Tidsstyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Båtdoktorn »

Har inget med företag att göra men supporten har varit bra/snabb. Kvalitén på den enhet jag har varit kontakt med har varit bra. Den har fungerat ~10år monterad i ett fordon med vibrationer,damm,starthjälp osv.

Men visst det är inte stor skillnad i pris. Vilka problem har du haft Marta med dessa PLCér?
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Tidsstyrning

Inlägg av PTC »

Marta skrev:Mitt förslag är:



Nu är jag osäker, men Du behöver sannolikt även en enkel TP-hub för att koppla samman enheterna. Eller kanske en router flashad med med DD-WRT om platsen är nåbar med wifi. Sedan görs programmeringen från en vanlig laptop/PC med Windows.
I expansionsmodulen följer det med flatkabel man bara jackar in i logon, och i startpaketet medföljer programmeringskabel samt mjukvaran så det behöver man inte köpa extra.

Kan nämna att de Logo jag har programmerat och installerat på olika applikationer så har fortfarande ingen fallerat, Den första gjorde jag nog för 10 år sen minst :vissla:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Marta »

Just XLogic känner jag inte till något om. Däremot känner jag till många tillfällen där lågprisenheter både PLC/PID/timers o.dyl. har slutat fungera. Ofta en lyting i nätdelen som har lyft på hatten.

Jag vet också flera stora industrier som använder Simatic. Ett känt och etablerat varumärke som Siemens borgar för kvalitet och kontinuitet. De har något att förlora på att släppa iväg skräp med sitt namn på.

När prisskillnaderna är små och kvantiteterna i stycketal är det enda rätta att satsa på det kända och välrenomerade.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tidsstyrning

Inlägg av tecno »

Men visst det är inte stor skillnad i pris
Är väl en klar skillnad då mjukvaran är fri men inte från Siemens eller har jag fel.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Jan Almqvist »

Om man köper ett "Starter Kit" med LOGO! ingår nödvändig mjukvara. Köper man bara PLC:n ingår inte "Logo! Soft Comfort" som man behöver för att programmera. På den punkten vinner alltså xLogic.

För övrigt tycker jag att LOGO! och xLogic PLC:erna är ganska likvärdiga. Jag tror inte att det är någon kvalitetsskillnad.

Båda PLC:erna är lätta att komma igång med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Mindmapper »

Höll på med några X-logic för en 7-8 år sedan. Mjukvaran var inte så stabil på den tiden. Inget som störde allvarligt men den ritade bl.a om ledningarna på skärmen i tid och otid. De system (11 eller 12 st.) som gjordes då har gått bra, så mjukvaran har aldrig uppdaterats.

Logo var heller ingen rolig upplevelse när de kom för en massa år sedan, mjukvaran var bökig. Mjukvaran har utvecklats till en mycket trevlig upplevelse nu för tiden.
Holley
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 september 2019, 06:17:27

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Holley »

hej det blir en simens logo

men kan någon visa mig vilken jag ska köpa fins ju flera

antar att jag behöver en simens logo 230v samt en tillägsmodul för att få 10 utgångar

dessa 10 utgångar kan styra pumparna och om jag behöver styra något annat får jag ha en kontaktor för att klara effekten

rätta mig om jag har fel

mvh
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Tidsstyrning

Inlägg av PTC »

Det beror ju på belastningen om du behöver relä eller kontaktorer.
Men den logon och expansionen klarar du dig långt på.
Holley
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 september 2019, 06:17:27

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Holley »

Jag vill ha möjligheten att köra 11w per kanal går det att belasta plc:n med detta eller jag behöver kontaktorer med ?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Mindmapper »

Det går bra att belasta med 11VA induktiv belastning. Du bör dock sätta RC-nät över motorerna för att släcka gnistbildning som annars går hårt åt kontaktytorna på utgångarna.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Tidsstyrning

Inlägg av PTC »

Det är aldrig fel att sätta relä eller kontaktorer mellan PLC'n och förbrukade.
Men 11 Watt, blir inte hög ström enligt ohms låg.
images.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Marta »

Med denna minimala effekt och låga kopplingsfrekvens kommer reläerna att hålla hur länge som helst. Finns tabell i dokumentationen till Logo. Bl.a. nämner den 25k kopplingar med en kompenserad 58W lysrörsarmatur, vilket är en hyfsat rå last.
doorman
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 november 2019, 18:36:44

Re: Tidsstyrning

Inlägg av doorman »

FormerMazda skrev:Kollade snabbt på Automation24.se bara för det var första google-träffen.
Men det var enkelt att välja produkter där.

Logikmodul: Siemens LOGO! 230 RCEo - 6ED1052-2FB08-0BA0
Expansion: Siemens LOGO! 8 DM8 230R - 6ED1055-1FB00-0BA2

Logikmodul utan display, finns ju inbyggt webgränssnitt och så, så varför betala för en display?
Expansionen är med 4in och 4ut. Logikmodulen har 4ut. Reläade alltså.

Köper man en expansion med 8ut så kostar den ~450kr mer än den med 4ut. Men då slipper man ju "relälogiken" vi skrivit om.

Däremot föreslår sidan att köpa till en skiva med mjukvara för ~500kr. Osäker på om den behövs för programmering eller om en LOGO kan programmeras gratis via nedladdad mjukvara på nåt vis. Borde vara så.
Logon kan ju även programmeras via tangenterna på modulen
doorman
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 november 2019, 18:36:44

Re: Tidsstyrning

Inlägg av doorman »

Holley skrev:hej det blir en simens logo

men kan någon visa mig vilken jag ska köpa fins ju flera

antar att jag behöver en simens logo 230v samt en tillägsmodul för att få 10 utgångar

dessa 10 utgångar kan styra pumparna och om jag behöver styra något annat får jag ha en kontaktor för att klara effekten

rätta mig om jag har fel

mvh
De inbyggda reläerna är väldigt små! Även om man inte överskrider möjlig belastning så bör man vara försiktig! Brända utgångsrelän är nog det vanligaste flelet med Logo!
doorman
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 november 2019, 18:36:44

Re: Tidsstyrning

Inlägg av doorman »

Holley skrev:Hej alla kunniga är så tacksam för all hjälp och kollade av idé.
Men nu till slutet vad ska jag köpa för enheter ?

Fins flera simens LOGO vad ska det vara för nummer på den samt jag behöver väll en utökningsmodul med ?
Det är en djungel idag med alla dessa olika basenheter och expansionsmoduler. Har du möjlighet innan du beställer så prata med en säljare.
Skriv svar