Har ett inbillat behov av en scanner att lyssna på polis/räddningstjänst.
Undrar nu vad billigaste möjliga lösning är, då det känns som det är förlorade pengar eftersom de ska införa Rakel-systemet, att köpa en "riktig".
Skulle man kunna ta en flygbandsradio(billig), modifiera om kanalväljaren(potentiometern) till en digital variant ?Jag har bestämda frekvenser jag vill lyssna på. Att
få den till att skifta kanal är inget svårt utan utmaningen är att känna av när det är snack på resp. frekvens.
Tänkt budget är max 400:- då kostar en radio 199:- från teknikmagasinet.
Har ni några ideér så skriv av er.
Billigast möjliga radioscanner ??
Om du menar Albrecht M8 från teknikmagasinet så är kvalitén lite sisådär.
Det är väldigt noga med att ställa in frekvensen på den, en mm för mycket så är du MHz över rätt frekvens. När du väl fått in frekvensen så lyssnar den väldigt brett, du får lätt in kanaler som ligger riktigt bredvid. Frekvensindikationen på den är ingen bra heller, den kastar en del.
En flygradio kan du inte ta direkt, då flyg använder amplitudmodulation istället för frekvensmodulation som flygen. Men nu menar du antagligen M8.
Jag vet inte om frekvensratten i den styr en kondensator eller om det är en potentiometer. Kan dock kolla det efter några dagar då jag kommit hem.
Det är väldigt noga med att ställa in frekvensen på den, en mm för mycket så är du MHz över rätt frekvens. När du väl fått in frekvensen så lyssnar den väldigt brett, du får lätt in kanaler som ligger riktigt bredvid. Frekvensindikationen på den är ingen bra heller, den kastar en del.
En flygradio kan du inte ta direkt, då flyg använder amplitudmodulation istället för frekvensmodulation som flygen. Men nu menar du antagligen M8.
Jag vet inte om frekvensratten i den styr en kondensator eller om det är en potentiometer. Kan dock kolla det efter några dagar då jag kommit hem.