Tidsstyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Marta »

Hur kraftiga är pumparna?

En PLC är helt klart ett bra alternativ under de förhållandena, men det blir kanske mycket av det. Har dålig koll på PLC, men finns det med inbyggd nätdel och 10 reläutgångar som kan driva pumparna direkt så blir det perfekt. Speciellt om den även kan laddas med program på ett enkelt sätt.

Behövs det däremot 24V nätdel, utgångsmoduler och en kostsam programmeringsenhet så blir det kostsamt.

Skall det göras av en firma och bli utan egen möjlighet attändra programmet och kanske ändå beövs det ingångsenhet för att justera tiderna och programmering för att hantera denna. Skall en firma programmera så skjuter kostnaderna i höjden som en månraket.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Tidsstyrning

Inlägg av PTC »

Grundpaket med Logo, mjukvara, manual, programmeringskabel strax över 2100 kr inkl. moms
Expansionsmodul strax över 1100kr inkl moms, men plus frakt
https://www.automation24.se/startkit-23 ... gIouPD_BwE
Exemplet är för 230VAC
Man kommer långt med det. :humm:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Nerre »

Med en PLC så har man ju problemet med framtida underhåll. Man åker antagligen på att teckna nåt serviceavtal med en firma för att hålla driften igång, man kan ju inte förlita sig på att butiken för all framtid har nån teknisk kunnig som fixar eventuella fel som uppstår eller justerar nåt som behöver justeras (utöka till 15 pumpar?).

Timerlösningen är mer lekmannalämpad, så länge man ser till att spara bruksanvisningarna och skriver en instruktion om hur de ska ställas in. Går en timer sönder behöver man inte köpa en exakt likadan utan det räcker med att den klarar samma typ av inställning.

Om det redan finns uttag som pumparna kopplas till är det ju bara att sätta i timers där och programmera dem. Med en PLC så måste man upp med ett apparatskåp och dra starkström till reläerna i PLCn.

Kostnadsmässigt verkar PLC:n bli lite högre än timerlösningen.

(Nu har jag bara jämfört två lösningar ovan, det finns kanske fler.)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja jag tänkte det!
Nu kommer det säkert en harang om framtida underhåll.
Nått åker man ju på ;-)
Holley
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 september 2019, 06:17:27

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Holley »

Här kommer lite bilder på hur det ser ut pump central akvarium och hur det ser ut i akvariestaplen med elen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tidsstyrning

Inlägg av SeniorLemuren »

I mobiltelefonkamerans tidevarv har bifogandet av bilder gått åt helvete. Man kunde ju tänka sig att det skulle bli bättre ju modernare teknik som utvecklas, men det går åt andra hållet.

Mycket kanske beror på ren lathet som i de fall där det aldrig används Versaler när man skriver ett inlägg och ens punk eller komma ibland. Ja, jag vet att bilderna oftast kommer rätt när man klickar på dem, men jag som har en långsam uppkoppling får ju vänta på att bilden anländer och kanske inte är intresserad av att klicka på dem. Bilderna i TS inlägg här, är en frustrerande upplevelse åtminstone för mig.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Marta »

Med så liten effekt på pumparna är det inga som helst problem med reläerna i PLC'n. Ett skåp med DIN-skena, grundenhet, expansionsmodul, kopplingsplintar, kanske en dvärgbrytare och lite kabel så är det i hamn.

Underhållet är ju något att tänka på, men det finns nog många som har kunskaper så det räcker för att hantera sådant. Det är ju inte riktig programmering. Sådana där brukar likna lekskoleprogrammering. Skillnaden är att det placeras ut logikblock, timers, utgångar o.dyl. istället för grafik och spelrelaterat krafs.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Tidsstyrning

Inlägg av PTC »

Manualen som följer med är väldigt lätt att förstå.
I stort sätt placera ut blocken och sen dra streck mellan dom. :roll:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Krille Krokodil »

Nerre skrev:Kostnadsmässigt verkar PLC:n bli lite högre än timerlösningen.
No-name-kines-timers och Siemens PLC är som Tata Motors 30 kkr-"bil" och Mercedes.

