Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av Sry »

Jag hade tänkt tillverka dessa delar själv, först tänkte jag göra den av trä, en bekant till en bekant tillverkade den åt mig i en CNC-svarv men det blev inte så bra som jag tänkt mig pga att jag helt enkelt tänkte fel (och att vi inte gjorde om det var för att min bekanta inte ville tjata på sin bekanta om ännu ett jobb osv, helt förståeligt men självklart betalade jag för mig) och sedan genom att skaffa en 3D-printer och skriva ut delen istället.

Jag förstår dock det är väldigt mycket att lära sig angående 3D-printing och även fast jag verkligen vill lära mig och kommer investera tiden så känner jag att denna delen är viktig för studion "fung shui", just nu använder jag en temporär lösning och även om den fungerar bra så ser det inte alls lika bra ut som jag kanske hade hoppats på eller tänkt mig.
Kanske får jag helt enkelt ha tålamodet att vänta på att jag skaffar mig en 3D-printer och lär mig hur jag bäst använder den för detta men jag vill ändå undersöka möjligheterna hos er andra för tillverkning av dessa delar.

Nog om background storyn nu till själva delen, eller det gäller fyra delar, i två par (2xhöger och 2xvänster) och jag kan tänka mig allt från just en CNC-svarvad till 3D-printad till någonting i metall osv, om priset inte är allt för högt och jag får en bra känsla kan jag absolut vara intresserad.

Här kommer min "prototyp" och även en "skiss" på ritningen, denna kommer troligtvis att förändras både kanske för att ni exempelvis har en bättre idé eller om jag själv kommer på något bättre innan slut-ritningen. Jag har faktiskt några synpunkter på den redan nu men jag kan väl kanske uppdatera tråden eller er med dessa as we go så att säga.


Bild på min temporära lösning.
IMG_1826.jpg
Här har jag markerat ut var dessa delar kommer sitta för att ni ska förstå vad de är till för osv.
Screen Shot 2019-08-18 at 21.43.25 marked.png
En enkel skiss på vad jag har nu och vad jag utgår ifrån, troligen så kommer denna förändras då det finns flera saker att förbättra (har jag insett).
1.png
Detta är väl ungefär hur jag tänkte leverera måtten på ritningen om det inte är möjligt att helt enkelt går att exportera och läsa in den i själva tillverkningen. Kan självklart anpassas efter erat behov.
Screen Shot 2019-08-19 at 15.02.30.png
Screen Shot 2019-08-19 at 15.04.52.png

Så vad skulle ett sådant här projekt rimligen gå på? Mina skisser/modeller/ritningar har måtten 210 x 170 x 22 mm men detta kan som sagt ändras men isåfall troligen till en mindre volym även om den såklart skulle kunna bli något bredare.

Viktigt att den klarar en tyngd runt 30 kg eftersom det kommer vara endel tung utrustning på och jag ser gärna den klarar över 40 kg eftersom det hänger ett stort antal sladdar på baksidan (iaf över 50).
Det får gärna bli snyggt men absolut inte högsta prio.

Finns det några 3D-skrivarpersoner, CNC-personer eller andra pysslare som tror sig kunna leverera på projektet och isåfall vilka summor handlar det om?
Min budget är dessvärre inte så stor, de vill jag vara tydlig med från början så att ingen behöver slösa tid i onödan, projektet riktar sig nog främst till en person som tycker detta är väldigt kul och vill tjäna en slant på det hela men inte planerar bli rik på det hela.

Jag är dock ganska säker på att jag kommer vilja ha detta projekt slutfört innan jag själv införskaffat en 3D-printer och lärt mig hur jag bäst tillverkar någonting hållbart och bra i varje fall, även om det kostar mig lite mer än att tillverka det själv.

Hoppas det finns någon trevlig själ där ute som tycker detta skulle vara ett kul projekt. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av AndLi »

Det måste väl ha varit en CNC-Fräs han körde det i..

Ser ju inte allt för utmanande/tidskrävande ut att köra ut ur en skiva om nu 22 mm är en standardtjocklen på tex MDF.
Blir ju betydligt mer maskintid om hela biten ska fräsas till rätt tjocklek med.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av SeniorLemuren »

De där kunde någon med en bänkcirkelksåg såga ut i något lämpligt träslag på en fisblink, t.ex en björkplanka som man hyvlar ner till rätt tjocklek först. Spåret sågar man ut genom att ställa ner klingan till rätt djup och sedan såga och flytta en sågklingetjocklek i taget tills man får rätt bredd. Har gjort många sådana jobb, men har tyvärr inte tid just för tillfället.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av tecno »

:humm: Inget för 3D utskrift skulle jag vilja påstå utan rent snickeri jobb.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av Sry »

Ja, ni har rätt att det egentligen är ett snickerijobb.

