Bra kontaktdons-plint till DIN-skena - Förslag?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Bra kontaktdons-plint till DIN-skena - Förslag?

Inlägg av fosfor »

Hej!

Jag brukar idag använda en oldschool wago kontaktplint för kablage. Den tar en kabel med stift in i ena ändan och en kabel med stift kopplas in
på andra sidan i andra ändan. Ett krux med denna är att dels måste man pressa så otroligt hårt med mejsel för att öppna käftarna, och dels så
blir den väldigt knepig att ha att göra med om den sitter i en box där det är tajt med utrymme. :shock:

Jag har tidigare sett att det finns kontaktdon för DIN skenor som har spakar/knappar som kan användas av fingret, och även sett
såna som sitter på kretskort som är väldigt smidiga och påminner lite om de transparenta/orangea plintarna som wago 220 har.

För mig får det gärna vara så att man monterar i kabeln uppifrån, eller snett från sidan.
Huvudsaken är att det ska vara enkelt att klicka på dessa klossar på en DIN skena, och sen med fingret kunna ansluta kabel med stifthylsa.
Stifthylsorna som ansluts är vanligtvis mellan ca 0.4mm till 2mm i diameter.

Någon som har något bra förslag så vore jag tacksam? :) :tumupp:

Nåt i den här stilen alltså. Fast utan behov av att pressa med verktyg.
Bild

Wago 220
Bild
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Bra kontaktdons-plint till DIN-skena - Förslag?

Inlägg av Sverige »

Söker alltså en hållare för Wago 221 på DIN-skena...
https://www.wago.com/se/installationspl ... /p/221-500

Ja Wago 221 är bra (använder inga andra Wago).
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Bra kontaktdons-plint till DIN-skena - Förslag?

Inlägg av fosfor »

Sverige:

Såna där har jag redan, dom är bra.
Men de tar rätt mycket plats, och är rätt sladdriga.
Skulle vilja ha någon mer kompaktare och slimmare i stil med dessa:

Bild
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bra kontaktdons-plint till DIN-skena - Förslag?

Inlägg av H.O »

Dom fjäderkraftplintar där man måste "bända" undan kontakten kan vara va lite bökiga när det är trångt, tillverkarna brukar ha lite specialmejslar (korta, böjda) som underlättar men det är ju inte alltid man har en sån till hands. Men det finns ju den typen av plint som har en "knapp" man trycker rakt in istället, t.ex Phoenix 3273482. Det behövs fortfarande verktyg men det går inte åt lika mycket plats att "manöverera". Nackdelen med DOM är att man "måste" använda två händer - trycka in "knappen" med den ena och stoppa i tråden med den andra. På den förstnämnda typen går det ju bra att "kila upp" fjädern.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Bra kontaktdons-plint till DIN-skena - Förslag?

Inlägg av fosfor »

H.O = Ja precis
Skriv svar