PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja, jag har skrivit fel. Jag har beställt kretsar på Ebay från två olika säljare. Jag beställde också från Bhiab, men efter orderbekräftelsen så kom ett mail att kretsarna var slut :-(.

Men nej tack, jag behöver dem inte. Igår skulle jag mäta igenom resten av bitarna i registret, fick samma fel på krets två. Det visade sig att jag hade växlat två sladdar till logikanalysatorn... Inget fel på kommando registret. Ska testa Maindec igen ikväll.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

DSC_2763_00001.jpg
Nya kort till projekt med tapekontrollern kom idag. Det ska bli ett kort till men det är inte färdigt. Från JLCPCB på 5,5 dygn, supersnabbt levererat till en DHLbox på Willys, 500 meter från jobbet!

Övre vänstra:
Kortet till "Limited function panel" på PDP-8A. Har man inget få man göra ett! Lite en bonus till någon som saknade ett när jag ändå beställde.

Övre högra:
G888-mk2, kortet som digitaliserar signalerna från läs/skrivhuvudet. Detta är andra iterationen, första innehåller en del fixar i luften. Om detta fungerar så är det fem sådana här som ska klämmas in på ett kort.

Nedre vänstra:
Kontrollkortet för att styra bandtransporten, detta för TU55 som har negativa logiknivåer 0 och -3V

Nedre högra:
Kontrollkortet för att styra bandtransporten, detta för TU56 som har TTL nivåer.

Nu måste jag hålla focus på diskstationen. INTE BÖRJA BYGGA KORTEN.... Det kommer mer om detta senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Platis »

Snygga kort Anders! :) :tumupp:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack!
DSC_2765_00001.jpg
Det blev ju bra, kunde inte vänta.

Med disken går det inte bra. Sakta försöker jag mäta mig igenom en enorm tillståndsmaskin bygg i grindar som jag knapp vet hur den ska fungera. Ibland tror jag att jag hittar något som ser konstigt ut, men det visar sig vara rätt. Jag lär mig, men det går sakta. Många timmar av frustration nu...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Jag har ju två uppsättningar till. En som faktiskt körts för bara 20 år sedan! Du kanske ska låna de också så kanske du hittar en kombo som fungerar och på så sätt förstår hur de ska fungera. Då blir det nog lättare att laga dem.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack! Det vore toppen.

Igår hände något "intressant". När man startar datorn försöker den boot:a! Det är inte rätt, datorn är konfigurerad för att boota endast om man trycket på "boot"-knappen. Nu går det att konfigurera den för att auto-boota, men det har jag inte gjort. Blir att undersöka och laga "Option #2" kortet (M8317)...

Sen såg jag några andra konstigheter som gör att jag tänker ta ett steg tillbaks och köra igenom MAINDEC (testremsor) för CPU, minne och RK-kontrollern (utan drive). Jag vill ju inte jaga spöken.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har ju visat även detta kortet innan. Det sitter i nedre delen av fronten och är kallas "Limited function board". Det är med detta man slår av och på datorn. Det finns en switch för "panel lock" som gör att man inte kan använda den övre panelen. Den sista switchen är för att boota datorn. Det finns två olika sådana här kort beroende på vilken nätdel man har. Vilken nätdel man beror på om man har halvledarminne eller kärnminne. En kompis (pbgp här) fick en dator i bitar med fel version av "limited unction board" och misslyckades hitta ett av rätt version så jag tänkte att det är väl inte så svårt att bygga!

Så det blev ett PCB:
Bild

Mitt eget som förlaga jämte det nybyggda:
Bild

Sen var jag ju tvungen att prova att det fungerade. Och visst gjorde det det.
Bild

Sen fick jag ett tips om att flipparna till switcharna fanns som step-fil (https://www.thingiverse.com/thing:2829191). Så blev jag tvungen att försöka skriva ut dem på jobbet 3D-printer. Tänkte jag det bar en bra introduktion. Tyvärr så blev det kass, jag provade att skriva ut den ena liggande och den andra stående för att de vilket som blev bäst med avseende på stödmaterialet. Det gjorde ingen större skillnad. Men det visade sig att den stående blev avsevärt kortare. Får be någon mekanist på jobbet reda ut varför. Känns som Z är lite okalibrerad eller något. Skrev ut på en Ultimaker 2+

Kass mobilbild, lämnade flipprarna på jobbet.
DSC_1058.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev:Jag har ju två uppsättningar till. En som faktiskt körts för bara 20 år sedan! Du kanske ska låna de också så kanske du hittar en kombo som fungerar och på så sätt förstår hur de ska fungera. Då blir det nog lättare att laga dem.
Stort tack! I veckan kom det paket. Förutom två diskkontrollers och toppkontakter så hittade jag några band som passar i TU60 bandstationen och en snygg t-shirt! Till TU60 bandaren har jag men inget kontrollerkort (nästan sant, men det jag har sitter i min PDP11/35), men det finns en holländare som tillverkat nya. Men detta är ett mycket senare projekt. Detta med PDP8:orna tar aldrig slut...

Lite av innehållet!
DSC_2769_00001.jpg
Två diskkontrollers, märkta i ena kanten med streck så jag vet vilka som hör ihop.
DSC_2771_00002.jpg
Jag har testat båda kontrollrarna med maindec testet "diskless controller test" men ingen av dem passerar testet tyvärr, så den jag har sedan innan fungerar i någon mening bättre. Jag har kollat lite på felen och tror jag kan fixa dem så att de går igenom testet. Frågan är om det är flera fel på dem... Saken är att jag lovat att jag ska försöka laga dem och lämna tillbaks dem i fungerande skick.

Planen är att få dem igenom "diskless controller test" sedan ska jag köra "drive control test" och då ska det bli intressant och se om jag får samma fel som med min egen kontroller. Ska försöka ge mig på den första i helgen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

anders_bzn skrev:Jag har ju visat även detta kortet innan. Det sitter i nedre delen av fronten och är kallas "Limited function board". Det är med detta man slår av och på datorn. Det finns en switch för "panel lock" som gör att man inte kan använda den övre panelen. Den sista switchen är för att boota datorn. Det finns två olika sådana här kort beroende på vilken nätdel man har. Vilken nätdel man beror på om man har halvledarminne eller kärnminne. En kompis (pbgp här) fick en dator i bitar med fel version av "limited unction board" och misslyckades hitta ett av rätt version så jag tänkte att det är väl inte så svårt att bygga!
Nu kan mitt minne visserligen vara väldigt mögligt, men stämmer det verkligen? Jag har inget minne alls av att ha sett någon referens till två olika limited function panels. Säker på att det inte bara är någon revision gjord? Jag skulle ju definitivt tro att det inte skulle spela någon roll vilket PS man har.
Vet du vad skillnaden är?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jo det finns två olika. Men jag har blandat ihop det lite för mig. Ingen annan har ifrågasatt vad jag skrivit innan, inte heller på VCFED. Anledningen att jag trodde att det var olika för MOS/Core minne var att jag har precis en 8A av varje minnesmodell, men detta är fel. Jag har en PDP8A med BA8-C (20-slottars bakplan) och en jätteliten med 10-slottars bakplan. Men nu har jag rett ut detta för mig själv, troligen är det så att den versionen av limited function board som jag ritat upp är väldigt ovanlig.

Den vanliga panelen:

Kod: Markera allt

5411507 -> H9200 & BA8-C
Den funktionella skillnaden är att det sitter en dold switch på kortet som gör att man kan ställa om för fjärrstart, används då man använder lådan för expansionsbox. Kortet innehåller också fler komponenter.
limited-function-5411507.png
Detta kortet går i PDP8A med 10 slottars bakplan. Lådan ser lik ut H9200:

Kod: Markera allt

5411168 ->  H763 PSU, H9192  10-slottars bakplan
limited-function-5411168.png
Kul att någon ifrågasätter!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nu har jag gjort en noggrann test av alla diskkontrollerkorten. Jag har testat dem ett tillsammans med mina egna och gjort en matris. Set nummer III är de jag fått.

Kod: Markera allt

SET      M7104      M7105      M7106
I          F/         P/         F/ 
II         F/         P/         F/ 
III        P/F        P/F        P/F


"diskless controller test" / "drive control test" där P betyder pass och F fail. Hittills har jag lagat ett fel på M7106-II, men det fanns fler. Nedan en sammanställning av testresultaten.

Kod: Markera allt

-------------------------------------------------------------------------
7104-I

DATA REGISTER ERROR
PC: 1543 GD:0000 DB:1777
DHRKAE FAILED   PC:6726  AC:0000  MQ:7777  FL:0000

-------------------------------------------------------------------------
7104-II

COMMAND REGISTER ERROR
PC:0264 GD:0000 CM:7750
DHRKAE FAILED   PC:6726  AC:0000  MQ:7777  FL:0000

-------------------------------------------------------------------------
7106-I

STATUS REGISTER ERROR
PC:0234 GD:2200 ST:2202
DHRKAE FAILED   PC:6726  AC:0000  MQ:7777  FL:0000

-------------------------------------------------------------------------
7106-II

COMMAND REGISTER ERROR
PC:0373 GD:7777 CM:7763
DHRKAE FAILED   PC:6726  AC:0000  MQ:7777  FL:0000

CM register error, E52, 8640 bytt nu ok

DATA BREAK ERROR
PC:4277 GD:0000 CM:5000 AD:0000 DT:7777
DHRKAE FAILED   PC:6726  AC:0000  MQ:7777  FL:0000

-------------------------------------------------------------------------
bqt
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

anders_bzn skrev:Jo det finns två olika. Men jag har blandat ihop det lite för mig. Ingen annan har ifrågasatt vad jag skrivit innan, inte heller på VCFED. Anledningen att jag trodde att det var olika för MOS/Core minne var att jag har precis en 8A av varje minnesmodell, men detta är fel. Jag har en PDP8A med BA8-C (20-slottars bakplan) och en jätteliten med 10-slottars bakplan. Men nu har jag rett ut detta för mig själv, troligen är det så att den versionen av limited function board som jag ritat upp är väldigt ovanlig.

Den vanliga panelen:

Kod: Markera allt

5411507 -> H9200 & BA8-C
Den funktionella skillnaden är att det sitter en dold switch på kortet som gör att man kan ställa om för fjärrstart, används då man använder lådan för expansionsbox. Kortet innehåller också fler komponenter.

Detta kortet går i PDP8A med 10 slottars bakplan. Lådan ser lik ut H9200:

Kod: Markera allt

5411168 ->  H763 PSU, H9192  10-slottars bakplan
Kul att någon ifrågasätter!
Beror väl på att jag petat åttor i så många år, och har en hel hög maskiner hemma sedan länge länge... Jag har sedan länge inte längre haft tid att peta, men en gång i tiden hade jag koll på i princip allt runt dom, och en del finns fortfarande kvar i skallen. :-)
(Blivit mer mek och hack på elvor under de senaste 20 åren...)

Olika revisioner, som sagt. Förvånar mig inte alls. Fjärrstyrning... Ja, det kan jag tänka mig var något som dom kom på att dom behövde i efterhand. Det gick ju att göra om man hade distributionslådan i botten av kabbet, men i vissa fall vill man ha det på lådan själv med.

Har själv flera 8/A, både med kärnminne och MOS. Osäker om jag har fler än en modell av limited-panelen dock.

Kul att se allt du (ni) gör. Som sagt, mycket imponerande.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Lite av mitt problem är att jag aldrig pysslat med dessa maskinerna är de var "aktuella". Varje gång jag får tag på en ny pryl (de trillar på mig då och då) så får jag först reda ut hur det är tänkt att de ska fungera för att förstå om de fungerar när jag testar dem första gången. Tur att det finns manualer och maindecs!

Jag har diagnostiserat och delvis lagat två kort (M7104 x 2). Dessa väntar på nya kretsar från Ebay innan jag kan få ihop dem och se om felen löst sig eller om det finns fler. När jag lagade ett av dem så hittade jag en signal som höll 1,6V (odefinierad, varken 1 eller 0). Det visade sig vara en krets på ett av de 7105 korten som tidigare testat ok som lastade ner signalen. Bytte en SN7400, löste problemet!

Nu ska jag bara ge mig på de två 7106 korten, ett har jag delvis lagat och det andra har jag en bra ide om vad som är fel.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Väntar fortfarande på delar till M7104 korten. Säljaren på Ebay hade strulat till det, men nu är de på väg.

Jag har också lagat det ena M7106 kortet, en "och" grind tyckte att utgången skulle hållas hög, oavsett input. Det andra kortet har en trasig SN74161 som jag tyvärr inte har hemma, nu beställt på Ebay.

Snart hoppas jag få igenom alla korten genom "Diskless controller test"!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Mattis är snabbare än Ebay! Dessa SN74161:or låg i posten!
sn74161.jpg
Testet som fallerade på M7106 kortet pekade på att signalen "B LAST BRK H", pinne 15 på den inringade IC-kretsen med nummer "1" inte sattes korrekt. Jag mätte signalen med datorn i "HALT" då alla signaler ska vara stilla och fann att pinnen höll 1,6V. Detta är mitt i det odefinierade logikområdet, så jag trodde att felet borde bero på detta. Den borde varit en nolla. Så jag bytte den och utgången mätte några hundra millivolt, toppen! Men det fungerade givetvis inte ändå. Så jag kopplade logikanalysatorn på den andra räknaren och noterade att den inte alls räknade! Jag bytte den också och vips fungerade kortet igen!
RK8J-E_engrDrws_Jan76-29.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar