Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Igår så modifierade jag en fyrkantsfil så en kant inte biter längre och filade bort en del av skaftet framför drevet, jag ville kontrollera ifall skaftet hade svällt framför drevet ifall det var problemet, men det hjälpte inte. Jag tyckte mig kunna se med inspektionspegeln att det fanns en skåra på skaftet då jag roterade runt drevet och försökte titta in under kilspåret i drevet så jag tror det är grundproblemet.

Min följande strategi kommer förmodligen vara att öppna upp spåret på framsidan av skaftet så jag kan få ut allt skräp där inne, sen ska jag köpa en ny kil och limma sandpapper på den, föra in kilen under det tredje drevet och rotera drevet. Planen är att slipa innerdiametern på drevet litet så att det inte längre fastnar i skårorna på skaftet. Detta är en lösning som föreslogs åt mig av en maskinist på annat håll. Drevet kan repareras enkelt sen menar han, med en "sleeve" (vet inte svenska ordet).

---

Jag har också funderat på om allt annat ändå misslyckas och jag måste borra ut skaftet, hur kan jag bäst lösa det problemet.... Jag började tänka att måste jag göra om hela skaftet? Kan jag inte återanvända delen av skaftet som förblir helt? Borrar ju inte längre än under det tredje drevet...

Alltså, jag gör ett skaft i två delar. Då behöver man bara göra delen i rött på nytt.

Bild

Sen svarvar man ett matchande hål i den andra delen av skaftet. En "press fit" vore väl enklaste lösningen, delarnas tolerans görs så att den inte passar ihop i normaltemp. Den nya delen läggs i frysen, den andra värms till 100 C kanske och man lägger ihop dom snabbt, när temperaturen jämnas ut sitter det som berget. Kanske röd loctite kan läggas dit också om man är riktigt paranoid.

Nu är jag ingen expert men jag tycker detta känns som en fungerande plan ifall det värsta händer. Då slipper jag ha en verkstad nytillverka splines och sånt. Jag tycker inte det blir för svagt heller, hela skaftet stöds ju av gjutjärnsribban just där och en sånhär inpassning borde ju sitta som berget så något annat skulle förmodligen ge upp före.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av LeCanard »

Kan sleeve betyda foder i sammanhanget ?

/LC
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jo det låter korrekt.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av malman »

Finns det någon chans att någon redan varit på detta och gjort en tidigare reparation? Typ att de två yttre kugghjulen sitter på en egen hylsa. Känns så himla konstigt att kilen skall kunna gå sönder och sen skapa en deformation som låser axiellt helt stummt, men inte radiellt.... kan 3an reparerats med en genomgående pinne som sedan också gått av och då skapat ett spår i kugghjulets inneryta?

Är kilen helt och hållet nu borta från under de två yttre kugghjulen?

Kan kilen ha drivits inåt vid brottet som i sin tur pressat den uppåt och skapat ett spår där, detta då det på ritningen ser ut som kilen och spåret slutar innan den passerat igenom hela 3e kugghjulet.. beroende på hur spåret är tillverkat kan det ju slutta uppåt så att säga. men det känns ändå mkt långsökt...

Kan man få ner en avbitartång mellan kugghjulen, få tag i delar av kilen å försöka bända ur kilen mot 3e kugghjulet.. tången går nog åt skogen, men kanske värt ett försök.

Är kil mtrl spröda?.. kan man flisa sönder kilen genom att spräcka sönder kilen axiellt via kilspåret genom kugghjul 1 och 2. Typ lagom hård stålpinne, med spetsig/snedställd ända.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Någon genomgående pinne har jag inte sett, jag tror att då kilen klipptes av gick den i bitar och de bitarna drogs med då hjulet snurrade på skaftet och gjorde radiella skåror som hjulet har nött sig in i och därför kan det rotera men är låst axiellt. Kan även fortfarande finnas kvar material i skårorna också som förvärrar läget.

Jag har fått ut mycket av kil-materialet men inte allt, jag får inte heller in någon tång där inne, för litet med utrymme.

