Programmera PROM manuellt

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Programmera PROM manuellt

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Tack vare cosmox generösa gåva med kretsar så sitter jag på ett antal PROM som passar utmärkt i mitt oscilloskopprojekt (KOS).

Jag har datablad på kretsen (HM-7603 datablad, M3-7603-5 stämplat på kretsen) MEN det står inte ett smack användbart om man vill försöka bränna den manuellt.

Chip Enable (/CE) är sedan lurig för databladet behandlar två varianter där 7602 är Open collector och 7603 är 3-state.

För 7603 blir det rätt glasklart vad /CE är för nåt ty jag antar att utgångarna går i 3-state MEN för 7602 så är det ju open collector som gäller och vadå /CE i det fallet?

Kan det vara här man lägger på en hög spänning?

Lägger på en normal adress och sedan ett normalt data samt bränner med hög spänning på /CE?

Eller hur gör man?

Bifogar datablad.

Tacksam för hjälp.

MVH/Roger
PS
Jag skall bara bränna typ 20 byte så jag behöver ingen brännare för detta, om jag kan klura ut hur man bränner dvs :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Glenn »

Äldre eprom är väl ganska komplicerade att bränna, och anledningen att det inte står nåt i databladet är ju att det inte är meningen att man ska göra så, man ska använda en eprombrännare helt enkelt.

/CE är väl bara Chip Enable ? inverterad i detta fallet ?

CE är väldigt praktiskt på EPROM då du kan ansluta ett gäng paralellt och sen bara välja vilket du ska läsa ifrån genom CE.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av ajje »

http://www.bitsavers.org/components/har ... ipolar.pdf

Sidan 114 i den där PDFen beskriver programmeringsförfarandet.

Som Glenn skriver, använd en eprombrännare :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av TomasL »

Tja:
Programming the HM-76xxx PROMs The HM-76xxx PROMs are manufactured with all bits storing a logical "1" (output high). Any desired bit can be program-med to a logical "0" (output low) by following the simple procedure shown below. One may build his own programmer to satisfy the specifications described in the table, or use any of the commercially available programmers which can meet these specifications. PROGRAMMING SPECI FICATIONS RECOMMENDED SYMBOL PARAMETER MINIMUM OR TYPICAL MAXIMUM UNITS VIH Address Input 2.4 5.0 5.0 V Vll Voltage 11 I 0.0 0.4 0.5 V VPH 121 Programming/Verify 12.0 12.0 12.5 V VPll31 Voltage to VCC 4.5 4.5 5.5 V IllP Programming Input --300 -600 J.lA Low Current at VPH tr Programming IVCC I 1.0 1.0 10.0 J.ls If Voltage Rise and Fall Time 1.0 1.0 10.0 J.ls td Programming Delay 10 10 100 J.ls tp Programming Pulse Width (4) 90 100 110 Us P.D.C. Programming Duty Cycle 151 -50 60 % VOPE Output Voltage Enable 161 10.5 10.5 11.0 V VOPD Output Voltage Disable 0.0 5.0 5.5 V Ta Ambient Temperature -25 30 oC During programming the chip must be disabled for proper operation. NOTES: 1. No inputs should be left open for VIH. 2. VPH source must be capable of supplying one ampere. 3. It is recommended that dual verification be made at VPL min and VPL max. 4. Note step 9 in programming procedure. 5. Programming Duty Cycle applies to DIPs only, 6. VOPE source must be capable of supplying 10mA minimum. PROGRAMMING PROCEDURE 1. Address the PROM with the binary address of the word to be programmed. Address inputs are TTL compatible. An open circuit should not be used to address the PROM. 2. Bring the CEx input(s) high and the CEx input(s) low to disable the device. The disabling of the device during programming is an essential step in correctly program-ming all HARRIS PROMs. The chip enables are TTL compatible. An open circuit should not be used to dis-able the device. 3. Disable the programming circuitry by applying a voltage of VOPD to the outputs of the PROM. 4. Raise VCC to VPH with rise time less than or equal to tr. 5. After a delay equal to or greater than td apply a pulse with amplitude of VOPE and duration of tp to the output selected for programming. Note that the PROM is sup-plied with fuses intact, which generates an output high. Programming a fuse will cause the output to go low. 6. Other bits in the same word may be programmed while the VCC input is raised to VPH by applying output enable pulses to each output which is to be program-med. The output enable pulses must be separated by a minimum interval of td. 7. Lower VCC to 4.5 volts following a delay of td from last programming enable pulse applied to an output. 8. Enable the PROM for verification by applying VIL to CEx and VIH to CEx. 9. Repeat verification (step 8) at VCC; 5.5 volts. 10. If any bit does not verify as programmed, repeat steps 2 through 9 until the bit has received a total of 1 ms of programming time. Bits which do not program within 1 ms are programming rejects. No further attempt to program these parts should be made. 11. Repeat steps 1 through 10 for all other bits to be pro-grammed in the PROM. 12. Programming rejects returned to the factory must be accompanied by data giving address, desired data, and actual output data of the location in which a program-ming failure has occur
Eller enklare, sidan 114
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Marta »

De där kretsarna skall Du absolut INTE använda till Ditt projekt av två anledningar.

1 Detta är BRÄNNprom som inte kan raderas. De få som ännu existerar oanvända skall användas till reparation av gammal utrustning. Inte ödas i nykonstruktioner.

2 Ingen konstruktör vill ha delar gjorda av 100% unobtanium i sin nya konstruktion om den inte avser att visa upp just denna exotiska komponent.

Dessa kretsar är dessutom värda en del.

Använd ett vanligt eprom eller helt annan lösning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Marta har i princip, elller i alla fall till 107% rätt. Dina PROM skulle du kanske kunna hitta köpare till och plocka hem en bra peng men ....

Å andra sidan vill du ABSOLUT använda dina kretsar till något UTOMORDENTLIGT kan du säkert hitta programmerare (med info) i gamla elektroniktidningar (Radio resp Popular Electronics)från 70- och 80-talen. Kolla https://americanradiohistory.com/ såhittar du definitivt vad du letar efter.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av anders_bzn »

Min All03 kan programmera vissa av dessa dinosaurier, vilket jag också gjort för att få till ett Bootprom till min PDP8. Jag håller med Marta, bränn dem inte!

Ett vanligt EPROM är lätt att få tag på, kostar inget, lätt att programmera och kan användas många gånger. Även om det skulle ha en faktor 10 eller 100 gånger för stor kapacitet så spelar det ingen roll.

Jag kan byta EPROM:ar mot bipolära PROM.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18281
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av 4kTRB »

Borde inte vara så svårt att få till en dedikerad brännare med en Arduino.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

ajje skrev:http://www.bitsavers.org/components/har ... ipolar.pdf

Sidan 114 i den där PDFen beskriver programmeringsförfarandet.

Som Glenn skriver, använd en eprombrännare :)
Du är fantastisk ajje på att hitta grejer åt mig!

Stort tack!

Jag gillar sånt här och att slänga ut en massa pengar på att programmera ynka 20 byte tilltalar inte mig :)

Fast ärligt håller jag på och köper en Dataman S4 av en kille på forumet, han bara håller på att testa lite saker först, bytt batteri m.m, kan bli affär.

Det lilla jag förstått är att man i praktiken lägger på de logiska data man vill ha direkt på utgångarna, sen höjer man kortvarigt Vcc till 12V och bränner av "säkringen" i dom fall man bränner lågt.

Vore kul att testa detta :)

MVH/Roger
PS
Har lite DIP-switchar som kan hjälpa mig. Gissade aldrig att det var Vcc man skulle höja :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Marta »

Då ska Du läsa databladet en gång till. Brännproceduren är lite mera krävande än som så. Det står steg för steg hur det skall göras. Schemat i databoken är lite förvillande, bränn inte in inverterad data. Nivåer, tider och strömtålighet skall hållas.

Vill Du byta dessa prom mot eprom, 27128 tror jag det är, flera mot ett givetvis, så säg till. Finns även HP-LED 5x7matris 8 tkn oc vissa nixies att byta mot om intresse finns.
robertk
Inlägg: 257
Blev medlem: 31 juli 2010, 19:46:02

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av robertk »

En liten instruktionsfilm över manuell programmering av eeprom:

//Robert
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Marta »

Vill nog rekommendera en monovippa och avstudsning med växlande knapp och rs-vippa om det skall brännas manuellt. Det är toleranser och strömmar långt bortom vad ett enkelt rc-nät som i den länkade videon kan leverera. Stigtiden på Vcc är där nog också av en anledning.

Låt inte Vcc hänga kvar på 11V mellan manuella brännpulser. Programpulsgeneratorn måste kunna rampa upp Vcc, vänta, pulsa vald ingång och sedan rampa ned Vcc. Helst också hantera /ce så verifieringen blir enklare.


En gång i tidernas begynnelse brände jag en 2716 för teckengenerator till ett displaybygge med 6845, så nog går det att bränna manuellt...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag äger numera en Dataman S4 :)

Jag har faktiskt ändå tänkt bygga en liten manuell brännare för min pyttelilla Harris-krets (m.fl) men min nya fina Dataman S4 gör ju detta aningen onödigt så det dröjer nog.

Fast kanske inte så länge för den är redan planerad och om Harris-kretsen inte ingår i Lib 3.0 så måste jag ju ändå hitta på nåt.

Inbillar mig att det är rätt enkelt att ta en liknande krets i biblioteket, ändra lite i parametrarna och spara om som ny krets, eller har jag fel?

I vilket fall är det kul att numera äga en Dataman S4.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av ELTompa »

Grattis till din S4!
Jag får flashbacks från -89 när jag skaffade en S3 till jobbet. Hade jag helt glömt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur programmera PROM manuellt?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack ELTompa!

Nu skulle jag bara vilja veta hur man använder den :D

MVH/Roger
Skriv svar