Slipmaskin, VidaXL billigt skräp?

FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Slipmaskin, VidaXL billigt skräp?

Inlägg av FormerMazda »

Kikar på denna:
https://www.vidaxl.se/e/8718475583837/v ... -450-w-bla

Denna maskinen kan bara inte vara nåt annat än en re-brandead Scheppach:
https://planomaskin.se/sv/stationara-ma ... dslip.html

Fast under VidaXLs märke är den några hundra billigare.
Jag vill främst ha en oscillerande rondellslip, men här kan man ju ha den lite som en bandputs också, så därav modellen.
Scheppach är inte top of the line, men jag har ett par maskiner från dom, en äldre och en ny. Tycker för priset så får man en bra bas iallafall.

Men vad tror ni om denna? Kommer man bli besviken? Finns det bättre maskiner i prisklassen?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Slipmaskin, VidaXL billigt skräp?

Inlägg av Glenn »

Scheppach är väl numera ett märke man bara klistrar på diverse kinesmaskiner ?

Det var afaik inte så förr men nu.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Slipmaskin, VidaXL billigt skräp?

Inlägg av FormerMazda »

Kan mycket väl vara så, den gamla scheppachen jag har är av helt annan kvalité mot den nya jag har.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Slipmaskin, VidaXL billigt skräp?

Inlägg av limpan4all »

Här är väl en till på samma kinesiska plattform men till ett ännu lägre pris...



https://www.scheppach-holzmaster24.de/S ... fer-OSM600

Har någon hittat den från tillverkaren ännu?
Senast redigerad av limpan4all 20 september 2019, 13:37:33, redigerad totalt 1 gång.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Slipmaskin, VidaXL billigt skräp?

Inlägg av FormerMazda »

Billigare än VidaXLs var den inte, men absolut samma maskin i grunden.
Som du säger, undras vilken fabrik som är skyldig, och hur billig kan den bli? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Slipmaskin, VidaXL billigt skräp?

Inlägg av JimmyAndersson »

Bordet och främst metalldelarna för att justera vinkeln ser väldigt klena ut. Det brukar innebära att det är svårt att få ett jämnt resultat.

Clas Ohlsons stationära tallrik/bandslipmaskin har motsvarande delar byggda av ca 1cm tjock aluminium, men det bordet sviktar ända väldigt mycket.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Slipmaskin, VidaXL billigt skräp?

Inlägg av SeniorLemuren »

Kan inte se att det finns något tillbehör som ger sidostöd ut från sliprondellen med 90 grader eller helst ställbar vinkel även där. Ett av dom viktigaste tillbehören åtminstone för mina båtgrejor. Det räcker ofta inte med att vinkeln går att ändra bara med bordets upp och nedrörelse.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Slipmaskin, VidaXL billigt skräp?

Inlägg av FormerMazda »

Du menar ett stöd som går parallellt med rondellen?
Inte i vinkel som bordet ju är?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Slipmaskin, VidaXL billigt skräp?

Inlägg av jihe »

Jag har tre Scheppachmaskiner. Två är skräp och en har flera helt knäppa lösningar.

Två maskiner, knivslip och bordssåg, har det där typiska Scheppachchassit i plast. Plasten är anmärkningsvärt ranglig, jag tror att det är ABS eller något och helt utan armering. Känns mer som något man gör förpackningar än verktygschassin av. I övrigt kan man säga att utvecklingsavdelningen inte involverat några praktiska tester i utvecklingsarbetet.

Sänksågen är ok i kvalitet, men skenorna är felkonstruerade och låter maskinen vicka i sidled plus att djupstoppet har något slags steg som gör att det kan rasa ihop fullständigt om man försöker köra det i något mellanläge (vilket man påminns om av ett par sågsnitt i mitt betonggolv...). Sen är avgasröret riktat så att hanteringen av dammsugarslangen blir väldigt bökig. Det vill jag i och för sig minnas att jag tyckte även Festools original hade.

Så jag betraktar köp av alla deras produkter som dumsnålhet. Nu är jag i och för sig dumsnål :-) Jag försvarar mig med att alla tre köptes till väsentligt nedsatt pris, så mer "ullaredsnål" kanske ;-)
Senast redigerad av jihe 20 september 2019, 15:04:33, redigerad totalt 4 gånger.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Slipmaskin, VidaXL billigt skräp?

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej. Tänk dig att du skall slipa änden på en liten bräda i 45 grader. Du fäller då ner bordet till 45 grader, men problemet du får när du slipar är ju att du inte helt säkert får kanten på brädan slipad i 90 grader i andra planet. Det bör alltså finnas en mothåll som kan anbringas antingen till höger eller till vänster på bordets kant, 90 grader ut från sliprondellen. Och helst så skulle men kunna ställa även det mothållet till andra vinklar än 90 grader. Du kanske vill ha en list som är t.ex. 30 grader på ena sidoplanet och 45 grader på andra sidoplanet. I båtar vill man ha allt utom 90 grader för det mesta. :D
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Slipmaskin, VidaXL billigt skräp?

Inlägg av limpan4all »

Den här då, den har lägre pris.
Skriv svar