Tidsstyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Helt perfekt svar Nerre!

I inledningen skrev TS om 3-4 min per pump och dygn samt 10 pumpar. Det kan bli plats för ganska många minuter emmellan varje pump, eller hur!
Så varför skall man se svårigheter i slikt, alltid?

Kanske behövs det inte ens tio (10) pumpar Kanske löser man det med ett matarrör och ventiler som släpper ner på bestämda ställen!
Och hur sätts tiden Efter stängning eller så.
Det fattas fortfarande information från TS.

Lösningen finns i växthuset på ön!
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Nerre »

Jag ser den svårigheten just eftersom jag själv har det problemet med de timers jag använder för mina hydroponiska odlingar. I mitt fall spelar det inte så stor roll, det är mest irriterande att pumparna inte går den tid jag vill, men i TS fall så verkar det ju vara större problem om pumparna överlappar.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Tidsstyrning

Inlägg av bit96 »

Ja är det bara en gång per dygn kan man naturligtvis ha längre tid än 15 minuter mellan varje kopplingsur.

Är det en butik med öppethållande dagtid så kanske en pumpning per timme är lagom för 10 pumpar.
Då sker pumpning medans man troligtvis är i butiken.

Jag vet inte hur mycket uren drar sig, men om man kollar en gång per vecka att de visar lika på nån minut när så kanske det duger.
Jag tror, men vet inte säkert, att en till två gånger per år räcker för att ställa klockan.

Gångtiden är ju bara 3 minuter per timme så uren kan ju dra sig nästan en timme innan det börjar krocka.
Fast drar sig alla ungefär lika så jämnar det ut sig lite grand. :)
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Tidsstyrning

Inlägg av GastonDeVille »

Om man tänker ekonomiskt. Att bara ha en pump och tio ventiler istället? Det blir en del slangar men det kanske inte går att undvika hur man än kopplar, vattnet ska ju fram ändå. Då kan man styra med lågspänning istället och förenkla det hela. En vanlig enkel burk med tio utgångar - ingen risk att mata två tankar samtidigt. ..nja, om inte en ventil hänger upp sig, eller att strömmen går :humm:
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Jimjou »

Köp en/flera sådana här fjärrstyrda uttag https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 963.14000/

Och ta isär fjärrkontrollen och få en Arduino med RTC att trycka på/av.

Då är det CE märkt och du kan styra med stor noggranhet.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Till dessa Nexa brytare finns det klockstyrning också!. Då är den delen löst!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tidsstyrning

Inlägg av TomasL »

Då är det CE märkt och du kan styra med stor noggranhet.
Nej det blir det inte, CE-märkt alltså.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Nerre »

Fjärrstyrda uttag missar också ibland signalen. När jag försökte få igång Tellstick här hemma fick jag lov att skicka varje kommando tre gånger i rad för att det skulle fungera någorlunda stabilt (men ändå hände det ibland att en lampa som skulle släckas på kvällen lös hela natten).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Som sagt! Man kan göra det svårt också.
Tråden om vattning i Växthuset på Ön tar ju upp mycket av detta.
Varför skall man rappa ner på allt?

Så förlåt oss alla Nerre, vi som försöker få fram en lösning av något slag till TS.
Men det kanske är dumt!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tidsstyrning

Inlägg av TomasL »

Det intressanta är ju vilken budget TS har att röra sig med.
Det avgör ju om det skall bli en riktig och professionell lösning eller ett DIY-hack.
Eftersom det handlar om en kommersiell sak, så, kan jag tycka att man skall göra en riktig lösning, dvs ett apparatskåp med en förmodligen relativt enkel PLC med tillhörande kringkomponenter.
Personligen gillar jag inte DIY-hack för sådana här saker.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Mindmapper »

GastonDeVille skrev:Om man tänker ekonomiskt. Att bara ha en pump och tio ventiler istället? Det blir en del slangar men det kanske inte går att undvika hur man än kopplar, vattnet ska ju fram ändå. Då kan man styra med lågspänning istället och förenkla det hela. En vanlig enkel burk med tio utgångar - ingen risk att mata två tankar samtidigt. ..nja, om inte en ventil hänger upp sig, eller att strömmen går :humm:
De butiker med akvarier jag sett brukar ha i stort sett alla akvarier i rader två eller tre st. ovanpå varandra i en stor eller flera akvarieväggar. Tio akvarier indikerar nog att det är en sådan vägg. Möjligen med ett akvarium vid sidan om. Ett rör eller slang högt uppe på väggen sedan matar man ned med en ventil till varje akvarium. Snyggt, billigt och perfekt för ventiler. Naturligtvis så stänger ventilerna vid strömavbrott, motorerna stannar också.

Ett PLC i ett apparatskåp med elledningar ut till respektive ventil ger en snygg och proffsig uppbyggnad. Styrningen av motorn till förrådstanken kan också ske från samma PLC. Mätning av nivåer, temperaturer i akvarier etc.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Tidsstyrning

Inlägg av PTC »

Jag håller absolut med.
Enkelt att programmera och enkelt att förhindra att två pumpar går samtidigt.
Jag har byggt nåt liknande med en liten Logo och display.
Edit: Finns ju även en app till smartphone som man kan ha koll på Logon med
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Nerre »

Lasp skrev:S
Varför skall man rappa ner på allt?
Jag har inte sagt att lösningen med vanliga timers inte fungerar, jag har bara påpekat att den inte blir särskilt underhållsfri eftersom man troligen kommer att behöva ställa om klockan på dessa timers några gånger om året. Och användargränssnittet på timers brukar tyvärr vara sånt att man behöver manualen varje gång man ska ställa klockan.

Med en PLC-lösning som bara kör en pump åt gången spelar klockan ingen roll för att se till att inte två pumpar går samtidigt, men även där har man ju en klocka som kanske driver, så man kan behöva ställa klockan även där om det är viktigt att pumparna inte går vissa tider (jag vet inte om det kandke är så att de inte vill att pumparna ska gå under öppettiderna, eller om det tvärtom är så att de inte bör gå på natten när man inte märker om det svämmar över nånstans).

Det handlar alltså bara om saker man behöver tänka på när man ska värdera de olika lösningarna och bestämma sig för vad man ska köra.

Det finns aldrig nån enskild lösning som är bäst, alla lösningar har sina för- och nackdelar. Alltså är det viktigt att ha koll på alla för- och nackdelar för att kunna värdera vilka som spelar stor roll och vilka som spelar mindre roll.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra svar Nerre!

Det är helt rätt.

I detta fall har vi inte tillräckligt med information för att föreslå "rätt" lösning!

Så är det ofta, och så kommer det säkert att förbli.
Om TS hade klart för sig alla parametrar torde frågorna aldrig dyka upp.
Holley
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 september 2019, 06:17:27

Re: Tidsstyrning

Inlägg av Holley »

Vist fins det för och nackdelar med alla lösningar.

Men tycker nog att lösningen med 10st timerar från Clas är en ok lösning om man ska utveckla systemet. Men bakdelen är att det tar en jäkla plats.

Och snacket om ce märkning köper jag inte då detta blir byggt i en central i källaren och är redan framtaget 10seperata utag där pumparna ska kopplas in vid akvarierna i butiken

Så en plc lösning låter väldigt intressant dels för att man kan köra det med mer en hela minutrar. Och platsen med det olika lösningarna spelar givet vis roll.


Är det något ni undrar över fråga
Skriv svar