Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Hehe, tack för erbjudandet men fokusera ni på bröllopet
Har själv en hel del uppbokat då också så är mest troligen inte ens hemma.
RS var snabba med PowerTwist-remmen i alla fall. Hämtade ut den i förmiddags och ser lovande ut. Tack för tipset ån en gång danei
EDIT: Rättstavning.
Har själv en hel del uppbokat då också så är mest troligen inte ens hemma.
RS var snabba med PowerTwist-remmen i alla fall. Hämtade ut den i förmiddags och ser lovande ut. Tack för tipset ån en gång danei
EDIT: Rättstavning.
Senast redigerad av Magnus_K 17 augusti 2019, 00:45:31, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 7803
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Hmm. intressant att du sett sådana kurvor. Jag har Googlat en längre stund för att hitta kurvor på ström/rpm men hittar bara spänning/ström. Vore intressant att se hur det förhåller sig. Jag var inne på att växelströmsgeneratorn ger ström tidigare, men att när likströmsgeneratorn väl har magnetiserat ger mer.Glenn skrev:Fast själva grejen med växelströmsgeneratorer är ju att dom i princip laddar fullt redan från tomgång till maxvarv, medans en likströmsgenerator bara laddar fullt vid maxvarv i princip.SeniorLemuren skrev:Kan säkert fungera bra i en traktor, där kanske man varvar upp lite mer än i en båt och det enda man behöver ladda är ju till lampor och start. I båten vill man ofta ladda med max för att få kräm i husbatterierna.
Jag har sett kurvor lagda på varann för just det där när man skulle visa varför växelström är att föredra.
.
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Grejen är väl mer hur regleringen går till.
Kan man bara reglera bra nog så kan man väl i princip ta ut så mycket effekt det går så länge man håller sig inom nån slags maxgräns för interna effektförluster i generatorn.
För elmotorer så pratas det om fältförsvagning och en massa annat för likströmsmotorer som drivs med förhållandevis enkel reglering, medan om jag fattat rätt så har man cirka full effekt över rätt stor del av varvtalsområdet för moderna flerfas asynkronmotorer med tillhörande styrning.
I praktiken med existerande laddkretsar för generatorer för fordon så är väl nästan alltid regulatorn för likströmsgeneratorer sämre än regulatorn för växelströmsgeneratorer.
Jag skulle nog kört på den slitna generatorn så länge den håller. Om maskinen mest körs på gården och liksom utför ett uppdrag lite då och då, långt som kort, så behövs ju elen i princip bara för startmotorn och i vissa fall belysning. Med helt trasig generator (fast såpass hel att fläktremmen kan snurra och driva t.ex. vattenpump, fläkt o.s.v.) så skulle det säkert funka helt okej att byta till LED-belysning och köra en bra nog batteriladdare hela tiden när fordonet är parkerat. Det är ju i princip bara om man pausar många gånger så det blir många starter en halv kilometer från närmaste eluttag som det är som gjort för problem.
Men självklart är det ju smidigast med en väl fungerande generator.
Om det är 12V så är det ju lätt att hitta från nån slags personbil. Om det är 24V så är det väl risk att det går loss på en slant...
Kan man bara reglera bra nog så kan man väl i princip ta ut så mycket effekt det går så länge man håller sig inom nån slags maxgräns för interna effektförluster i generatorn.
För elmotorer så pratas det om fältförsvagning och en massa annat för likströmsmotorer som drivs med förhållandevis enkel reglering, medan om jag fattat rätt så har man cirka full effekt över rätt stor del av varvtalsområdet för moderna flerfas asynkronmotorer med tillhörande styrning.
I praktiken med existerande laddkretsar för generatorer för fordon så är väl nästan alltid regulatorn för likströmsgeneratorer sämre än regulatorn för växelströmsgeneratorer.
Jag skulle nog kört på den slitna generatorn så länge den håller. Om maskinen mest körs på gården och liksom utför ett uppdrag lite då och då, långt som kort, så behövs ju elen i princip bara för startmotorn och i vissa fall belysning. Med helt trasig generator (fast såpass hel att fläktremmen kan snurra och driva t.ex. vattenpump, fläkt o.s.v.) så skulle det säkert funka helt okej att byta till LED-belysning och köra en bra nog batteriladdare hela tiden när fordonet är parkerat. Det är ju i princip bara om man pausar många gånger så det blir många starter en halv kilometer från närmaste eluttag som det är som gjort för problem.