Däremot så känner min bekant det är lite pinsamt att prata med han som fräste till senaste bitarna eftersom han redan gjort hela bordet, en första upplaga av bitarna (som inte blev rätt) och en andra upplaga som jag nu använder och att en tredje vore för mycket, trots att personen fått lika mycket betalt varje gång, medan jag tror han är helt okej med det.

Att köra på 3D-print är kanske lite lustigt men min tanke var nog egentligen att antingen köra hela bitarna om personen bara ville få det avklarat eller att man helt enkelt gör förra bitar varav hälften är snickeri och hälften är 3D-print.
Hade inte ens tänkt på 3D förens nyligen men inser det finns ganska stora möjligheter med 3D och väldigt starka material att bygga med :). Visst kanske ser lite plastigt ut men tror det kan bli riktigt fett med en sådan utskrift oavsett vad men visst absolut, det mest naturliga är såklart att göra allt i trä. Eftersom rackskenor a även ska skruvas fast i upphöjningen (de bitar som ska tillverkas, obs på bilden la jag rack skenorna åt andra hållet för att "bara visa" att dem ska vara med).

Hade jag möjlighet att CNC-fräsa någon bit hade jag nog troligtvis gjort det men vill inte bara till mer besvär för min bekant eftersom jag lovade det var sista gången senast, att kontakta killen direkt känns också fel men om någon annan vote intresserad kan jag troligtvis ta fram en design som fungerar.

3D-printningen kanske jag helt enkelt ska sätta mig in i men i andra projekt än detta då jag förstår det kanske inte är ett solklart 3d-print projekt men är det mitt enda alternativ så kommer jag troligen göra det nästa av situationen och köra på det via någon eller när jag skaffat och satt mig in i min egna printer.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av Nerre »

Med de där måtten så är det väl ganska enkelt även utan så avancerade verktyg, om man planerar och tänker efter lite.

Utgå från en skiva som är 22 mm tjock.

Börja med att göra spåret! Ett långt spår längs skivans ena kant.

Sen är det ju i princip bara att såga ut bitarna.

Som Lemuren säger går det att fixa med en cirkelsåg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av jihe »

Det går ju att förenkla ytterligare också för att göra den ännu enklare att tillverka utan maskiner. Man kan ju göra den i två lager som limmas och helt slippa att göra spåret. Det kan förstås kräva att du får rucka dimensionerna för att passa standardtjocklekar på skivor. MDF är vanligt i t ex i 8 och 16 mm, vilket skulle göra delen två millimeter tjockare än ritningen.

Men det är såklart enklare med maskiner. När delen är så liten behövs det inte ens en bordssåg, det där går att såga ut på en kort stund med många geringssågar.

Det känns inte som något jag skulle vilja köra på en 3D-skrivare, utskriftstiden blir ju helt enorm och resultatet mycket sämre.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av mrfrenzy »

Ja vemsomhelst med en cirkelsåg och några tvingar kan ju tillverka den där på en kvart.
Kan vara ett roligt projekt att lära sig på, tänk bara på att hålla med två händer i sågen så du har kvar alla fingrar på slutet :D
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av ToPNoTCH »

Här är den i Fusion360
Uppload gillade i F3D filer så den fick lov att Zippas.
sry v1.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En hiskeligt massa bibliotek i biblioteket för att se en enkel bräda!
Vad öppnas den i annaars?
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av Sry »

Allting är tillverkat av MDF precis som ni listade ut, däremot vet jag inte om jag har tillräckligt med erfarenhet för att få detta bra men jag har aldrig provat så jag ska kanske inte klanka ner på mig själv, jag betalar dock gärna för någon annans expertis och bidrar med en design som man göras om ifall någonting inte kommer fungera enligt utföraren osv.

Har nämligen inte tillgång till en cirkelsåg och visst får det låna men utan tillgång till bil blir det plötsligt ett väldigt stort projekt och även ganska påkostat, pengar jag hellre ser hamnar hos någon som utför det åt mig (just i detta fallet i varje fall.

Det är några saker med designen som inte riktigt ser ut som jag önskar och som har med passformen men jag har testat lite andra idéer men inte bestämt mig för någonting ännu, de ser dock nästintill identiska ut vid första anblick.

Jag bor i varje fall i södra Stockholm och finns någon i närheten som är intresserad av att stå till tjänst kan vi säkert komma överens om någonting. Jag kan även troligen fixa material till bitarna där upphöjningen.


Skrev nästan dubbelt så långt men här ovanför kopierade jag senast och meddelande tror jag försvann?

