Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av swesysmgr »

Om du tar en lite skarpare bild på kretsarna ovanför den guldbruna kabeln till displayen så kanske det kan gå att komma med förslag. Det ser ut som en AT91 processor, ett DRAM-minne från Micron, en superkondensator och någon form av annan minneskrets alldeles ovanför den.

Det kan vara så att serienummer m.m. lagras i kretsen som är kopplad till superkondensatorn (motsvarar backupbatteri), det kan även vara så att det lagras i AT91-kretsens flashminne när den programmeras på fabriken.
Schlbuditz
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mars 2019, 14:16:59

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av Schlbuditz »

Relevanta frågor! Nibe hjälper inte till, det är tvärstopp den vägen, jag har provat! Jag har också haft kontakt med en installatör som lämnade prisuppgift på att byta serienummer (alltså lär det gå) men som sedan slutade att höra av sig. Går det inte att lösa själv så köper jag en ny displaymodul, men det är ju onödiga pengar att lägga ut om det på något sätt skulle gå att fixa.

Jag ska fixa skarpare bilder på kretsarna, återkommer! Processorn är som sagt en AT91SAM9261S CU.
Schlbuditz
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mars 2019, 14:16:59

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av Schlbuditz »

Här kommer lite bättre bilder på kretsarna

Tillägg: Om man kopplar in den till datorn via USB och strömsätter den så får man en serieport benämnd AT91 USB Serial Converter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av swesysmgr »

DS3232 är en klockkrets med lite minne, backupkondensatorn gör att klockan inte tappar tiden om det blir strömavbrott och minnet gissar jag håller de parametrar du valt via frontpanelen.

https://www.maximintegrated.com/en/prod ... S3232.html
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av swesysmgr »

Kretsen märkt "64C" på bild nr 2 ser ut att vara ett I2C EEPROM, du kanske kan lyssna på kommunikationen och se om serienumret läses av när pumpen startar upp? Jag antar att du vet hur det skall se ut, finns väl risk att det inte ligger i klartext heller.

https://www.mouser.se/datasheet/2/268/d ... 180814.pdf
Schlbuditz
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mars 2019, 14:16:59

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av Schlbuditz »

Tack för analysen!

Tyvärr vet jag inte ens var jag ska börja för att avlyssna den trafiken.

Jag vet hur serienumret ska se ut i klartext.

Om någon här sitter på en tänkbar lösning så anlitar jag gärna denne för en omprogrammering och betalar såklart för det. Hojta till i så fall. ☺️

Jag tänker mig att det kanske skulle kunna vara att läsa/skriva till eepromet?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av swesysmgr »

Många moderna oscilloskop har inbyggd avkodning av vanliga protokoll där du ser vad som skickas direkt på skärmen.

De här har en väldigt fin och lättanvänd mjukvara som avkodar kommunikationen och du kan lagra så mycket som ryms på din hårddisk för att analysera den i efterhand. Tyvärr ganska dyra numera.
https://www.saleae.com/

Annars tror jag en sådan här skulle fungera:
https://www.electrokit.com/produkt/bus-pirate/
Schlbuditz
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mars 2019, 14:16:59

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av Schlbuditz »

En Bus Pirate beställd! Verkar vara en kul sak att ha oavsett hur det går med det här. :)

Efter lite snabbgoogling verkar det som att man kan läsa ut från- och skriva till en IC2 EEPROM med den också. Om man kan dumpa det till fil på något sätt så borde det väl teoretiskt möjligt gå att läsa ur EEPROMEN som har rätt serienummer (under förutsättning att det är där det är lagrat) och skriva över det på den som har fel?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av mrfrenzy »

Om det är olika mjukvara i den gamla och den nya (eftersom den ena klarar rs485) så är det ju inte säkert båda passar med din version av huvudkortet.

Dom kan ju ha lagt in spärren just för att man inte ska blanda inkompatibla enheter.

Säkert finns också en checksumma på eeprom men det kan ju vara roligt att klura ut.
Schlbuditz
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mars 2019, 14:16:59

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av Schlbuditz »

Det är samma hård- och mjukvara i dom, men någon krets har lagt av på den som sitter i pumpen nu som gör att rs485-kommunikationen inte fungerar.

Själva displaymodulen är samma hårdvara mellan många olika värmepumpar. En annan sak som lagras "hårt" är installerade tillbehör, t.ex. cirkulationspump. I något reservdelspaket till en bergvärmepump där man har bytt ut cirkulationspumpen mot en annan så följer det med ett USB-minne som tillåter just denna ändring.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag tror att förutsättningarna är bättre att vi lyckas hjälpa dig felsöka det kortet som har trasig kommunikation, jämfört att hacka serienumret.

Jag utgår ifrån det värsta när det gäller företag och att denna låsning är till för att "skydda kunden" tror jag inte alls på.
Enbart ett sätt att få extra inkomster och nyförsäljning. Nästan lite "Apple stuk".

Att tro att innehållet på EEPROM skulle vara i klartext och begripligt är aningen naivt.
Att felsöka befintliga kortet måste vara mycket enklare om det bara är kommunikationen som felar.

Jag fattar att det är ett problem med att du måste använda det för att tillvaron skall funka, så du inte kan felsöka så lätt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av mrfrenzy »

OM det är samma mjukvara så räcker det förmodligen med att flytta över hela EEPROMET. Man kommer då märka att dom är väldigt lika.

Det kan ju dock vara så att datat är krypterat med en nyckel som ligger i flash någonstans.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av TomasL »

Jag utgår ifrån det värsta när det gäller företag och att denna låsning är till för att "skydda kunden" tror jag inte alls på.
Nej, det handlar om CE och garantiåtaganden.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av jah »

Schlbuditz skrev:Det är samma hård- och mjukvara i dom, men någon krets har lagt av på den som sitter i pumpen nu som gör att rs485-kommunikationen inte fungerar..
Det är inte alls svårt att ta död på en RS485-transceiver, och ibland "halvdör" de bara, och fortsätter funka halvtaskigt istället.
Lyckades själv göra det för en vecka sedan på min Nibe1235 där jag dödade CPU-kortet när jag slant med mätproben i RJ45-kontakten :(
Dock oftast enkelt att laga, även min :D
Det sitter en 8-pin krets med beteckning ADM483 på ditt kort intill kontakten X8 - byt den!
Det är en "standard"-komponent som kan ersättas av div fabrikat/versioner. Sök på ADM483, MAX485, LTC485 etc. Det är en 5V-variant du ska ha.
Hittar du ingen så har jag liggande.

/J
Schlbuditz
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mars 2019, 14:16:59

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av Schlbuditz »

Fantastiskt, tack för tipset! Jag borde ju kunna flytta den från det friska kortet då?
Skriv svar