Ny verkstad och kontor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av AndLi »

Ni måste väl ha finsnickeri i göteborg med?

Blir sannolikt inte billigt, men snyggt!

Jag anlitade kfk snickeri för att tillverka fönstersmygar och egendesignade fönsterbrädor. Så det är bara att Maila de lokala företagen och fråga!
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av grottan »

Sävar Snickeri just norr om Umeå tillverkar möbler och inredning till kunder i hela landet

http://www.savarsnickeri.se/

Som någon sade, det är inte billigt men det blir bra.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Är den där delcirkelformen (eller vad för slags "böj" det nu är) det åtråvärda, eller är det placeringen av hyllor som är det åtråvärda, eller är det både och?

Delcirkelformen borde gå att få någon slags snickeri/brädgård att hjälpa till att ordna.

Det går garanterat att få raka linjer tillsågade efter tycke och önskemål. Du kanske rent av kan utgå från ett vanligt "hörnskrivbord", sånt med en 90-graders-delcirkelform kring den tänkta arbetsplatsen, och låta ett snickeri eller en brädgård kapa den och/eller komplettera med andra skivor så att du får önskad form på bordet?

Tillägg: Möblerna på bilderna har ju inte ens delcirkelformade linjer, det är ju raka linjer om än i varierande vinkel relativt varandra. Du kan 100% garanterat få dessa bordsskivor tillsågade på ett vettigt snickeri eller en vettig brädgård. Det enda kluriga är väl att ordna en ergonomisk och slitstark kant som på den nedre bilden, men är det ens något som måste finnas? Den övre möbeln verkar ju ha löst detta genom att bara montera en list utanpå.

Hyllorna bör väl gå att ordna själv. Det är ju vanliga "raka" hyllor fast de är placerade i vinkel.

Om jag vore dig så skulle jag tänka efter väldigt noga innan något som inte har räta vinklar väljs. I princip kastar man bort en del utrymme så fort saker inte står i räta vinklar.

P.S. den översta blir nog rätt känslig för åverkan om man bara monterar ena hyllplanet, kanske. Liksom då blir ju varje "hurts-del" nära på som en slags hävstång för att skada bordsskivan. Kanske väldigt liten risk, men ändå.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Det gick visst lite för fort när jag postade bilderna på bordet. Bilden på det första bordet är inte på det bordet jag kollade på... :oops:

Så här ska det se ut:
skrivbord_5.jpg
skrivbord_6.jpg
MiaM: Det bordet har utöver hyllan som jag inte vill montera en stödlist i underkant. Och jag har hitta fler bilder där de inte monterat hyllan (utöver den ovan), så jag har utgått ifrån att det borde fungera.

Det största problemet med att bygga själv (för mig) är inte att få det tillsågat - det kan nog som ni skriver kanske till och med en brädgård lösa. Problemet är att få till en fin finish. Bordsskivan hade jag från början tänkt att täcka med en möbelvinyl (finns en sort som används på kontrollborden hos en del av de ställen jag jobbar på, som jag gillar), så den är inte ett så stort problem. Men kantlisterna och kanterna på rackhyllorna är svårare. Säkert inget problem för ett snickeri med rätt verktyg och erfarenhet (en fräs, lite slipning och rätt lack löser det nog), men mina egna försök hittills är jag inte alls nöjd med.

Jag har kollat med några snickerier som jag hittat via bekanta, men de har inte haft tid. Ska tillägga att det är inte heller gratis att köpa den här typen av bord, och jag betalar gärna lite extra för att få det precis som jag vill. Men jag vill verkligen ha det snyggt, även i detaljerna. Men jag har ingen aning om vad man ska räkna med att det kostar att få det byggt (kom inte så långt hos de jag pratat med). Ett färdigt bord, när det står på plats, kommer att ha kostat i storleksordningen 25.000 exkl moms. Så allt mellan 25.000 och 30.000 skulle jag acceptera direkt. Över det så får man kanske fundera en extra gång. Hur långt kommer man med det, tror ni? Ska tillägga att får jag ett specialbyggt bord så blir det utan ben - då återanvänder jag det höj- och sänkbara stativet jag har idag (jag behöver inte rackutrymmet som är under borden).

