Fel i armatur G23 kompaktlysrör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Fel i armatur G23 kompaktlysrör

Inlägg av Oskar »

Köpte ny köksfläkt för lite drygt ett år sedan. Belysningen består i ett kompaktlysrör på 11W. Nu har lyset lagt av. Hjälper inte att byta rör.
Plockade isär och ser att det finns en drossel. Mätte upp denna och den är det avbrott i. Eller kan det vara någon tändanordning eller elektronik i denna? Finns det någon glimtändare och vart sitter den? Innuti själva lysröret?
Många frågor blev det :)
20190915_093501.jpg
20190915_092858.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Fel i armatur G23 kompaktlysrör

Inlägg av MadModder »

Nej drosseln är bara en drossel. Ska inte vara avbrott.
Tändanordningen sitter innanför plasten på röret.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Fel i armatur G23 kompaktlysrör

Inlägg av Oskar »

Trodde nog det, ja. Tillgängligheten på precis rätt drossel ser ju inte jättelysande (höhö) ut. Om det inte finns något generellt som kan duga.
Kan man byta till ett LED rör och kortsluta spolen tro?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Fel i armatur G23 kompaktlysrör

Inlägg av MadModder »

Kan inte komma på något hinder för den lösningen.
Kanske stoppa in en säkring så inget knas händer om någon stoppar i ett lysrör efteråt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Fel i armatur G23 kompaktlysrör

Inlägg av Oskar »

Bra poäng att säkra. Kan hända att jag provar LED lösningen om nuvarande plan fallerar.
Hittade en möjlighet att beställa ballast av rätt sort, så jag köpte två - till det fascila priset av 59kr. Jag tycker det är uselt att sådant här går sönder så fort. I taket i vårt kök sitter en lysrörsarmatur som nog är original från när de drog in el i huset, 1956. Den fungerar!
Ett annat alternativ vore att åberopa garanti, då fläkten ju inte ens är två år, men då skall säkert hela fläkten bytas ut och det vill jag inte. Det var ett h-vete att få dit den. Tar säkert ohemult lång tid också.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Fel i armatur G23 kompaktlysrör

Inlägg av MadModder »

Ja de borde inte gå sönder så.
Trappbelysningen här utanför är med reaktor/drossel för 18W, och så sitter det två 9W-kompaktlysrör i serie. När de börjar blinka i slutet av sin livslängd är det bäst att byta genast. När de slutar blinka till slut och bara glöder lite ynkligt blir reaktorn varm som 17 och går sönder till slut. Har behövt byta två hittills för att folk ger fasen i att rapportera när de ser något fel. :p
Skriv svar