Återfjädrande tryckknapp till/till

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Återfjädrande tryckknapp till/till

Inlägg av Hobbyisten »

Finns det sådana ? :humm:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Återfjädrande tryckknapp till/till

Inlägg av Swech »

Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: Återfjädrande tryckknapp till/till

Inlägg av Båtdoktorn »

NOT

:lol:
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Återfjädrande tryckknapp till/till

Inlägg av GFEF »

De flesta industriell tryckknappar är i bygglåda utförande.

Valfritt manöverdon tryckknapp återfjädrande-dubbeltryck, vred, nyckellås med mera..........

Kontakt enheter mängder av utförande är säkert att växlande kontakter finns.....
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Återfjädrande tryckknapp till/till

Inlägg av Glenn »

Om inte annat kan man ju tex kombinera en NC och en NO tillsammans på en tryckknapp så får man den funktionen.

Menar alltså industriknappar typ telemecanique, med en separat manöverdel och sen en eller flera kontaktelement, antar att det var det gfef menade också ?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Återfjädrande tryckknapp till/till

Inlägg av Hobbyisten »

Ja exakt Glenn, tror swech's knapp är rätt, NO-stiften sluter ena kretsen och NC-stiften den andra kretsen.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Återfjädrande tryckknapp till/till

Inlägg av opampen »

Ja, dom finns!

Men det krävs två stycken för att det ska fungera!

Dels denna som kopplar till själva förstärkaren. "Power on".

https://www.elfa.se/sv/miniatyr-vippstr ... track=true

Det måste vara en strömställare till för att kunna växla mellan tal och lyssning. När du fäller ned den kopplas högtalaren in som då fungerar som mikrofon och kopplas till
ingången på förstärkaren. När du släpper upp knappen kopplas högtalaren in som högtalare in på förstärkarens utgång.

Alltså för att kunna anropa en av sido apparaterna måste knappen fällas i mikrofonläge. I andra läget som högtalare kan du lyssna från någon av sidoapparaternas högtalare.
Nu valde jag en återfjädrande knapp med metall arm för att den skulle passa ihop med den första strömställaren ovan. Men det finns ju även rena tryckknappar också.

https://www.elfa.se/sv/miniatyr-vippstr ... track=true

Vill du ha fler än en sidoapparat kan en vridomkopplare vara bra! Där väljer du vilken sidoapparat som ska anropas. Den är två polig vilket gör att du kan använda den ena sidan som till och från på förstärkaren genom att ha ett läge öppet i början och sammankoppla dom andra stiften. Den andra polen används för att välja sidoapparat.

https://www.elfa.se/sv/vridstroemstaell ... ggest=true
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Återfjädrande tryckknapp till/till

Inlägg av Hobbyisten »

>Men det krävs två stycken för att det ska fungera!
>Dels denna som kopplar till själva förstärkaren. "Power on".

opampen, enligt mina skisser på papper (måste lära mig behärska ett grafikprogram snart så att jag kan posta här) så sluts kretsen genom talförstärkaren, med jord dragit från terminalerna ända till själva förstärkaren, samt in respektive ut på talförstärkaren där strömmen kommer ifrån. Anläggningen matas då med ström hela tiden tills man drar ur kontakten ur väggen vilket jag inte ser som nåt problem. Tre trådar behövs alltså, och en gammaldags telefonkabel har 4 trådar tror jag. Eller ?
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Återfjädrande tryckknapp till/till

Inlägg av opampen »

Ja, det går ju i och för sig bra att spänningen ligger på hela tiden! Men lite omotiverat att ha den påslagen hela tiden?

Meningen är att man ska göra som jag föreslaget! Det är den principen man kopplar in en sådan apparat efter.

Sen måste ju sidoapparaterna kunna uppmärksamma huvudapparaten genom någon typ av signalering. En summer för att påkalla uppmärksamhet.

En vanlig telefon kabel har två trådar. Om du menar dom som går ut på linjen. Däremot finns det fyra trådar i sladden som går till telejacket. För att kunna ansluta fler telefoner/jack.

Från strömförsörjning aggregatet går det två trådar till förstärkaren. Från förstärkaren går det tre trådar till varje sidoapparat om man ska ha någon forma av signalering också. För att driva en summer t.ex. Annars räcker det med två trådar till varje sidoapparat.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Återfjädrande tryckknapp till/till

Inlägg av Hobbyisten »

Jag tror du missförstått mig lite opampen, det finns ingen huvudapparat och sidotelefoner, utan det här blir 3 parallellkopplade terminaler av typen "alla pratar med alla", och för att slippa hantera två knappar på varje terminal (eller göra en tryckknapp som drar två växlande relän) så klarar jag mig nu med endast EN återfjädrande tryckknapp där "default" blir avlyssning. Vill man alltså prata till nån så håller man alltså in knappen och då hörs det i båda de två andra terminalerna. Jag tänkte inte heller ha nån summer. Vett, etikett och rutiner får gälla i användningen :)
Skriv svar