Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av Henry »

I mina föräldrars hus som var från 1926 så hos oss och hos grannen under fanns det lite sådana här knappar strategiskt placerade men bara två där uppe men fler där nere då ovanvåningen var mer sovrum och för speciella gäster medan bottenvåningen var mer för vanligt inbjudet affärsfolk och dylikt. I tex ett visst rum i bottenvåningen som var matsalsbord på den tiden, och användes även av grannen för det, fanns det en knapp i golvet så att värden obemärkt kunde trycka på knappen utan att behöva säga något.

Dessa knappar fanns eftersom det på den tiden bodde både bankdirektörer, stora företagare och vet inte allt i huset så de hade sin egen en piga som skötte diverse sysslor och som hade sitt skyffe på vinden där hon bodde och det fanns en klocka som ringde om de boende ville något och hon var där uppe. Det var dock borta men man såg fortfarande kablarna till det men knapparna var kvar.

Om hon var i köket på bottenvåningen så fanns det, som andra nämner, en liten tavla där siffror visades som indikerade var det var någon som tryckte på en knapp som tex ytterdörren, dörren in till lägenheten, köksbordet eller vilorummet om någon ville ha en cigarr att bolma på tex och så.

När vi alla flyttade dit på mitten av 80-talet så fanns 3 batterier kvar som var minst 40-tal, kanske tom även original, och som förstås var brunstens batterier av storlek med coca flaskor. Vanliga D batterier funkade dock perfekt men det användes bara under något år av grannen för skoj skull, men det var kul att se att det ändå fungerade och det var kvar där efter att alla flyttat ifrån för några få år sedan och fungerade säkert än.

Efter att vi bott där några år så när min pappa var ute så kom en äldre dam förbi som bodde i nästa kvarter och berättade att hon arbetat som piga i just detta hus och hon hade mycket att berätta om tiden där vilket var väldigt intressant att lyssna på när min pappa berättade om det sedan. Visade sig även att hon var släkting till Balzar von Platen men kommer dock inte för mitt liv på vad hon hette förutom att hennes lilla pudel hette Pompe.

Edit: nu kom jag på det hon hette Rut.
Senast redigerad av Henry 6 september 2019, 13:14:33, redigerad totalt 1 gång.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av FormerMazda »

Fascinerande historier! Och jag önskade att det tjänat som så även här.
Men igår fick vi reda på att huset är byggt 1984. Och det borde vara efter tiden för när man kunde kalla på portvakten/vaktis?
Samtidigt får jag inte känslan av att det skulle vara byggt 1984, det känns lite äldre än så. Men jag kan ha fel. Det finns en hiss som som verkar original och den passar väl in i tidsepoken.
I källaren fanns en par trassliga plåtdosor, men jag tyckte kabelfärgerna och dimensionerna till dom mer påminde om vad man finner i en ethernetkabel. Så troligtvis tele ut till lägenheterna.

Och är huset byggt 1984 så känns det väl som det bara kan vara en portöppnare?
Trappljus utgår helt? Det kan väl ha varit styrt av svagström?
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av JanErik »

Kanske din lägenhet var just gårdskarlslägenhet? Och det har kommit in ringledning dit eller larm från panna osv?
I mitt husbolag (byggt 1966) fanns en sån, numera uthyrd, och vid ytterdörren finns en gårdskarlsknapp.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av AndLi »

Lampknappen bakom känns ju knappast som något man hittar i ett hus byggt 1984...
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av FormerMazda »

Håller med AndLi där, tycker också det rimmar dåligt med nåt som skulle vara byggt 1984.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av Bosen »

Kan du inte ta en bild på själva huset också? :)
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av FormerMazda »

Från streetview, porten och lägenheten är inringade.
Lägenhetsdörren med knappen är förstås inte ut mot fasaden, utan in mot trapphuset.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av mrfrenzy »

Det ser ut att kunna vara renoverat 1984 då man tagit bort balkongerna och bytt mot energibesparande fönster. Huset är förmodligen äldre än så.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av Nerre »

Ja, 1984 hade man väl inte dosor där röret kom rakt bakifrån? (Ser det inte ut att vara pansarrör också?)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av MadModder »

Mystiskt... Enligt info på nätet byggdes den fastigheten 1984, men den blå till vänster runt 1950. :humm:
Det kan inte bara ha varit helt tomt där.
Men jag skulle inte vilja kalla de gamla pappisolerade plåtrören för pansarrör direkt. Pansarrör är fler mm tjockt gods i stål.
Men nä det ser mycket äldre ut än 84. Inmurade plåtdosor utan skruvhål är typiskt första hälften av 1900-tal.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av mrfrenzy »

Det är inte konstigt.
I fråga om taxeringsvärde så kan året för omfattande renovering räknas som byggnadsår.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av MadModder »

Det är sant. Om alla icke bärande väggar (inkl ytterväggar fram och bak) blåsts ut och byggts upp igen exempelvis.
Skulle tippa på riktigt byggnadsår runt 1950 som den blå huskroppen till vänster.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av FormerMazda »

Det divideras om informationen är fel, kanske byggt 1948?
Tapetseraren ansåg 1:a tapeten vara från 40-50tal-ish.

Så vi kan nog mer tro på 50-tal på kåken.

Hiss minns jag visst fel, det finns ingen. :D
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av Nerre »

MadModder skrev: Men jag skulle inte vilja kalla de gamla pappisolerade plåtrören för pansarrör direkt. Pansarrör är fler mm tjockt gods i stål.
Jag trodde pansarrör var såna här? 1 mm gods.
https://www.storel.se/sto/Produktkatalo ... geNumber=0
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Konstig gammal knapp/lampa i lägenhet

Inlägg av Henry »

I föräldrarnas hus var godsen på vattenledningarna i källaren ca 4 mm+.
Skriv svar