Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Vad har du för laster på 24V-nätet? Räcker det inte med en minimal 24V-bank och stepdownladdare från 48V-systemet?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Än så länge inga alls... Det är väl navigationssystem och lanternor som ska gå på det. Man har ju oftast huvudmaskin igång när de ska användas så någon större bank behövs inte nej. Tror det finns någon regel om att lanternor ska ha en batteribackup som räcker i x timmar om alla andra elsystem fallerar.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

Aha, så med 48V "solsystem" så är tanken att ha ett pyttesystem för 24V-laster som *INTE* drivs av maskineriets startbatterier?

Då verkar det väl enklare att ha en DC-DC-omvandlare från 48 till 24V, antingen så att den direkt driver diverse saker när huvudmaskinerna inte är igång, eller kanske bättre så att den ser till att underhållsladda startbatterierna samtidigt som den driver de få 24V-laster som bör vara igång när huvudmaskinerna inte är igång. Frågan är vad som avses med "alla andra system" med avseende på backup till lanternorna? Krav på helt separata batterier? Vad drar lanternorna? Är det tillåtet att köra LED i dessa?

Jag förstår inte alla delar av kalkylen. Är "intjänad på sju år" baserat på att hela tiden ligga i land? I så fall behövs ju inte generatorn och knappt batteribanken heller i den kalkylen och därmed bör ju "tjänat in sig" gå klart snabbare. Om den däremot är baserad på X timmar per år utan landström så bör ju kalkylen ha separata delar för den tid som båten körs på landström v.s. tiden den inte körs på landström. Då kan du ju slänga in kalkyler på t.ex. hur mycket det kostar att ha en huvudmaskin igång enbart för att generera ström till båten v.s. vad det kostar att skaffa ett elverk. I detta kan du ju också räkna in vad en större generator för en eller båda huvudmaskinerna skulle kosta v.s. att skaffa separat elverk. Nu förespråkar jag ju absolut det du redan är inne på, ett separat elverk istället för att köra huvudmaskin på tomgång, men det är ju rätt bra att ha ett mer exakt beslutsunderlag. Det förutsätter ju förstås att du vet vad förbrukningen på huvudmaskinerna är vid låg effekt.

Jag hade nog verkligen funderat en extra vända om det är värt att investera i någon mer permanent lösning för större batteribank och generator/elverk innan båten är såpass färdig att den kan köras för egen maskin. Jag erkänner att jag inte riktigt har koll på hur smidigt/osmidigt det är att bli bogserad v.s. att köra själv, men krav på samordning med den som bogserar sätter ju krokben för spontanare resor och därmed är det väl troligt att det blir klart färre timmar per år utan landström. I det läget kan du kanske rent av bara köra alla 230V-laster på ett elverk typ "byggmarknad" som får bullra på på lämpligt ställe, kanske i maskinrummet med lämpligt avgassystem eller liknande. Eller något system med en mindre inverter. De drygt 10kW du räknat upp verkar ju t.ex. innefatta att ha all belysning tänd samtidigt i hela båten, kanske inte riktigt normaldriftfallet för en trevlig tur ute i skärgården på sommaren i strålande solsken. En del laster kan ju också styras via effektvakt, såsom hydropressens pump. Diskmaskinen har ju klart lägre snitteffekt. Om du är beredd att ge dig på att modda vitvaror (som kanske rent av har garanti kvar) så kan man ju modda en diskmaskin så att en effektvakt kan bryta värmen. Jag har väl tjatat om detta tidigare till leda, men egentligen hade det väl här varit bäst med maskiner med separat inmatning för varmvatten för då hade de kunnat värmas på annat vis. Detta med klart lägre snitteffekt och möjlighet till effektvakt gäller ju även sånt som t.ex. ugn, fast den är ju inte med i listan över laster som behöver fungera utan landström. Kylskåpen däremot har mig veterligen rejält hög startström, ifall dessa inte är speciellt byggda för att ha lindrigare startström. Det finns tydligen speciella varianter avsedda att köras på likström som sannolikt inte har denna höga startström. Nu är väl invertrar gjorda så att de klarar klart större strömtoppar än kontinuerlig ström, men ändå.

P.S. om ni seriöst avser köra runt med båten en del så är det nog vettigt att göra så att åtminstone delar av styrhyttens belysning kan köras direkt på huvudmaskinernas batterispänning. Det kan nog också vara bra att ha nån form av arbetsbelysning kring sol/48V-systemet som drivs av 24V-systemet (och vice versa) så att nu slipper krångla med ficklampor, sladdlampor och annat ifall det uppstår nåt fel på ett av systemen.

Nån form av spänningsvakt som larmar om huvudmaskinernas startbatterier får för låg spänning, och larmar så att ni vaknar om ni sover o.s.v., är nog en bra idé.

Förresten, kanske en dum fråga, men: Är propellrarna kopplade direkt på axeln på huvudmaskinerna, eller sitter det en koppling däremellan? Antar att större båtar har nån form av koppling/växellåda eftersom man lär väl ändå behöva detta för att välja fram-back? Om det finns nån slags neutralläge så finns det ju möjligheter att köra riktigt rejält stora generatorer. Å andra sidan har väl dessa maskiner så stor effekt även vid tomgångsvarv att det inte spelar nån roll förutsatt att man hittar en generator som kan ge full effekt vid låga varv och ändå tål fullvarv på maskineriet.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Vi lämnar 24V-systemet därhän så länge. Det hade ju varit trevligt att ha samma spänning på solcellsanläggning som motor- och navigationssystemen men det är trots allt två separata system.

Kalkylen baseras på att ligga med lanström då det är det vi gör 99% av tiden. Alltså antal kWh vi skulle kunna få "gratis" via solen istället för att köpa elektroner av de vi hyr kajplats av.

Propelleraxeln är kopplad via ett backslag. Fram, friläge, back.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Tankarna på solceller har bytts mot tankar på värmesystemet nu när kvicksilvret är nere på ensiffrigt. Åter till värmepumpen.

Jag har skaffat en ny värmepump på 6 kW. Min plan för tillfället är att koppla ihop det typ så här:
värmesystem v14.png
En acktank är borttagen från nuvarande system. Detta för att jag hur mycket jag än har eldat aldrig har lyckats få upp temperaturen i båda tankarna. Eldar man som en vettvilling är det antagligen kallt ute och då går all värme ut till radiatorerna ändå. Tar jag bort en tank så blir det mer plats i maskinrummet.

Tanken är att VP jobbar mot undre delen av tanken som arbetstank. Sen kör jag en 4-vägsshunt istället så att jag kan använda till största delen ljummet vatten från VP och spetsa med lite ved- eller eluppvärmt vatten från den övre delen av tanken.

Nån VP-expert som kan såga mitt förslag?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

Bästa illustrationen för duschen! :D

Funderar på ifall det går att modda laddpaketet eller snarast inkopplingen av laddpaketet för vedeldningen så att den börjar med att ta ljummet vatten och värma det - alltså tar "orange" vatten och matar in "rött" vatten i acktanken, ända till det "orange" vattnet är varmt nog. Kanske går att lösa så enkelt att man sätter en termostatblandare på ledningen som tar vatten från acktank till laddpaketet, så att den tar "orange" vatten om temperaturen är kallare än en viss temperatur, för att sen övergå till att ta "blått" vatten. Antar att det inte spelar nån större roll ifall denna termostat snabbt växlar mellan "blått" och "orange" eller om den under en längre stund blandar båda dessa. Vet dock inte vad som kan vara lämplig temperatur, misstänker att lämplig är väl vad som värmepumpen har rätt lätt för att uppnå och/eller vilken temperatur som radiatorslingorna klarar sig på.

Åtminstone under nån slags tidsperiod på året (höst/vår) då radiatorerna klarar sig på såpass låg temperatur att denna temperatur inte duger för varmvatten för dusch/bad så är det kanske smidigt att elda med ved då det är dags att bada/duscha men låta VP köra uppvärmningen övrig tid eller så.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Nu har jag vänt på pumpen till köldbäraren och lagt in två filter.
värmesystem v15.png
Att först köra in halvvarmt vatten till laddomaten är något jag tänkt på men sen skippat. Anledningen är främst att det blir en ökad komplexitet i systemet med fler ventiler etc. Laddomaten cirkulerar ju vattnet genom kaminerna tills de uppnår inställd temperatur (t.ex. 90 grader) innan det börjar blanda i kallt vatten och ladda tanken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robertk
Inlägg: 257
Blev medlem: 31 juli 2010, 19:46:02

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av robertk »

Jag tänker att leda varmvattnet genom två kaminer i serie kanske inte är optimalt!?

Om typ en av kaminerna inte eldas i, kanske den fungerar som en kylare i systemet?

//Robert
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av limpan4all »

Eller så passeras 100++ grader i kamin nr två...
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Nerre »

Med tillräckligt högt cirkulationsflöde är det väl inget problem?

Generellt får man ju högst verkningsgrad med högt flöde (eftersom temperaturdifferensen hålls högre).
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Nej. Högt flöde ger låg temperatur differens. Men det gör inte att verkningsgraden blir bättre.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Nerre »

Jag menade temperaturdifferens i "värmeväxlaren", inte mellan in och utlopp.

Det är ju i "värmeväxlaren" man vill ha hög verkningsgrad.

Det överförs mer energi per tidsenhet mellan en 100 grader varm sida och en 20 grader varm sida än mellan en 100 grader varm sida och en 90 grader varm sida.

Det är precis som med elektricitet, högre spänning driver en högre ström om resistansen är densamma.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av danei »

Laddomaten säkerställer att det aldrig blir 20grader. Oavsett flöde eller tanktemperatur. Man får inte växla ut för mycket värme, då får man kondenstemperatur. Så det är bättre att ha en lite högre temperatur konstant och dimensionera efter det.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Nerre »

Ja men man får ändå ut mer energi från kaminerna om cirkulationen är så hög att vattnet håller 90-91 grader genom hela slingan än om det cirkulerar så långsamt att det hinner komma upp till 99 i andra kaminen.

100 liter i minuten med en grads temperaturstegring är lika mycket energi som 10 liter i minuten med 10 graders stegring.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Kaminerna är redan installerade enligt schemat ovan. Det var främst praktiska skäl som gjorde att det blev så (förenklad installation etc) och det funkar bra. Visst funkar den kaminen man inte eldar i lite som en radiator, men man har ju ändå radiatorer som sprider ut värmen så det är ingen egentlig förlust.
Skriv svar