Högohmsmotstånd. Återanvända/köpa?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Dunderklumpen
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mars 2013, 19:34:28

Högohmsmotstånd. Återanvända/köpa?

Inlägg av Dunderklumpen »

Hej!
Bygger en högspänningsprob och har kört fast då jag bara har 10 st 100-MOhmsmotstånd. De tål max 1 kV styck så jag kan koppla ihop dem och mäta 10 kV men jag ska mäta 20 kV. Behöver alltså 10 till, alternativt ett 1 GOhms som tål 10 kV.

Var hittar man så höga motståndsvärden? Budgeten är snål så jag behöver helst återvinna komponenter. Används så höga motstånd i typ mikrovågsugn, TV eller annan elektronik så det går att hitta o löda loss?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Högohmsmotstånd. Återanvända/köpa?

Inlägg av Henry »

Det finns höga motstånds värden i flybacktransformatorer som finns i både CRT TV apparater som för CRT datorskärmar, men bara de som har justeringsmöjligheter för bla fokus på transformatorerna i sig.

Gissar på att motstånden kanske inte har några standardvärden och de är också i form av tryckta på ett aluminiumoxid substrat så en tunn platta på några få kvadrat cm. Kan vara lite av ett helvete att få ut i en del då allt är ingjutet men jag använde mig själv av en sådan en gång för många många år sedan som en spänningsdelare tillsammans med ett mycket mindre motstånd för att kunna mäta 12.6KV med min då enkla multimeter och det fungerade helt perfekt. Fick dock förstås låta det bada i olja så det inte blev något överslag.

Dessa flyback transformatorer finns lite här och var efter att plattskärmarna kom i gång, de slumpas inte ut direkt men deras priser skiljer sig friskt, men det är just de med justeringsmöjligheter som du då måste ha vilka ev kan vara lite dyrare. Annars är det bara att slakta en tjock TV om du kan få tag på en.


Annars finns det gott om exakt de motstånd du vill ha på Ebay:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... v&_sacat=0


Nedan är annars ett 1 GOhm 20KV och finns i Tyskland:

https://www.ebay.com/itm/1x-Hochspannun ... Sw2zRcLS47

Finns säkert fler med.
Dunderklumpen
Inlägg: 63
Blev medlem: 13 mars 2013, 19:34:28

Re: Högohmsmotstånd. Återanvända/köpa?

Inlägg av Dunderklumpen »

Å tack! Tänkte inte på eBay där.

Jag har satt ihop 10 st 100 MOhm och hänger på ett sista 1 G efter det så klarar jag specarna. Det blir en lång sträng med motstånd. Tänkte försöka hänga upp dem på pappersskivor i ett större VP-rör som isolation (typ kartongbrickor).

Eller har du någon annan idé för hur mina kan isolera dem? Jag tänker en handhållen prob med mätspetsen i ena änden och jord/lågspänning i den andra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högohmsmotstånd. Återanvända/köpa?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi körde en del mätningar/kalibrering på RIFA med en prob som inte var specad fullt ut i vissa fall. Vi fuskade genom att ansluta så kort tid att vi fick ett stabilt mätvärde (några sekunder).
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Högohmsmotstånd. Återanvända/köpa?

Inlägg av persika »

Dunderklumpen skrev:Å tack! Tänkte inte på eBay där.

Jag har satt ihop 10 st 100 MOhm och hänger på ett sista 1 G efter det så klarar jag specarna. Det blir en lång sträng med motstånd. Tänkte försöka hänga upp dem på pappersskivor i ett större VP-rör som isolation (typ kartongbrickor).

Eller har du någon annan idé för hur mina kan isolera dem? Jag tänker en handhållen prob med mätspetsen i ena änden och jord/lågspänning i den andra.

Papper kan ha en viss (hög) resistans.
Leder lite ström eftersom det är fuktigt av luftens fuktighet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Högohmsmotstånd. Återanvända/köpa?

Inlägg av Henry »

Ett rör eller dylikt med lämplig olja i som isolering, använde vanlig motorolja i en liten pillerburk för en hög med år sedan när jag gjorde en HV prob för 20kV och som fungerade perfekt. Lämpligt oljeval eller ej vet jag inte men det funkade i alla fall.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Högohmsmotstånd. Återanvända/köpa?

Inlägg av hcb »

Jag hade nog kört på ren paraffinolja i stället.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Högohmsmotstånd. Återanvända/köpa?

Inlägg av Henry »

Funkar säkert hur bra som helst det med, i mitt fall råkade jag bara ha lite motorolja nära.
Skriv svar