Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Grundproblemet är nog att upphandlingen är illa skött och inte ger att det ska finnas t.ex. manual och kopplingsschema och annan vital information på plats.
Om det har kört sedan 2003 lär garantin vara väldigt utgått och tillverkaren kan då sätta nära nog vilken pris som helst för ett besök - om de ens vill göra det. Det är ju mycket möjligt att den gren av deras verksamhet är tagit bort.
Men jag kan inte se att inte någon vettiga personer skulle kunde ta över o installera nytt system med ny programmering - eller i det minste fixa en override-styring för att tömma garaget.
Om det har kört sedan 2003 lär garantin vara väldigt utgått och tillverkaren kan då sätta nära nog vilken pris som helst för ett besök - om de ens vill göra det. Det är ju mycket möjligt att den gren av deras verksamhet är tagit bort.
Men jag kan inte se att inte någon vettiga personer skulle kunde ta över o installera nytt system med ny programmering - eller i det minste fixa en override-styring för att tömma garaget.
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4693
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Det här var en riktigt känslomässig tråd med många gissningar och där förutfattade meningar ventileras.
Om man säger så här:
A. Räck upp handen alla som varit direkt involverade och som kan förklara händelseförloppet
och med insyn på hur allt ifrån upphandling, felsökning och ekonomin har hanterats.
B. Räck upp handen alla som endast läst en halvsidesrapport där man konstaterar
att prylen har stoppat....men ändå lyckats lista ut hur allt gått till.....
Om det hade varit en projekttråd hade vi bett om mer info från TS.....
Swech
Om man säger så här:
A. Räck upp handen alla som varit direkt involverade och som kan förklara händelseförloppet
och med insyn på hur allt ifrån upphandling, felsökning och ekonomin har hanterats.
B. Räck upp handen alla som endast läst en halvsidesrapport där man konstaterar
att prylen har stoppat....men ändå lyckats lista ut hur allt gått till.....
Om det hade varit en projekttråd hade vi bett om mer info från TS.....
Swech
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4693
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Att alla håller truten är inte riktigt vad jag menar heller
Men att man kanske reflekterar över vad man vet, vad man gissar och vad man har för förutfattade meningar.
Hade en intensiv debatt på släktträff igår där flera på fullaste allvar tror
att flertalet produkter designas för att gå sönder dagen efter garantin går ut.
Lägg därtill den klassiska det var bättre förr.....
Att tidningarna spär på det hela gör ju inte saken bättre....
Det är ioförsig sant att när jag var liten inte behövde byta den fasta telefonen vart tredje år,
den gick att ringa på år efter år helt utan batterier
Swech
Men att man kanske reflekterar över vad man vet, vad man gissar och vad man har för förutfattade meningar.
Hade en intensiv debatt på släktträff igår där flera på fullaste allvar tror
att flertalet produkter designas för att gå sönder dagen efter garantin går ut.
Lägg därtill den klassiska det var bättre förr.....
Att tidningarna spär på det hela gör ju inte saken bättre....
Det är ioförsig sant att när jag var liten inte behövde byta den fasta telefonen vart tredje år,
den gick att ringa på år efter år helt utan batterier
Swech
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Står bilarna i något paternosterverk, eller är det bara porten som är problemet?
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Det är ju ett runt garage, som jag fattat det körs bilarna rakt in till en hiss i mitten, den hissar upp bilen och "skjuter ut" den i ett "fack".
Så inte direkt pater noster, men det är alltså fråga om hiss där plattformen roterar.
När det gäller produkter som är designade för att gå sönder så finns det såna lösningar, dock är de ju inte så exakta att det sker på ett exakt datum. På gymnasiet berättade vår lärare i Elektronik om det (han kom från början från industrin).
I en gammal rör-TV så var oftast glödtrådarna i alla rören seriekopplade, inklusive bildrörets. Men det brukar fattas lite grann för att man ska komma upp i nätspänningen. Spontant tänker man ju då "seriemotstånd" för att ge spänningsfallet som behövs.
När ett motstånd går sönder så brinner det oftast till avbrott, d.v.s. motståndet kommer fungera som en säkring och går det sönder är det bara att byta. Enkelt och billigt att reparera.
Just därför använde man inte ett motstånd utan en kondensator (vid växelspänning funkar ju det också som ett "seriemotstånd". Skillnaden är att när den går sönder är det stor sannolikhet att den går till kortslutning, vilket innebär att alla glödtrådarna brinner av. Alla rör måste bytas, inklusive bildröret. Dyrt att reparera, vilket innebär att folk istället köper en ny TV.