Vi köra Siemens PLC i nästan alla maskiner och de rullar 24/7 365 år på år på år utan problem. Där finns roligare, billigare
flådigare PLC men vill man ha något som inte sviker så är Siemens nog runt #1 på marknaden.

Deras starterkit på S1200 är inte så dyra (3000 kr eller så) och där finns videos på Youtube hur man kommer igång
och programmerar dem. Har man lite nördigt intresse så är den serien ett fint val, vill man bara få till funktionerna
med minsta möjliga ansträngning så är LOGO ett bättre val.

Med Jan Almqvists fina programvaror så kan man ju också köra en billig Android-platta som display.

https://www.idea-teknik.com/en/hmi_droid.html
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Jimjou »

TomasL skrev:
Då är det CE märkt och du kan styra med stor noggranhet.
Nej det blir det inte, CE-märkt alltså.

Ok, då har jag missuppfattat det. Förverkas CE märkningen om man går in i fjärrkontrollen?
Min tanke var att om man inte gör någon åtverkan på den delen som är inkopplad kommer ingen
funktionsmässig förändring att ske. Den tar ju bara emot signaler för att slå på/av.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tidsstyrning

Inlägg av TomasL »

Så fort du skruvar upp den, så försvinner tillverkarens garantier om överensstämmelse, på samma sätt, om en elektriker skruvar fast en kabelstege i våra maskiner, så försvinner vårt ansvar.
Med en PLC så har man ju problemet med framtida underhåll. Man åker antagligen på att teckna nåt serviceavtal med en firma för att hålla driften igång,
Varför det?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Icecap »

En bra PLC blir programmerat och håller programmeringen i minst (garanterat) 10 år.
Och när PLC'n kör gör den det i minst samma tid om inte det blir en direkte åskträff eller liknande skit.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Tidsstyrning

Inlägg av FormerMazda »

Lägger en röst för nån "lekmanna" PLC typ LOGO.
Det ger mycket fördelar och frihet i funktion, men med enkelt och gratis gränssnitt för programmering som man kan anlita "vem som helst" till att programmera.
Programmet i sig, så som det önskas nu, kan beskrivas på en post-it i skåpet. Skulle nåt hända PLCn så är det bara att skriva om programmet.
Alternativt spara det på ett USB i skåpet. Det går ju också.

"Riktiga" PLC i all ära, men det är lite overkill här tycker jag, och som jag ser största nackdelen är att det finns färre som kan programmera en "riktig" Siemens jämfört med en Logo.

Jag tror dock ditt största problem är säkerhet. El, vatten och publika miljöer är inget jag skulle vilja beblanda mig med.
Jag skulle kunna principskissa och programmera. Men en elfirma fick allt ta installationen och det ansvaret. Även om det är en enkel installation.
Själva säkerheten i att inte pumpa torrt/fylla över, det är och en fråga att lösa.
Holley
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 september 2019, 06:17:27

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Holley »

Det lutar åt att det blir en logo.
Elen gör jag själv är nämligen elektriker
Pumpa torrt kan dom aldrig göra

Dessa pumpar pumpar bottenslam och vatten från botten av sumparna. Jag har byggt automatiska vattenpåfyllning redan. Det enda som kan hända är att det blir stopp i avloppet och det fyller pumpar runt vattnet bara. Så det är ganska säkert system

Vattenpåfyllningen går på nivå och hydropressen startar bara då butiken är öppen för att slippa påfyllning av vatten i akvariumen om ett skulle spricka eller gå läck
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Jan Almqvist »

Att använda Weekly Timer-blocket i LOGO! och ställa tiderna från HMI Droid (Odrid HMI) är ganska vanligt. Tider för till- och frånslag för timern mappas på lediga words i VM i LOGO! som man når via Datablock 1 med Siemens S7 Communication (ISO-on-TCP)-protokollet.

OBS: LOGO! använder hex för att visa tid i hh:mm. Jag kommer att lägga till ett nytt format (t.ex. "LOGO! hex time") i nästa version av appen där kolon (:) kommer att visas. Tills dess får man köra med bara hhmm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar