Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Inlägg av Akai »

Jag fick tag i en väldigt fin transformator men tyvärr verkar det vara något fel på den, eller?

Det är en EI-kärna, 230V in 230V ut
Den ger utspänning som den ska och kan belastas med en 2Kw värmefläkt utan bekymmer
Vid 230V drar den 2.5A obelastad! står den med ström på en timme är den lite lätt ljummen, men det går att ta på den utan bekymmer.
Om det skulle vara ett kortslutet "varv" på den borde ju säkringen gå omedelbart eller rök uppstå..

Hur kan den dra så pass mycket ström? Tycker den borde gå varm och brinna upp omedelbart då det är 500-600Watt!

Här finns datablad på "klumpen" https://www.mouser.se/ProductDetail/Bel ... TLGw8kHg==

Är det något fel på den och bara kasta eller ska den dra såhär mycket?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Inlägg av Klas-Kenny »

Lär vara mestadels reaktiv effekt, inte aktiv. Således inget problem.

Tror nog att det är helt normalt för en så stor trafo.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Inlägg av hcb »

Precis som Klas-Kenny säger så är det reaktiv effekt. Det du mäter är VA, inte W. Temperaturhöjningen (eller avsaknaden av den) är ett bra test på om allt är som det skall.

Däremot får du förstås Ohmskt spänningsfall i tilledningar och stickpropp/uttag, så även om den aktiva effekten är låg kan det ge problem på andra ställen i installationen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Inlägg av Glenn »

Ja, jag håller med.

Man kan ju helt enkelt räkna ut effekten, P=I*U, alltså 2.5*230=575W om det hade stämt att den drog 2.5A. Det hade gett dej en betydligt varmare trafo.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Inlägg av arvidb »

Ska man vara petig så kan det väl stämma bra att den drar 2,5 A, men eftersom det är reaktiv ström så utvecklas det inte så mycket förlusteffekt. Strömmen är på topp i sinuskurvan när spänningen passerar noll, och vice versa.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Inlägg av xxargs »

Man kan faskompensera trafon på samma sätt som elmotorer med motorkondingar och den vägen minska reaktiva strömmen i sladd och elkontakt under drift.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Inlägg av Akai »

Tack för informationen!

Då ska jag släpa hem klumpen iaf, Klump är det rätta ordet, man blir förvånad när man ser den, väger betydligt mer än den ser ut att väga :D

Hur räknar man på reaktiv/aktiv effekt? Läste ju sånt här i skolan men normalt använder man ju det väldigt sällan. Får helt enkelt läsa på igen.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Inlägg av GFEF »

En Elenergimätare som:

https://www.clasohlson.com/se/b/El/M%C3 ... %C3%A4tare

Artikelnummer 36-2897

Visar både aktiv effekt W och skenbar effekt i VA.

MEN om den tål in och urkopplings strömmen på en sån stor transformator ????

Behövs en överkopplings brytare som kopplar förbi mätaren vid in och urkoppling.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Inlägg av Akai »

Googlar man så är effektfaktorn 0.75-0.80 för en transformator,

Så det blir 230V*2,5A=575VA

575VA*0,75Pf=431W

Kan detta stämma? 431W låter också väldigt mycket.

Hur kan jag testa den på bästa sättet? Brukar normalt inte hantera transingar i denna storlek,
räddade denna från metallåtervinningen förra veckan, tyckte det var synd att kasta bort den.

Nåja, går den inte att nyttja har jag iaf ett stabilt bokstöd i bokhyllan hemma 8)
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Inlägg av Akai »

Tack!

Ska genast beställa en sån!

Jag har nån ABB elmätare i elcentralen hemma som går på nått eget uttag, Har för mig den har mätare som kan mäta detta också. Får kolla på det!

Jadu bra fråga. Det blir ett ordentligt Donggggg när man stoppar den direkt i vägguttaget iaf :lol: Men säkringen håller. Man kan ju annars bygga nån enkel mjukstart med ett tidrelä och ett effektmotstånd som begränsar strömmen vid inkoppling.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Inlägg av rikkitikkitavi »

Glenn skrev:Ja, jag håller med.

Man kan ju helt enkelt räkna ut effekten, P=I*U, alltså 2.5*230=575W om det hade stämt att den drog 2.5A. Det hade gett dej en betydligt varmare trafo.
575W/VA säger inget om hur varm trafo du får.