Så inte direkt pater noster, men det är alltså fråga om hiss där plattformen roterar.
När det gäller produkter som är designade för att gå sönder så finns det såna lösningar, dock är de ju inte så exakta att det sker på ett exakt datum. På gymnasiet berättade vår lärare i Elektronik om det (han kom från början från industrin).
I en gammal rör-TV så var oftast glödtrådarna i alla rören seriekopplade, inklusive bildrörets. Men det brukar fattas lite grann för att man ska komma upp i nätspänningen. Spontant tänker man ju då "seriemotstånd" för att ge spänningsfallet som behövs.
När ett motstånd går sönder så brinner det oftast till avbrott, d.v.s. motståndet kommer fungera som en säkring och går det sönder är det bara att byta. Enkelt och billigt att reparera.
Just därför använde man inte ett motstånd utan en kondensator (vid växelspänning funkar ju det också som ett "seriemotstånd". Skillnaden är att när den går sönder är det stor sannolikhet att den går till kortslutning, vilket innebär att alla glödtrådarna brinner av. Alla rör måste bytas, inklusive bildröret. Dyrt att reparera, vilket innebär att folk istället köper en ny TV.
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Ditt resonemang angående rördrivna TV-app. stämmer inte, Nerre. Gymnasieläraren hade livlig fantasi...
Senast redigerad av SM7CZR 15 september 2019, 16:03:50, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
http://www.relamontage.com/5.html
Dessa anger service/installation av snurran som referens, har den funnits i drift i 15 år borde det gå att hitta någon som vet hur allt fungerar även om just denne kanske gått i pension. Hade varit intressant att veta om det är hiss-delen eller snurr-delen som havererat. Att bilarna finns delvis under mark gör det krångligare.
Dessa anger service/installation av snurran som referens, har den funnits i drift i 15 år borde det gå att hitta någon som vet hur allt fungerar även om just denne kanske gått i pension. Hade varit intressant att veta om det är hiss-delen eller snurr-delen som havererat. Att bilarna finns delvis under mark gör det krångligare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Intressant att det var den firman. Jar råkar jag veta att grundaren till Huddinge Relämontage inte längre är i livet. Kanske var det han som installerade karusellen och hade all dokumentation lagrad "i huvudet", så att säga?
https://sv-se.facebook.com/jerker.melander
https://sv-se.facebook.com/jerker.melander
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Skulle inte förvåna mig om det finns elektriker där (med kompetens får sägas) som kan fixa allt på manuellt vis på 5 röda så som tex nämnts i tråden för det finns fasen ingen logik i detta annars tycker jag. Jag tror dock att då försäkringsbolag garanterat är djupt involverade så låter de inte jävel pilla på det för de tror det finns en risk att de skall behöva betala för en liten repa på en bil då de inte har den blekaste hur det skulle kunna fungera och förstås inte vill betala ett rött öre som brukligt och säger totalt nej till allt vad det heter att få ut bilarna på manuellt vis som förstås är det absolut lättaste och säkraste.
Att få ut bilarna genom att göra hål i väggen med allt det extrema jobb det innebär att baxa ut en hel bil därifrån, för att inte säga i källarplanet sedan, skulle alltså då vara lättare och även minska riskerna för att något skulle hända och kostnaderna för allt.
Ja jösses.
Att få ut bilarna genom att göra hål i väggen med allt det extrema jobb det innebär att baxa ut en hel bil därifrån, för att inte säga i källarplanet sedan, skulle alltså då vara lättare och även minska riskerna för att något skulle hända och kostnaderna för allt.
Ja jösses.
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1580
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
En kul historia men troligen rent hittepå, jag har då aldrig sett annat än seriemotstånd.Nerre skrev: I en gammal rör-TV så var oftast glödtrådarna i alla rören seriekopplade, inklusive bildrörets. Men det brukar fattas lite grann för att man ska komma upp i nätspänningen. Spontant tänker man ju då "seriemotstånd" för att ge spänningsfallet som behövs.
När ett motstånd går sönder så brinner det oftast till avbrott, d.v.s. motståndet kommer fungera som en säkring och går det sönder är det bara att byta. Enkelt och billigt att reparera.
Just därför använde man inte ett motstånd utan en kondensator (vid växelspänning funkar ju det också som ett "seriemotstånd". Skillnaden är att när den går sönder är det stor sannolikhet att den går till kortslutning, vilket innebär att alla glödtrådarna brinner av. Alla rör måste bytas, inklusive bildröret. Dyrt att reparera, vilket innebär att folk istället köper en ny TV.
Ett exempel på hur det kan se ut:
http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... php?t=1329
-
- Inlägg: 6404
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Skulle gissa på att B21 är bildröret.
Vad man än säger är det klantigt att på mer än en månad inte få ut bilarna.
Vad man än säger är det klantigt att på mer än en månad inte få ut bilarna.
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
VD för parkeringsbolaget är rätt tydlig med att kompetens saknas inom landet för denna komplicerade apparat.
Han borde ha rätt bra belägg för detta som VD och ansvarig då det är ett stort ekonomisk avbräck.
Det vore ju ytterligt retfullt och onödigt kostsamt att låta pengarna rinna iväg i månader och sedan en rutinerad elektriker visar sej verkligen hade kunna fixa problemet på några timmar.
Man ska vara rätt modig för att i denna situationen seriöst hota med att slå 18 st bil-stora hål i bärande balk-konstruktionen och det skulle göra att parkeringshuset blev ur drift för ytterligare många månader eller år framöver och därmed förlorade hyres-inkomster.
Det skulle bli mycket pengar att pressa italienarna på om de ska vara med och betala återuppbyggnaden. Tror nog mer att han säjer vad som, inklusive hota med rivning, för att verkar hotfull. Prestige-kamp på högre nivå kanske.
Min spekulationen är att vd vill pressa italienarna, hota med skadestånd (som han väldigt bistert säger: oj vad dyrt det blir med omkostnader), pressa så att man får anledning att visa att all elektroniken måste bytas utan att någon får hundhuvudet för att ha gjort en dålig service-upphandling med leverantören.
Han vill absolut inte få dit någon svensk som fixar problemet på några timmar då det skulle fördärva chansen att hålla trycket på italienarna.
VD kan naturligtvis ha andra skäl till varför han är så säker på att "svensk kompetens saknas". Oavsett hans skäl, så är det naturligtvis påhitt. Vi har flera företag i landet som kan både hissar och automatiska höghöjdslager och som nog skulle kunna räkna ut hur man kan få liv i hissen. Övrigt maskineri för att få bilarna in och ut från hissen lär inte vara någon raket-vetenskap.
Parkeringsplatserna i detta garage hyrs ut per månad och 3000 kr per plats och ska vara övervakad. Dessa 18 bilar ger då 50kkr per månad vilket i stort borde gå åt i driftskostnader, personal och övervakning.
Antar att övriga platser är uthyrda och råkade vara tomma vid hisshaveriet.
Han borde ha rätt bra belägg för detta som VD och ansvarig då det är ett stort ekonomisk avbräck.
Det vore ju ytterligt retfullt och onödigt kostsamt att låta pengarna rinna iväg i månader och sedan en rutinerad elektriker visar sej verkligen hade kunna fixa problemet på några timmar.
Man ska vara rätt modig för att i denna situationen seriöst hota med att slå 18 st bil-stora hål i bärande balk-konstruktionen och det skulle göra att parkeringshuset blev ur drift för ytterligare många månader eller år framöver och därmed förlorade hyres-inkomster.
Det skulle bli mycket pengar att pressa italienarna på om de ska vara med och betala återuppbyggnaden. Tror nog mer att han säjer vad som, inklusive hota med rivning, för att verkar hotfull. Prestige-kamp på högre nivå kanske.
Min spekulationen är att vd vill pressa italienarna, hota med skadestånd (som han väldigt bistert säger: oj vad dyrt det blir med omkostnader), pressa så att man får anledning att visa att all elektroniken måste bytas utan att någon får hundhuvudet för att ha gjort en dålig service-upphandling med leverantören.
Han vill absolut inte få dit någon svensk som fixar problemet på några timmar då det skulle fördärva chansen att hålla trycket på italienarna.
VD kan naturligtvis ha andra skäl till varför han är så säker på att "svensk kompetens saknas". Oavsett hans skäl, så är det naturligtvis påhitt. Vi har flera företag i landet som kan både hissar och automatiska höghöjdslager och som nog skulle kunna räkna ut hur man kan få liv i hissen. Övrigt maskineri för att få bilarna in och ut från hissen lär inte vara någon raket-vetenskap.
Parkeringsplatserna i detta garage hyrs ut per månad och 3000 kr per plats och ska vara övervakad. Dessa 18 bilar ger då 50kkr per månad vilket i stort borde gå åt i driftskostnader, personal och övervakning.
Antar att övriga platser är uthyrda och råkade vara tomma vid hisshaveriet.
- tecno
- Inlägg: 27037
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Bilar fast i garage - elektroniken sönder
Mycket troligt att det ligger till så.Prestige-kamp på högre nivå kanske.