Hursomhelst. Har cirkelsågat endel förut (byggt ljudabsorbenter, blev riktigt bra!) blev det riktigt bra och var verkligen jättekul, förutom allt tjafs inför varje liten grej, gjorde det med min far och han vill bara köra på, har blivit äldre och tänker fel men vägrar acceptera det, jag däremot vägrar göra fel om jag vet det är fel och mäter gärna en tredje gång (förstår dock folk blir trötta på mig när jag mäter för elfte gången)

Har faktiskt tänkt dubbla lager just för att det är viktigt att man inte tar upp mer än 8 mm (egentligen max 10 mm, men det är bra med marginal och det finns ingen standard på hur breda racken är, jag menar alltså lådan bakom fronten och eftersom min design för bordet var ovetandes gjort efter mitt absolut smalaste rack blev det knas med måtten) och egentligen tar jag bara upp 5 mm, det är ingenting som borde riskera hållbarheten sålänge man inte försöker bryta av den från sidan tänker jag. Blev lite rörigt här så ska inte slira iväg för mycket.
Dimensionerna i övrigt är inte så viktiga och det går ju faktiskt att sandpappra ner MDF-skivan men efter allt slit jag lagt på det med dress temporära så slipper jag helst det.

Men dimensionerna på hålen på bordet är i varje fall 464 mm och jag vill inte förlora mer än kanske 22 mm helst (men även 24 mm kan jag väl acceptera om jag måste) av dessa för att racken ska få plats det största jag har är tydligen 438 mm (dvs 26 mm till godo) och kan ju finnas ännu bredare.
Vid 8 mm MDF per sida har man ändå 3 mm tlll godo per sida och ganska perfekt.

Har faktiskt ett par designer påbörjade för just två bitar men har alltid tänkt 22 mm (eftersom jag har ett par sådana biter hemma) men skaffar man lite tunnare lär det ju gå galant.
Kanske man borde ta en tur till något byggvaruhuslager och införskaffa det... Sågandet blir såklart nästa stopp och det är väl just vad jag har svårt att genomföra själv.
Har en sticksåg men sladdbunden, går såklart dra ut en förlängningssladd men det saknas någon form av bord för att kunna arbeta med den om jag inte drar ur en stol såklart men sist blev det otroligt snett sågat så jag är tvekande.

Men jag har försökt lösa detta sedan snart ett år och saker har kommit i vägen eller inte passat sig eller så har det som faktiskt blivit av inte blivit så bra etc så därför är jag lite otålig angående detta.
Att dra till ett Makerspace känns läskigt eftersom är oerfaren och alltid känner mig så otroligt i vägen (i alla möjliga tillfällen) så är jag osäker på om det är rätt plats för mig, helt enkelt lite fel och har möjligen kvar lite social fobi sedan förr för just sådana platser, samma sak med gym med mer.

Men otålig som jag är så betalar jag gärna någon för detta arbete.
Bor du inte i Stockholm får vi kanske skicka bitarna istället och tar det bara er en kvart? Perfekt! För jag betalar ändå för den hela timmen trots att jag är smått fattig nu, för det är så gärna vill jag få detta klart, "studiorummet" känns helt enkelt inte helt klart utan det och det är självklart därför jag ännu inte blivit miljonär på musiken ännu! ;)

Enda kravet är väl att det utförs inom avtalad tid, nämligen haft ett smått problem senaste gången jag försökte lösa snickeriet genom någon annan.
Personen ansåg att jag var det stora problemet i vårt avtalade arbete när jag för andra eller tredje gången (alltid trevlig, förstående och i god ton) hörde av mig och frågade om skissen var klar när det gått 2,5 månader efter att jag skulle fått en första skiss på hur han ansåg bygget skulle bli (baserat på den skiss och beskrivning han tidigare fått av mig).
Det blev såklart inget av det hela i slutändan (dvs inte ens den första skissen som utlovades vara klar på någon kväll eller två kom) så fick lösa det projektet själv med stora kompromisser i resultatet men det tog mig bara 3 dagar i varje fall men det vill jag bäst jag kan undvika ska hända igen eftersom jag som sagt försökt slutföra detta ett tag men har självklart full förståelse att saker händer och att livet lägger sig i men bara jag får den informationen är allt ok! 8)

Uppskattar ni peppar mig att göra det själv såklart och kan ni ställa upp med verktyg och vägledning kanske det kan hända men som sagt helst vill jag detta ska bli lika proffsigt som bordet även om jag troligen kommer att behöva efterarbeta bitarna lite grann för att få dem se lite vackrare än MDF naket eller MDF med papper ser ut.



