Köpråd labbaggregat

perjar
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 maj 2018, 16:01:54
Ort: Nacka

Köpråd labbaggregat

Inlägg av perjar »

Hej,

Jag är ute efter att köpa ett inte alltför dyrt labbaggregat för hobbybruk.
I mina efterforskningar har jag stött på ett programmerbart från Velleman - LABPS3005DN för 1399 kr hos Kjell: Kjell&Company: 44309

Det finns ju också vanligt aggregat från Velleman som är billigare - LABPS3003SM för 1099 kr: Kjell&Company: 44801

Det billigare vet jag ju hur man använder, men vad kan man göra med det dyrare egentligen? Det finns några skärmbilder på mjukvaran i manualen men jag tycker inte jag blir klok på vilka funktioner som finns.

Någon som provat detta aggregat eller liknande och vet vilka programmeringsmöjligheter det har?
Finns andra bra alternativ i samma prisklass?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köpråd labbaggregat

Inlägg av tecno »

Behöver du USB uttag? Räcker 3A?
perjar
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 maj 2018, 16:01:54
Ort: Nacka

Re: Köpråd labbaggregat

Inlägg av perjar »

tecno skrev:Behöver du USB uttag? Räcker 3A?
Jag tänkte att 3A räcker för lite småpyssel, eller har jag fel? 3A kanske är för pluttigt. Det dyrare har 5A.

Om du menar "Behöver jag en USB-utgång för strömförsörjning med 5V förutom den ordinarie 0-30V utgången?" - då är svaret nej.
USB för inkoppling till PC för styrning av aggregatet - Tja det beror på vad man kan göra med styrningen, åter till min ursprungliga fråga mao. :)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Köpråd labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Du kan ju bara svara på dom frågorna själv, själv tycker jag det låter overkill med programmerbart aggregat, ska då aggregatet ingå som en del i en mer permanent lösning ? 3 A är MYCKET.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Köpråd labbaggregat

Inlägg av LarryXz »

Jag har Kjell&Company: 44802 och det har fungerat bra fram till för ett tag sedan då den plötsligt visar ca 2 ampere i strömförbrukning vid tomgång (belastar jag 1 ampere visar den ~3).
Har fungerat så i flera månader då jag inte haft(/tagit mig) tid att felsöka.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Köpråd labbaggregat

Inlägg av Klas-Kenny »

Har privat åtminstone ännu aldrig haft något behov av ett programmerbart spänningsaggregat.

På jobbet använder jag där emot ett ganska ofta.
Dels för att göra vissa standardtester, tex. se hur enheter beter sig vid korta spänningsdippar, långsam upp- och nedrampning av spänning och liknande (ISO 16750 för den intresserade).
Även en del för felsökning, tex. spänningscykla en enhet en herrans massa gånger för att forcera fram fel som tycks komma efter många användningscykler.

Där emot är det ju aldrig fel att ha möjligheten, om behovet någon gång uppstår. Likaså med att kunna ta ut mer ström. För mig händer det då och då att 3A inte räcker till, men det beror såklart på vad man gör för någonting.
SM7UCW
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 september 2009, 01:43:37

Re: Köpråd labbaggregat

Inlägg av SM7UCW »

ELFA har två stycken som erbjudande nu:
30V 5A https://www.elfa.se/sv/laboratorienaeta ... p/30061863 913:-
Vi har ett par såna här på jobbet, funkar men hopplösa ställa in med bara en ratt, digital inställning, man får välja vilken "siffra" man vill stega upp/ner med ratten.

Programmerbart 30V 5A 1141:-
https://www.elfa.se/sv/laboratorienaeta ... cache=true
Inte provat detta, men iaf separata rattar för spänning och ström.

Personligen köper jag hellre begagnade Powerbox/Oltronix/HP/Agilent, men smaken är olika! :)
Skriv svar