Grottan: Sävar Snickeri ser ju bra ut, men de verkar främst tillverka till stora företag och i åtminstone små serier. Tveksamt om de är intresserade att göra ett enstaka bord, och om de trots allt är det så är väl risken att det blir orimligt dyrt. Men det skadar aldrig att fråga, så jag ska skicka ett mail eller ringa till dem. Bäst hade väl varit att hitta ett mindre snickeri, som råkar ha lite tid över. Men man vill ju använda någon som man blivit rekommenderad, och de tycks ju ha allt annat än lite tid över.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av mrfrenzy »

Om jag skulle ha en sån möbel skulle jag nog bygga den själv.
Bordsskivan skulle jag göra i Ek. En massiv ekskiva 92x202cm kostar 1200kr. Skivan är redan grundoljad när man tar den ur plasten, har hållit i många år för verkstadsbruk.

Övriga delar hade jag gjort i MDF. Väldigt billigt och lättjobbat. Inte svårt att få snygg finish med roller om man använder rätt primer före målning.

Det finns ingen anledning att dela upp skivan i delar om du inte ska ha underdelen, bara lägg ekskivan på ditt stativ och montera dom två racksektionerna separat uppepå.
Hyllan behövs inte för stabiliteten bara ditt metallstativ under går ut långt nog på kanterna.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

En variant för att få fin yta även på kanter är ju att utgå från någon form av trä som genomgående ser fint ut. Tror att skärbräda (!) är ett exempel på sånt trä. Då kan man fila-fixa-dona och bearbeta bäst man vill, göra rent och sen lacka med typ lasyr eller hur man nu gör, så borde det bli fint.

Annars om du vill ha en plastyta på kanterna så kan nog brädgårdar sätta på kontaktplast som matchar kanten perfekt. Kanske blir svårare för de böjda formerna på det ena bordet, men jag antar att det inte behöver vara snirkligt utan med fördel är raka linjer på sidorna av 19"-rackplatserna.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av grottan »

cjonash skrev:Det gick visst lite för fort när jag postade bilderna på bordet. Bilden på det första bordet är inte på det bordet jag kollade på... :oops:

Grottan: Sävar Snickeri ser ju bra ut, men de verkar främst tillverka till stora företag och i åtminstone små serier. Tveksamt om de är intresserade att göra ett enstaka bord, och om de trots allt är det så är väl risken att det blir orimligt dyrt. Men det skadar aldrig att fråga, så jag ska skicka ett mail eller ringa till dem. Bäst hade väl varit att hitta ett mindre snickeri, som råkar ha lite tid över. Men man vill ju använda någon som man blivit rekommenderad, och de tycks ju ha allt annat än lite tid över.
Dra i väg ett mail dit eller ring, vad jag vet gör dom allt från enstaka produkter till en hel leverans för t.ex ett hotell. Kom även på en annan Norrlandsbaserad möbeltillverkare för offentliga rummet som du kan kolla med - lite mindre men levererar möbler i hela landet http://www.ghsnickerier.se/
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Glenn »

Duktiga finsnickerier verkar vara på utdöende, vi köper en del "customtillverkade" snickerier på jobbet, och firmorna som gör detta försvinner en efter en.
Antingen lägger dom ner pga låg lönsamhet, eller så går ägarna i pension.

Nu senast tror jag vi beställde från nån firma i skåne.. det var enklare när man kunde anlita en firma bara några km bort..
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av GeekJoan »

När jag jobbade i tv-branschen så byggdes det en hel del redigeringsstudios med bord som ser ut lite som det du är ute efter. Då tog vi alltid in snickare så det blev som vi ville ha det och så att det passade till rummet. Nu är jag ingen snickare, men det såg inte speciellt avancerat ut när dom gjorde detta. Så vilken snickare som helst borde klara av det.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Först och främst tack för era tips!

Jag var i kontakt med ett par lokala snickare som jag fick tips på från en hantverkare som hjälpt mig tidigare. En hade inte tid inom rimlig framtid, och den andra kände sig inte så pigg på att ta det jobbet - han jobbar väl mer med grovsnickeri förstod jag det som. Båda menade att priset för att få det byggt skulle kunna komma att hamna i samma område som de färdiga borden, så klart lite beroende på hur mycket detaljer man vill ha och typ av material.

Jag vill ju få det här klart, därför att mitt missnöje med det nuvarande bordet är den primära orsaken till att hela den tekniska installationen legat på paus under en väldig lång tid nu (allt inkopplat med lösa kablar efter behov, och det ser ut som man därmed kan förvänta sig bakom racken). Jag har inte velat göra en installation som ändå skall göras om.

Så nu tröttnade jag och bestämde mig för att köpa ett färdigt bord istället. Ett alternativ som funnits i tankarna en längre tid, men där jag inte riktigt hittat det jag vill ha. Efter att varit och mätt lite i förrgår, så bestämde jag mig för att rotera hela bordet 90 grader i rummet, och därmed få möjlighet till ett något längre bord. Och nu har jag precis lagt beställningen på bordet, som bör komma om 1-2 veckor, Det här blev mitt val:
skrivbord_7.jpg
https://shop.studiodesk.net/collections ... 8599485331

En annan sak som irriterat mig är att jag, som många andra som håller på med videoredigering, har kört med två monitorer till datorn (plus en tredje videomonitor för att se bilden i full kvalité). Men jag har aldrig varit helt nöjd, på grund av skarven mellan skärmarna. En kollega till mig köpte en ny skärm för några månader sedan, och efter att ha sett den i verkligheten så har jag också beställt en nu (efter att ha bestämt bord, för att vara säker på att den får plats):
Monitor.jpg
https://www.dustin.se/product/501110641 ... -5120x1440

Tillräckligt med både skärmyta, upplösning och så inga kanter som stör mitt i synfältet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

I dag så kom leveransen med det nya bordet. Jag har varit bortrest och lekt med min nyligen inköpta båt, och ska tillbaka till landstället igen, så det blev en kort hemresa för att ta emot bordet. De menade allvar när de sa att det skulle vara väl förpackat:
Studiobord_1.jpg
Med locket avplockat så döljer sig ett antal IKEA-liknande paket:
Studiobord_2.jpg
Samt en låda med alla skruvar och andra monteringsdetaljer:
Studiobord_3.jpg
Största delen av tiden gick åt till att montera isär trälådan, som måste stå i lokalen i väntan på transport till återvinningen. Om någon vill ha en dubbel Europall med tillhörande sidor och lock så är det bara att höra av sig...

Allt står nu och väntar på montering, men det kommer dröja ett tag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Så blev det äntligen tid att börja bygga ihop det nya bordet. Först en gammal bild för att visa hur det har sett ut fram tills nu:
Gammalt bord.jpg
Första steget blev att ta bort det gamla, som fick åka till återvinningen. Kvar blev det motoriserade stativet:
Skrivbord v2 1.jpg
Det nya bordet kommer roteras 90 grader och stå mot fönsterväggen istället. För att få en bra placering av den stora TV'n så bygger jag en hylla åt den. Grunden är två Billy-hyllor:
Skrivbord v2 2.jpg
Mellan dessa ett hyllplan där det finns plats nog för TV'n, och på en lagom höjd:
Skrivbord v2 3.jpg
Bakom hyllorna kommer jag sätta upp en tjock gardin - dels för att kunna blockera ljus utifrån men också dämpa reflektioner i rummet (men jag kommer inte, i nuläget, göra en riktig akustikbehandling).

Sen blev det dags att bygga det nya bordet. Det består av två identiska "hurtsar" med en bordsskiva emellan dem. Så jag började glatt med den ena hurtsen:
Skrivbord v2 4.jpg
Skrivbord v2 5.jpg
Men sedan började problemen. Det första var att under varje "ben" på hurtsen skall det sitta två små justerbara fötter, dvs totalt 8 stycken. Men det visade sig att leveransen bara innehöll 4... Ett samtal till tillverkaren och de beklagade så mycket och lovade att skicka de saknade med DHL Express. För att komma vidare så letade jag lite en (stor) låda med gamla IKEA beslag som blivit över eller plockats från skrotade möbler. Och mycket riktigt så hittade jag 4 fötter med samma M8 gänga, och som åtminstone tillfälligt kan fungera.

Tyvärr tog det snabbt stopp igen. När hurts två skulle byggas så visade det sig att det inre benet var identiskt med det på den första hurtsen (de skall vara spegelvända). De hade skickat fel sort, och ett nytt samtal till tillverkaren gav fler ursäkter och löfte om att skicka ett nytt ben. De går dock sannolikt inte att skicka med DHL Express på grund av storleken (när det packats för att tåla transporten). Får förhoppningsvis mer info imorgon, men där tog bygget stopp för nu.

Här är det felaktiga benet:
Skrivbord v2 6.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Pyssel är det, men fint blir det. Du tar detta på allvar, det gillas.
I fönstret skulle jag skära till och stoppa in Styrenplast, vanlig frigolitskiva, både för dämpning och isolation!
Innan tjock gardin. Så har jag gjort! ;-)
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Tack Lasp! När jag började det här projektet var det med en klar idé om att göra det "riktigt" snarare än snabbt (något som annars lätt händer för mig annars). Men jag hade väl kanske inte tänkt att det skulle ta så här lång tid. Tyvärr så är ju jobben prioriterade, men förr eller senare så blir det nog bra!

Idag kom de saknade delarna till bordet, så monteringen kunde fortsätta.

Här är den vänstra delen monterad (den som saknade en sida innan):
Skrivbord v2 7.jpg
Och här är den högra, som redan var monterad sedan tidigare:
Skrivbord v2 8.jpg
Mellan dessa två sidor skall då själva bordsskivan monteras. Inte helt enkelt när man är ensam på plats, eftersom det är tre separata delar som sitter fast så här:
Skrivbord v2 9.jpg
Här är det första två delarna av mellanskivorna på plats:
Skrivbord v2 10.jpg
Och här är hela bordsskivan monterad:
Skrivbord v2 11.jpg
Sedan fortsatte jag med att montera upp gardinerna som skall vara mot ytterväggen (för tillfället gör jag ingen extra isolering mot fönstret på det sätt som Lasp beskrev, kanske blir senare):
Skrivbord v2 12.jpg

Nästa steg blir att plocka ner TV och högtalare från vänsterväggen, och montera upp dem bakom bordet istället. Högtalarna i bokhyllorna, och TV'n stående på hyllplanet som är mellan bokhyllorna. Därefter skall det upp gardin på den väggen också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Det blev några timmars bygge idag också. Dels monterade jag ner TV'n från väggen och satte den på sitt originalstativ. Där försvann en inte oansenlig tid till att leta efter de fyra skruvar som skulle fästa TV'n i stativet... Tills jag insåg att det är samma skruvar som till de VESA fästen som använts till de gamla datormonitorerna - för originalskruvarna hittades inte.

Sen skruvade jag ner högtalarna, och satte upp gardinerna som skall täcka den väggen. Plus att jag packade upp den nya datormonitorn för att se om jag lyckats räkna fram rätt höjd på hyllan till TV'n. Det verkar i alla fall så nu när de kommit på plats.

Så nu ser det ut så här:
Skrivbord v2 13.jpg
Skrivbord v2 14.jpg
Under datorskärmen skymtar också senaste köpet; en IKEA högtalare (SYMFONISK) som får fungera som arbetshögtalare under den kommande byggtiden, då det är trevligare att jobba med lite musik i bakgrunden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar