Kylväska på dygnet runt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Kylväska på dygnet runt?

Inlägg av cazz »

Har en litet kylskåp sådan där som rymmer 6 st 33cl gamla burkar som har fungerat bra men nu efter 7 år stort sätt dygnet runt i ca 10 månader varje år slutat fungera.
Kan ju köpa en ny för 700 kr på coolstuff men börjat fundera kanske en sådan där elektrisk kylväska som går på 230v kanske fungerar bättre samr kan få in mera.

Frågan är om det är smart eller om de orka gå dygnet runt. De är väll inte byggda för det. Annars får det bli en sådan liten igen.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Kylväska på dygnet runt?

Inlägg av ToPNoTCH »

Biltema har en futuristisk som kostar 399:-

Bild
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kylväska på dygnet runt?

Inlägg av breflabb »

Har en svag aning om att det är ett effektmotstånd som ger sig på dom.
Det är det jag minns att jag fixade en sådan för länge,länge sedan
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kylväska på dygnet runt?

Inlägg av xxargs »

Fast nu har man bytt burkform så sådana passar inte bra längre - något att ta i beaktande om man skall repa eller köpa nytt.

Just dom där i bilden har i alla fall fläktar som inte rasar efter 3 månader - 'vanliga' kylväskor med peltier-lock så brukar fläktarnas lager haverera inom antal månader och dessa är oftast inte utbytbara på samma sätt som datorfläktar.

och inget i peltier-boxar slår en kompressorbox som waeco/dometic Coolfreeze cdf-18 och liknande modeller - min ha nog fyllt 10 år och är på 24/7 och energiförbrukningsmässigt är vida mycket mindre än alla former av peltierk-kylskåp/box
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Kylväska på dygnet runt?

Inlägg av Bjaellerud »

Jag skulle kolla fläkten som steg ett.
Ofta en glidlagrad fläkt som är "evighetsmord".
Börjar den gå trögt blir det ingen luftström som kan blåsa bort värmen från peltierelemenets varma sida.
En ny bättre fläkt kan ge nytt liv och kallare drycker. (dvs kylskåpets liv)

Peltierplattan sitter mot dels en kylfläns på varma sidan, där fläkten blåser, dels plåten in i kylen på kalla sidan.
Möjligen har kylpastan torkat och det termiska motståndet ökat, dvs kylan resp värmen överförs inte tillräckligt.
Ta isär och smörja om med kylpasta.

Roy
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Kylväska på dygnet runt?

Inlägg av cazz »

ToPNoTCH:
Ahh är en sådan jag har, och helt ok pris

xxargs:
Ahh så det går köra 24/7 med dessa kylboxar, kanske inte alla men det flesta??


Bjaellerud:
Hmm det skulle man kunna se om fläkten har slutat jobba.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Kylväska på dygnet runt?

Inlägg av robertr81 »

Lånade en waeco cdf-18 i somras när det var som varmast. Grymt bra att kunna ha med sig ett riktigt ”kylskåp”. Enda nackdelen med just den boxen var att den inte hade 230v uttag inbyggt utan man fick ha en separat omvandlare med sig
Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Kylväska på dygnet runt?

Inlägg av Soap »

jag har en sån kyl som Topnotch länkade till ( fast röd)
Jag har vattenkylkonverterat.. ( pump, radiator och fläkt sitter i intilliggande matkällare)
Tack vare vattenkylngen är det inga problem att komma under 0 grader, så jag har fått sätta dit en termostat som reglerar temperaturen.

Jag har fått byta Peltierelement 2 ggr för att det har kommit in kondensvatten i elemetet och det har helt enkelt ärjat sönder.
Testa att lägg på spännig direkt på elemtet för att se om det över huvud taget blir varm/kalt på respektive sida...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kylväska på dygnet runt?

Inlägg av Glenn »

Liknande kylsåp har vi på jobbet för att ha mjölk i brevid kaffemaskinerna.

Dessa går sönder kanske i snitt en gång om året eller så, jag har släpat hem ett par stycken för att se om dom är reparerbara men har inte orkat ta tag i det..

Om inte annat kan man kanske knycka peltierelementet ur dom..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kylväska på dygnet runt?

Inlägg av Henry »

Om man satt i tex ett meanwell agg med en mtbf på en 80k h eller så (ändock inte så dyra) och byta fläkten på den varma sidan på peltiern till ett med kullager eller FDB lager så kommer kylen att hålla många många år.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Kylväska på dygnet runt?

Inlägg av Bjaellerud »

Hur har det gått cazz?
HAr du fått ur tummen och öppnat grejen

Tänkte att ett tänkbart fel även är att fläkten blivit så dammig på fläktbladen att den inte blåser tillräckligt.
Dvs förutom att se till att vifta (Norska för fläkt) går lätt, så gäller rengöring.

Roy
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Kylväska på dygnet runt?

Inlägg av maDa »

Ja det är fläkten eller inbyggda AC/DC som går på dem förr eller senare. Haft sådan själv.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kylväska på dygnet runt?

Inlägg av Henry »

Annars hade man ev kanske alltid kunnat snickra ihop eget baserat på ett kompressorsystem från en ismaskin så håller det inte bara bra längre utan är som sagt även mycket mer effektivt. Hade lite planer på det när jag köpte denna förra sommaren, var någon 100-lapp billigare då tror jag men extremt billigt oavsett förstås för ett komplett kompressorbaserat mini kylsystem.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... forelse_se

Letade länge efter ett för ett bra pris och detta var faktiskt det billigaste jag kunde hitta på hela nätet. Ja det finns lite billigare som så i kina osv men frakten äter upp allt och mer därtill.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kylväska på dygnet runt?

Inlägg av xxargs »

har en sådan sedan drygt 1 år tillbaka och fungerar utmärkt som ismaskin.

Och som källa för kompressor så, ja, det finns nog inte billigare att få tag på... den är inte sådär jätteung heller i jämförelse med gamla Danfoss-kompressorer så man blir ju nyfiken i hur de faktiskt är byggda och vad som är bantat i vikt, för det är ganska mycket mindre i vikt...

I kylskåpsslingor vill man ha ungefär -10 grader på själva slingan medans kompressorn går så den är i precis lagom område - sedan har den ju hetgas-avisning :-)


I praktiken så får man vara beredd att plocka isär kylslingan för sitt nya bygge med hårdlödning och allt vad det innebär, vakumsuga och sedan fylla upp lagom med isobutan (här handlar det om att suga in bit för bit med isobutan tills man ser funktionen är som det tänkt - iom ändrad design så är det annan mängd isobutan än tidigare och mer som behöver fördelas ut på evaporator-ytorna - glöm inte receivern i slutet och att det suger med olja mot kompressorn när det börja tjockna på)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kylväska på dygnet runt?

Inlägg av Henry »

Hade kanske funkat ändå att ha slingan och allt intakt och utan extra grejer, den klarar ju av att kyla ned en hyfsad mängd vatten. Vet inte om den har så många säkerhets grejer i sig om ens några som kontroll av temp på kondensatorn, förångaren eller dylikt förmodligen bara överhettningsskydd. Min ligger i förrådet på andra sidan stan och är inte lättaste att hiva fram annars hade jag nog tagit en lite djupare titt på den.

Ja hetgas-avisning som en integrerad bonus. :) Fördelen med den ventilen är att slingan verkar bli helt trycklös för kompressorn kan starta direkt igen efter och som är bra i en kylbox med om det skulle behövas.

Det finns små mini 100W kompressorer och det är precis det som garanterat finns i denna och som typ är typ 75% av vikten, säkert ett högre varvtal med än större vilket kompenserar för en del.
Skriv svar