Motstånd.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lgbsamlaren
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 augusti 2015, 07:24:34

Re: Motstånd.

Inlägg av lgbsamlaren »

En sådan har jag ... :lol: men jag får inte riktigt kläm på den ..får nog ta fram instruktions beskrivningen till den .. :D .
Instämmer.. heter och stavas löda.. men auto korrekt ändrar både till ladda lödder lödda.. . :shock: blir så :evil:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Motstånd.

Inlägg av Henry »

Det är segmentet längst nere till vänster för Ohm mätning som representeras av Ω symbolen.

Om du mäter en resistor så får du inte samtidigt hålla i benen på resistorn eller i mätspetsarna, då resistansen mellan dina fingrar även kommer att mätas och således visa fel värde, olika mycket beroende på värdet på resistorn.

Om värdet på diplayn bara visar en etta längst till vänster så betyder det att värdet är för högt för det området du ställt in den på och du får då således öka området ett snäpp uppåt tills rätt värde visas.

Du kan annars bara använda högsta direkt och gå ner i värde till bara en etta visas och då gå upp ett snäpp i område så skall det visa rätt.

Om man har lite koll på ringarna och värdet så sätter bara in rätt område direkt så visas rätt direkt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Motstånd.

Inlägg av Hobbyisten »

Vid små värden på motståndet går det dock bra att "klipa fast" resistorns ben mot probarna med fingrarna på varsin arm eftersom kroppens resistans är ca 10 000 Ω tror jag, då rusar mätströmmen från multimetern mestadels genom motståndet.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Motstånd.

Inlägg av opampen »

Ja, det har du rätt i men om motståndet är t.ex. 100k så kommer ju din kropps resistans att parallell kopplas med motståndet. Vilket ger fel mät värden!

Så ta för vana att se till att inte lägga fingrarna över motståndet!
Skriv svar