Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av Glenn »

Pitmanarm tror jag är den korrekta benämningen av nån anledning. ..Om det är den som sitter på styrsnäckan alltså.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av säter »

Finns det hål rakt igenom stödbenet nu när cylindern kom bort?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av Magnus_K »

Japp.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av säter »

Då skulle jag försöka med domkraften på undersidan och en lång dragstång upp till toppen.
Det kräver att man tillverkar lämpliga mothåll, men jag tror inte det finns något val.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av säter »

säter skrev:Har grannen en hammare till sin grävmaskin?
Kollade du upp detta någon gång?
peterwa
Inlägg: 179
Blev medlem: 24 januari 2008, 23:10:52
Ort: Haninge

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av peterwa »

Helt fantastiskt arbete du har lagt ner hittills :bravo:
Tänk om flera vore som du och tog hand om äldre traktorer.
Gamla traktorer går och ställer upp i ur och skur.
Hade en modern/ny traktor som skulle komma och klippa ängarna för att ta hö.
Vad hände jo litet error och traktorn gick inte flytta 1cm tekniker fick byta massa kretsar. Den boden bytte in maskinen istället då den va bara någon månad gammal.
Istället kommer grannen med sin Volvo från 50-60 och klippte ängarna istället.
Inte alltid nytt är bäst :)

Bra kämpat!!!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av danei »

Om det är fler som vill ha en gammal traktor att skruva med så har jag en kollega som vill sälja en grolle.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av limpan4all »

Och jag en Fordson DEXTA med en Ålö typ 1 lastare (vajerutlösning av skopan) som kan gå billigt (jag lovade min sambo att sälja den när jag köpte en Vovo BM 700, detta var för 6 år sedan...).
Alla delar går att få nya från webben i USA numera så den kan orginalrenoveras till bättre än nyskick om man har tid/lust och ork.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av säter »

peterwa skrev:Gamla traktorer går och ställer upp i ur och skur.
Det där resonemanget gäller även för personbilar.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av limpan4all »

Är det inte så att de som överlevt tills nu är de som är bra eller får löjligt mycket omvårdnad. Den stora massan är utskrotad sedan mer än 30 år tillbaka i tiden.
Det vore intresant att se hur många % det är kvar av alla bilar som fanns i bilregistret 1970 eller 1980 som fortfarande inte är skrotade. Av bruksbilarna är det inte många skulle jag tro.
Samt hur stor del av trafikarbetet dessa gör...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av hcb »

Trafikarbetet som gammbilen (årsmodell '87) gör är nog ungefär 10% av vad huvudbilen gör.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av säter »

Kom du något längre med det här?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av Magnus_K »

säter skrev:
säter skrev:Har grannen en hammare till sin grävmaskin?
Kollade du upp detta någon gång?
Han hade tyvärr ingen hammare.

Sen har det stått stilla med meckandet pga renoveringen på övervåningen. Hon får vara med och jobba nu istället så jag får klart isoleringen innan vintern kommer.
Tror jag kommer hänga på grävarmen snart så hon är komplett. Blir en liten film på den övningen :)

@peterwa: Tack! Ja alla som har möjligheten borde ta sig en ett sånt här projekt. Bra för både kropp och knopp :wink:
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av Housepainter »

Har plöjt igenom denna tråd nu på två dagar. Mycket imponerande och inspirerande! Inte för att jag har någon traktor, men det är ändå mycket trevligt att läsa! Lycka till med fortsättningen, jag kommer att följa den med stort intresse. :tumupp:
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mitt liv med Victoria - stödbensmeck

Inlägg av MiaM »

En liten fundering kring ekonomin:

Har du gjort nån slags sammanställning över kostnaden för det material som varit nödvändigt för att göra en vettig renovering? Alltså exklusive eventuellt korrekt matchad färg och sånt men inklusive reservdelar, oljor och sånt?

En fråga angående den här typen av maskiner i allmänhet:
Är de oftast/alltid byggda som traktorer, d.v.s. så att motorn mer eller mindre utgör en bärande del av hela maskinen? I så fall, är det en dum idé att ens tänka tanken att ersätta motorn med en kombination av något som ersätter den bärande funktionen tillsammans med en "vanlig" motor från nån personbil eller liknande? Eller blir det dyrt/krångligt/svårt att få adapter för olika axelanslutning tillverkad? Det går ju uppenbart att vända sig till "rätt" ställe för att få adaptrar tillverkade, men jag har ingen aning om vad priset landar på. Bonusfråga här är om det finns nån slags "vintagemaskin"-community och om man anses bryta mot den communityns etik-och-moral-regler ifall man "hädar" med att sätta in helt "fel" motor?

Det är ju trevligt att ha originalutförande på gamla saker, och det är ju ett fantastiskt jobb som gjorts på denna maskin och säkerligen både lärorikt och roligt (åtminstone när det inte j-lats för mycket?), men sett ur ett ekonomiskt perspektiv så kanske det varit både bättre och enklare att byta motorn? Har hört/läst t.ex. om folk som använt bilmotorer i t.ex. nån båt eller liknande (och med modernare bilars stöldskydd så är det väl då enklast att ta med hela kabelhärvan och delar av instrumentpanel/tändningslås från bilen i fråga). Bristen i min tankegång är att jag har alldeles för lite erfarenhet av mekanik för att avgöra om det över huvud taget är en rimlig tanke eller inte. Däremot eftersom vi är på elektronikforumet så borde väl alla vara rörande överens om att elektroniken/elen skulle vara rätt lätt att få till för oss som hänger på det här forumet, men i många fall säkert rejält krånglig för de som är bättre på mekanik och nästan aldrig hållt på med elektronik. Det sistnämnda känns som en rimlig förklaring till varför det så sällan används halvmoderna bilmotorer i annat än just de fordon de redan suttit fabriksmonterade i.
Skriv svar