Jag ska nu fortsätta med att trycka tillbaka de två första dreven så jag får tillgång till framsidan av axeln och kan öppna upp kilspåret. Då kan jag borra bort allt kilmaterial och då kan jag komma åt att börja sanda insidan av det tredje drevet.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Hur har det gått för dig med detta? Några framsteg eller bakslag?
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Inte så mycket att rapportera på den här fronten, går igenom de olika alternativen, väntar på utrustning och sånt. Just nu försöker jag ta bort bussningen på framsidan för att få lite mera utrymme.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Nu får du inte mörka längre Dennis :) Har det skett några framgångar? Eller har du påbörjat nåt annat projekt? Du har ju haft så bra driv genom detta projektet tidigare så man får ju abstinens nu när det inte kommer några uppdateringar.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nä jag orkar liksom inte skriva mera då inget händer. Bussningen fick jag bort men det hjälpte inte ett dugg. Fick läppningspasta idag, det är sista försöket innan jag ger upp.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Ah, jag förstår att det känns motigt, men det är klart att du inte ska ge upp! Personligen skulle jag ha spräckt drevet istället för axeln om det inte lyckas att separera dem, det är stor sannolikhet att drevet har nån standardmodul(går också lätt att kontrollera innan förstöring) och är då både enkelt att hitta ett färdigt eller få tillverkat. Visst kostar det också en slant men jag tror nog att det blir billigare än en ny axel. Du har inte hittat nån annan maskinsäljare som har nåt lik stående? Jag vet var det står en Deckel i delar, men den är tanken att montera ihop, jag är inte helt säker på om det är en FP2 eller om det kanske är en FP1.
Nu verkade ju lådan i FP3 vara likadan också, så då finns det ju ännu fler potentiella donatorer.
Kämpa på!
Hur tänkte du använda läppningspastan? Du har kanske skrivit det redan?
Du har aldrig tänkt tanken att köra på de växlar som finns bara?

En annan vild idé, spräck drevet med två väldigt fina snitt, förbered det sen med hål och stift och loctita ihop det på axeln igen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av Magnus_K »

Har följt den här tråden i det tysta sen start och måste säga att det är rent underbart att bevittna all kärlek maskinen fått.

Vet precis hur det känns Dennis. Det går lite upp och ner men många gånger får man ta lite vågade beslut för att komma framåt. Kanske inte ett så stort steg som man önskat, men bara framåt.
Tycker X-IL är inne på ett väldigt vettigt spår; att spräcka drevet.
Min lilla undring till det är om det tjänar något till? Kommer man kunna få dit ett nytt drev?

Min erfarenhet är att det finns otroligt mycket vilja att hjälpa till på EF också. Vet inte hur mycket "gratishjälp" jag fått till Vickan, men det har varit ovärderligt.
Kan jag hjälpa dig på något sätt, om det så vore med en kall öl, så kommer jag göra det :tumupp:
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag vill inte spräcka drevet, det är inte ens möjligt för då skulle det behöva vara i gjutjärn men de här dreven är stål med härdare tänder och mjukt centrum. Och jag slipper inte in med något sådant verktyg heller dit.

Drevet är av såpass hög kvalitét så det vill jag inte ha sönder, axeln å andra sidan är inte speciellt hård och är en cylinder med ett spår. Det är mycket enklare att reparera tycker jag.

Läppningspastan ska jag lägga in under det tredje drevet och sen rotera det medan jag trycker axial riktning för att se om det hjälper att få av graderna, det blir ett långsamt och frustrerande jobb men det ska göras. Jag har också borrat upp drevet på framsidan för att få ut kilen, bröt av en borr där inne som jag nu också försöker slipa ut. Det är således för sent att sätta ihop och leva utan de här växlarna... Axeln kommer minimalt behöva svetsas och svarvas ner igen.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Fick läppningspasta igår och en hårdmetalls dremelbit har jag även fått att hämta från posten, den ska jag använda för att få bort resterna av den avbrutna borren, ska se om jag får bort hela kilen. Men ikväll är det äppelmustdags så kvällen är fullbokad.

Jag har även jobbat på ett annat projekt där jag renoverar en Electrolux Assistent, nån undrade om jag gjort något annat och jo det har jag, behöver ombyte....
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Idag lyckades jag äntligen, med läppningspastan fick jag det tredje drevet att röra sig axiellt. Jag lyckades nästan pressa av alla dreven med verktyget jag tillverkat men det tog stopp mot slutet, orsaken är väl att det tredje drevet inte längre är linjerat med kilspåret så det tar stopp där nu, föga förvånande då skaftet har snurrat och drevets hållits stilla med en kofot som tryckte det framåt på samma gång. Jag måste pressa isär det igen och orientera det mot kilspåret och sen pressa ihop det igen i rätt position, låter som det kommer bli irriterande, men ett steg framåt.

Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Härligt att höra! Då känns det nära nu! Behöver du laga axeln nånting eller är det bara att montera ihop med ny kil sen?
Skriv svar