Det är strömmen som avgör, genom ohmska förluster. Då bortsett från att I^2R förlusterna ger lite lägre magnetisering och därmed lite lägre magnetiseringsförluster men det är i stort sett försumbart.

Men en trafo som drar 2,5 A i tomgång är en del, men lite större trafos brukar vara snållindade för det blir ganska mycket koppar i en så stor trafo och därför sparar man gärna på just dyr koppar och kör den på lite högre magnetisering vilket driver den lite mer mot mättnad. Betänk att vid full last är den reaktiva delen bara 10% av totala strömmen. (en 500V toroidtrafo drar kanske 50 mA i tomgång)

Men då är också funderingen på om det räcker med en timmes tomgångsdrift för att temperaturen skall stabiliseras?

Men oavsett, med full ström på säg 12A (2500VA varianten) är effektförlusten (2,5/12 ) ^2 ~5 % av max last.

Som xxargs skriver kan man vara snäll mot elnätet och faskompensera den med en kondensator.

GFEF har en bra poäng. Du lär inte kunna slå på full spänning utan mjukstart på en vanligt 10/16A säkring varje gång. Doongen du hör är när järnet magnetiseras och rör på sig...

PF << 0,8 för en obelastad trafo. I stort sett noll. Den drar bara några tiotalet W skulle jag säga.
Så säg PF = 20/575 typisk +-50-100% :)


Blir den inte mer än lätt ljummen och den ger nominell utspänning och omsättningsförhållande och alla isoleringar ser bra ut så har du en rejäl skiljetrafo för galvanisk skiljning från elnätet. Grattis!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Inlägg av xxargs »

Både elmotorer och trafo har väldigt låg effektfaktor vid tomgångsdrift (dvs. cos(fi < 0.1) - och det vill man eftersom den delen som inte är reaktiv är den delen som ger värme och en trafo vill man ha så liten egenuppvärmning som är ekonomiskt att bygga.

Ser man angivna effektfaktorer så avser det alltid under märklast - elmotorer såväl trafos.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Inlägg av mrfrenzy »

Om din ABB elmätare är för debitering så kommer den visa verklig effekt i W. Det du mäter med multimetern är skenbar effekt i VA.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Inlägg av rikkitikkitavi »

xxargs skrev:Både elmotorer och trafo har väldigt låg effektfaktor vid tomgångsdrift (dvs. cos(fi < 0.1) - och det vill man eftersom den delen som inte är reaktiv är den delen som ger värme och en trafo vill man ha så liten egenuppvärmning som är ekonomiskt att bygga.

Ser man angivna effektfaktorer så avser det alltid under märklast - elmotorer såväl trafos.
Jag lärde mig detta den hårda vägen, dvs i verkligheten.

Hade en 6000V motor på en större kompressor där jag skulle göra uppstartstester. den drog ca 20A i tomgång, dvs obelastad (friluft) vilket gjorde mig lite orolig då motorns märkström var 36A. Vi kunde av förklarliga skäl inte koppla på oscilloskopet och jämföra fasförskjutningen på ström/spänning.

Men min elektriker förklarade hur det hängde ihop och när vi testade steg inte strömmen särskilt mycket med ökad belastning på kompressorn utan det var först över
50% last strömmen började öka på allvar. En duktig elektriker det där, som kunde mer än koppla wagos. Inte för att vi använder wagos på 6kV matningar...
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Transformator drar orimligt? mycket ström i tomgång

Inlägg av Haralt »

För ca 10 år sedan saknade jag effektfaktorn vid annan belastning än märkeffekten för asynkronmotorer, sådana som används i industrin, och gjorde därför ett diagram, här är det. Det är för motoreffekter ca 2 kW tom 50 kW, kanske kan gälla även lägre och högre effekter. Den effektfaktor CosFi som är stämplad på elmotorns märkplåt gäller bara vid märkeffekten. Ofta går elmotorena ute i industrin inte alls vid precis märkeffekten. Mäter man då strömmen med tångampermeter och spänning multimeter i elskåpet, och räknar ut absorberade effekt, stämmer det inte om märkplåten effektfaktor används.

Den absoluta tomgångs-effektförlusten har man kvar i hela effektregistret från tomgång och till märkeffekt och däröver.
Utöver denna tomgångs-effektförlust tillkommer mer effektförluster. Då effekten ökas från tomgång och uppåt mot märkeffekten. Men jag är ingen expert på elmotorer. Men jag vet att stora elmotorer de på 500 kW, de har hög verkningsgrad ca 0,97 till 0,98.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar