Labba med IoT på arbetsplatsen.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Labba med IoT på arbetsplatsen.

Inlägg av teljemo »

Hej!

Hur skapar jag en smart komponent av en industriel induktiv givare monterad i en maskin?
Så litet och simpelt som möjligt..

Tanken är att den ska trigga en automation i HA om den inte får signal på C antal sekunder.

Allt för ett litet IoT experiment på arbetsplatsen.

Tänker använda rpi3 med HA som man kör hemma och vet egentligen inte om det finns liknande bättre alternativ för själva hubben.

Automationen ska vara att när trigger slår till ska det skickas data för statistik, en bild ska tas på en komponent i maskinen samt jag får en notis om att detta hänt.

Men först och främst måste jag få givaren att bli smart!
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Labba med IoT på arbetsplatsen.

Inlägg av ToPNoTCH »

HA är ju primärt en HUB för insamling och presentation vi hemautomation.
Jag hade stoppat in Node Red istället, då det är mer ett flöde du är ute efter.

Node Red kan trigga på GPIO's på en PI och har även en funktions nod för att ta bilder från en PI med kamera (node-red-contrib-camerapi).

Med rätt inkoppling mellan din givare och GPIO så har du allt klart för att bygga ett flöde som gör precis det du vill.
Möjligheterna är i praktiken oändliga. Exempelvis skulle du kunna ta bilden och bifoga den i ett Signal meddelande så du får bilden blixtsnabbt i din mobil osv. osv.

Sen är det det där med tillförlitligheten på Raspberry PI och SD kort.
Jag hade aldrig använt PI till något viktigt.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Labba med IoT på arbetsplatsen.

Inlägg av teljemo »

Ah, får kika på detta.

Skulle heller aldrig använd rpi om det va skarpt. Detta blir mer ett sätt att billigt komma igång och labba.

Så jag behöver en rpi med node red installerad på (rasbian inkl node red eller ren node red?)
Jag ska ansluta givaren till denna rpi? Inga övriga kort?
Kan jag ansluta en kamera till denna rpi också? kommer den hitta den? (Det fungerar inte på min rpi med HA fick jag lära mig)
Annars behöver jag en till enhet för kameran.

BOM:
rpi
micro SD kort
rpi power adapter
kamera (raspberry?)

Efter att jag konfigurerat node red kan jag hänga enheten ute vid maskinen och ansluta till den genom web interface över wifi från mitt skrivbord?
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Labba med IoT på arbetsplatsen.

Inlägg av ToPNoTCH »

Typ...

Men det där med att ansluta givaren...Det vet ju inte vi hur det skall gå till du har ju inte skrivit något om givaren.
Eftersom du skrev induktiv givare antar jag att den var binär och om så är fallet är det kanske bara att anpassa utgången till en GPIO på Raspberry PI.

Node Red på PI beskrivs lite här
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Labba med IoT på arbetsplatsen.

Inlägg av tingo »

Han skrev
industriel induktiv givare
Vanligvis er dette en induktiv sensor som gir et signal når den kommer nærme nok noe av metall. Brukes ofte istedet for mekaniske endestopp brytere på cnc-maskiner (freser, 3D printere med mer).
Disse finnes i et utall varianter, de indistruelle varianterne har ofte et stort område på driftsspenning (12 - 36V for eksempel). Ofte så gir den enten logisk signal ut (definert spenning), eller NO / NC kontakt. Det er ganske lett å koble slike til en Raspberry Pi (eller Arduino), man må bare huske på at IO på en Pi er 3.3V, ikke 5 volt.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Labba med IoT på arbetsplatsen.

Inlägg av Krille Krokodil »

ToPNoTCH skrev:Sen är det det där med tillförlitligheten på Raspberry PI och SD kort.
Jag hade aldrig använt PI till något viktigt.
Ska man bara ha det till övervakning så kan man väl göra någon slug central lösning med en PLC som vakthund åt de små billiga liven.

Jag har gjort en sådan lösning på en Windows-burk enkelt genom att den bara räknar upp ett värde i 1 Hz och
skicka till PLC för att berätta att programmet rullar som det ska.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Labba med IoT på arbetsplatsen.

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag fick gnugga mig en extra gång i ögonen för att tro på detta men Siemens har faktiskt, tro det eller
ej, billiga burkar för Node-RED:
Capture.PNG
https://bodgewires.github.io/project/si ... 20-boiler/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Labba med IoT på arbetsplatsen.

Inlägg av teljemo »

Fränt!!
Men det är just ett case där man stoppar in sin rpi? Läser att det sitter lite hårdvara direkt i den här. Menas det att man kan installera node-red rakt in i denna siemens enhet och sippa en raspberry? Den har dock inte wifi isåfall..
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Labba med IoT på arbetsplatsen.

Inlägg av Krille Krokodil »

Kod: Markera allt

Based on the Intel Quark x1000, it sports 

512MB RAM and an SD Card holder for upto 32GB uSD card for OS and applications
1 x Ethernet port for internet or intranet connectivity
1 USB Host port, 1 USB Client port
1 TTL Serial Port / Console for Linux
Real Time Clock with optional battery back-up
Proven SIMATIC quality with high level of robustness
Yocto Linux and Arduino IDE support (compile and run sketches with little to no changes)
Easily expandable with Arduino shields and mini PCIe cards
Compact industrial design and DIN rail mounting
programming in popular languages like C++, Python, Java etc.
Can run Node-Red, MQTT, SQLite3 so an easy to use graphical flow design tool available from day one.
https://www.rs-online.com/designspark/s ... -solutions
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Labba med IoT på arbetsplatsen.

Inlägg av DanielM »

teljemo skrev:Hej!

Hur skapar jag en smart komponent av en industriel induktiv givare monterad i en maskin?
Så litet och simpelt som möjligt..

Tanken är att den ska trigga en automation i HA om den inte får signal på C antal sekunder.

Allt för ett litet IoT experiment på arbetsplatsen.

Tänker använda rpi3 med HA som man kör hemma och vet egentligen inte om det finns liknande bättre alternativ för själva hubben.

Automationen ska vara att när trigger slår till ska det skickas data för statistik, en bild ska tas på en komponent i maskinen samt jag får en notis om att detta hänt.

Men först och främst måste jag få givaren att bli smart!
Hej!

Jag skulle rekommendera dig en Spring Framework med REST API och Pi4J om du ska göra IoT på en Raspberry Pi.
Med REST API så kan du bara anropa din Raspberry's Java-funktioner.

Exempelvis så här:

Kod: Markera allt

	/**
	 * Delete user by sending the user name of the user
	 * 
	 * @param username Name if the user
	 * @return String that says user is deleted or did not exist
	 */
	@PostMapping("/deleteuser")
	public SimpleMessageStatus deleteUser(@RequestParam("username") String username) {
		// Check if user exist
		User user = userRepository.findByUsername(username);
		if (user != null) {
			// Get roles and delete them
			Set<Role> roles = user.getRoles();
			for (Role role : roles) {
				roleRepository.delete(role);
			}
			// Delete the user and the online
			onlineRepository.deleteById(user.getUser_id());
			userRepository.deleteById(user.getUser_id());
			return new SimpleMessageStatus("User: " + username + " updated", 200);
		} else {
			return new SimpleMessageStatus("User: " + username + " does not exist", 404);
		}

	}
Här skickar jag http-kommandot "http://localhost:8080/admin/deleteuser? ... vändarnamn" till min REST API och den svarar direkt. Skottsäkert.

Med Spring Framework följer det även med Spring Security och Spring Hibernate JPA. Då kan du bygga upp en databas utan att ens behöva röra SQL kommandon. Spring Security gör supersäkert inloggning så att endast vissa människor kan anropa din REST API :)

Jag kan hjälpa dig komma igång om du vill. Kan nämna lite om Spring Framework.

Spring Framework är alltså ett ramverk, eller felaktigare sagt ett STORT bibliotek av massvis med funktioner och trix som gör livet enklare på alla möjliga vis. Spring Framework är bara ett ramverk i flera ramverk. Vi har t.ex:

* Spring Framework - Om du vill underlätta objektorienteringen och snabbt komma igång utan att skriva så mycket kod.
* Spring Security - Om du vill ha säkerhet och tilldela andra människor vissa rättigheter och roller.
* Spring Hibernate - Om du vill skriva till olika databaser utan att behöva använda SQL kommandon.
* Spring JPA - Om du tycker Hiberante var för svårt så kan du använda JPA som gör så att du behöver inte ens skriva kod för din databas :tumupp:
* Spring Boot - Om du vill kunna starta upp ditt program så den kopplar upp sig på datorns lokala nätverk direkt. Du behöver skriva 0% kod.
* Spring Initilizer - Om du om du inte orkar konfiguera och ladda ned dessa ramverk som jag har talat om ovan, och bygga ett projekt av dom...så kan du göra ALLT grafiskt istället och ett program ger dig ett färdigt projekt att börja bygga på.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Re: Labba med IoT på arbetsplatsen.

Inlägg av 007sweden »

Det mesta hade ju kunnat lösas med en RPI Zero W, https://www.electrokit.com/produkt/automation-phat/ och en RPI-cam (kom ihåg adapter-flatflexen för rpi zero isf) Så får du allt integrerat i en enhet med bildtagning etc.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Labba med IoT på arbetsplatsen.

Inlägg av Krille Krokodil »

Oh, de hattarna för 24V hade jag missat. Tack för tipset!

Jag har beställt en Pi4 + camera som jag ska prova att köra bildanalys med nästa vecka, ska bli intressant att
se hur prestandan blir jämfört med PC.

Skriv svar