Förlåt för den långa texten!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Stark och utrymmessnålt med enkla medel får man genom att använda flera lager plywood och limma de olika bitarna.
MDF är inte det bästa men mesta materialet! Så skiktat plywood och lite lim (skruvat) så är du snart hemma.
Gör modell i kartong så får du fram både mått och vinklar när du temporärt riggar upp dina konsoler.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av Sry »

Osäker på om kartong klarar bära upp men klart man kan skriva ut en bild på vanligt A4 på fronten och hålla upp för att se.

Men är det ingen som är intresserad av att producera dessa 4 bitar som inte borde ta mer än en kvart?
Vi har liksom inte ens pratat pris eller kollat vidare och diskuterat någon mer slutgiltig design (för det lär bli något mer avancerat än det min skiss ovan visar) men ifall ingen är intresserad får jag väl försöka fundera på om jag kan fixa detta själv på något sätt alternativt vända mig annanstans vilket inte är några problem (rekommendationer tas dock emot varmt) men det vore tråkigt då ni alla verkar som så härliga kompetenta människor!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av Magnus_K »

Kikade lite på vad det kan tänkas kosta om jag skulle göra det.
Bauhaus tar typ 450:- för en skiva 22mm MDF. Med soppa så är det ca 550:-.
Sen med ett cirkelsåg och överhandsfräs så tippar jag på ca 2 timmar för att rigga upp och såga ut.
Säg sen frakt för 100:-.
650:- + arbetstid/restid - EF-pris, så hamnar väl dessa kring 1000:- plus frakt.

Är det för dyrt?

Att göra dom "på en kvart" är nog mer ett uttryck för att det är enkla bitar. Mycket går att svarva på en minut också, men ställtiden är 1 timme...
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Kostnadkoll för tillverkning av delar till studio-bord

Inlägg av Sry »

1000 kr tycker jag faktiskt inte är för dyrt, åtminstone inte om det kan göras snart, även om jag såklart hoppats på att det skulle finnas någon i (allra helst södra) Stockholm som i princip bara behövde slänga upp cirkelsågen och kunde trixa fram de rätta bitarna hemma på någon timme och som därefter bad mig (om jag inte redan var där) komma bort och hämta bitarna men jag hade kanske ändå räknat med att betala en liknande summa, om inte för faktiska kostnader och arbetskostnad så pga tacksamhet för att jobbet blir gjort och det blir ju lite löjligt att försöka pruta ner det för att få känna sig lite generös. :)

Betalade en platta öl för mitt bord och en till platta öl för nuvarande bitarna (och även en till platta för några bitar som inte var vad jag ville ha så inte mer än rätt jag betalar lite mer nu antar jag.

Ärligt talat så ska det väl till mycket för att det ska bli nämnvärt billigare.

Jag menar jag kan nog fixa till MDF skivor utan kostnad (spill som ändå ska slängas på min bekants arbetsplats, chefen har OK:at det sedan tidigare) men då blir det såklart frakt på det men det lär nog inte bli mer än någon hundring, max två, frågan är om det ändå är värt det? handlar om en industri, antar MDF inte kommer i allt för olika kvalité?

Jag ska väl försöka få till en slutgiltig design som fungerar i varje fall för jag förstår att du först då vet att det går att göra och att det inte blir allt för mycket dyrare.


Hur ser din kalender/ditt schema ut då, ifall du skulle ta på dig detta, när kan det genomföras?

Jag anmärker i varjefall inte på priset och är inte ute efter ett priskrig / budande men skulle någon göra det för 500 och kan garantera det blir lika bra är det självklart lockande men jag tycker man ska ta skäligt betalt för arbete man utför och kan man tjäna storkovan så klandrar jag såklart inte den som tar chansen men jag är tacksam duk ändå presenterar vad som kostar och visar på det faktiskt är en skälig kostnad!

Låt mig skissa på ritningen så att jag vet att allting fungerar den gör gången. Tänkt lite fel förut som sagt och i och med att jag vill skona bordet (ifall man i framtiden vill byta vinkel) så har jag inte gjort någon workaround utan istället fortsatt tänka att de ska fästas som nuvarande lösning.

En fråga dock. Hur tunn tror du att en sådan här MDF-skiva kan vara utan att den riskerar att gå sönder (om man inte försöker ha sönder den såklart)?
För mina nuvarande är 8 mm men jag har sandpapprat ned dem i skåran med några mm (ja sandpapprat, har inte tillgång till mycket annat) men behöver veta det inför slutgiltiga designen, troligen kommer man inte behöva köra minimum tjocklek men det är väldigt nyttigt och hjälpsam att veta när jag ska tänka ut hur jag vill ha dem.
Skriv svar