungefär. Det är dock svårt att säga objektivt, eftersom ungarna har på TVn med högsta ljud och jag skriker åt dom stup i kvarten att dra ner volymen, sambon spelar själv nånting på telefonen och jag lyssnar på en audio-bok med hörlurarna i.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av Gimbal »

:D ok...
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av Nerre »

Jösses vilken modern maskin.

Min är ärvd efter min farmor, det har inget hastighetsreglage (bara en vippströmställare), skrapan och rullen är i trä, och sladden är typ en sån här gammal våffeljärnssladd (platt kontakt med två hål och jordblecken på utsidan, DIN 49491 verkar den heta om jag googlar).

Nedre bilden på wikipediasidan ser ut att vara rätt modell.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Electrolux_Assistent

Och ja, vi har "köttkvarnen" till den också. Har använt den för att mala egen färs till hamburgare.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Electrolux Assistent renovering

Inlägg av danei »

Vi hade en ärvd Major, eller Hugin som den hette om den var köpt på Domus.

Den behövde msn hörsleskydd när man körde. Men jag gissar att det till stot del berodde på att den var sliten. Nu har vi en Asistent, den är mycket tystare. Men jag minst inte att Hugin maskinen lät illa när jag var liten.
Skriv svar