Men självklart är det ju smidigast med en väl fungerande generator.
Om det är 12V så är det ju lätt att hitta från nån slags personbil. Om det är 24V så är det väl risk att det går loss på en slant...
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Jo, det är 12V-system men generatorn som sitter där går inte att rotera. Provade med spett och skruvstäd - men den sitter helt fast.
Därav fråga om hur tjock släpringen kan tänkas vara för då kanske det kunde vara värt att plocka isär den, lagra om, svarva ringen och sen ihop.
Dock gick en bult av till kolhållaren så jag hivar den där nu men innan dess så tänkte jag ta med den till skroten och jämföra lite infästningar och köpa med en därifrån.
Kan skymta en Volvo-logga på så det ska nog bli lätt att hitta en.
Därav fråga om hur tjock släpringen kan tänkas vara för då kanske det kunde vara värt att plocka isär den, lagra om, svarva ringen och sen ihop.
Dock gick en bult av till kolhållaren så jag hivar den där nu men innan dess så tänkte jag ta med den till skroten och jämföra lite infästningar och köpa med en därifrån.
Kan skymta en Volvo-logga på så det ska nog bli lätt att hitta en.
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Kolla om Biltema har en ny som passar.
Så gjorde vi på Bofors-grävaren, och det vart riktigt bra.
Så gjorde vi på Bofors-grävaren, och det vart riktigt bra.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - småfix efter motorstart
Ja, det blir nog så.
Det har bara blivit lite småfix mellan skurarna. Äntligen fått iordning på oljenivån i momentomvandlaren också!
Vad har hänt mer... Tempgivare med mätare monterad, tändningslås + gasvajer + döda-vajer monterat, så kan nu starta/stoppa och gasa från hytten.
FLINADE GOTT NÄR JAG ÄNTLIGEN LYCKATS LIRKA UPP VÄNSTERDÖRREN. MIN LILLA RIGG FÖR ATT KUNNA LÄSA OLJETRYCKET UTIFRÅN VID MOTORSTARTEN.
FICK HJÄLP AV STOR-FJÅNK ATT FYLLA VATTEN I KYLSYSTEMET MEDANS JAG SPRANG RUNT TRAKTORN OCH TÄTADE LÄCKOR.
BLEV FÖR RÖRIGT ATT FILMA NÄR JAG SKULLE KÖRA FRONTLASTAREN FÖR FÖRSTA GÅNGEN MEN DT VAR SOM ATT DET VAR I FÖRRGÅR DEN MANÖVRERADES SENAST.
SÅ FORT JAG FÅTT I BRA MED HYDRAULVÄTSKA I TANKEN SÅ KUNDE FRONTALASTAREN RÖRA SIG I ÄNDLÄGEN UTAN PROBLEM!
FUNDERAR PÅ ATT HÄMTA FRONTSKOPAN INOM KORT OCH ANVÄNDA DEN SOM TILLFÄLLIG BROMS, MÅSTE JU KÖRA LITE SNART
Det har bara blivit lite småfix mellan skurarna. Äntligen fått iordning på oljenivån i momentomvandlaren också!
Vad har hänt mer... Tempgivare med mätare monterad, tändningslås + gasvajer + döda-vajer monterat, så kan nu starta/stoppa och gasa från hytten.
FLINADE GOTT NÄR JAG ÄNTLIGEN LYCKATS LIRKA UPP VÄNSTERDÖRREN. MIN LILLA RIGG FÖR ATT KUNNA LÄSA OLJETRYCKET UTIFRÅN VID MOTORSTARTEN.
FICK HJÄLP AV STOR-FJÅNK ATT FYLLA VATTEN I KYLSYSTEMET MEDANS JAG SPRANG RUNT TRAKTORN OCH TÄTADE LÄCKOR.
BLEV FÖR RÖRIGT ATT FILMA NÄR JAG SKULLE KÖRA FRONTLASTAREN FÖR FÖRSTA GÅNGEN MEN DT VAR SOM ATT DET VAR I FÖRRGÅR DEN MANÖVRERADES SENAST.
SÅ FORT JAG FÅTT I BRA MED HYDRAULVÄTSKA I TANKEN SÅ KUNDE FRONTALASTAREN RÖRA SIG I ÄNDLÄGEN UTAN PROBLEM!
FUNDERAR PÅ ATT HÄMTA FRONTSKOPAN INOM KORT OCH ANVÄNDA DEN SOM TILLFÄLLIG BROMS, MÅSTE JU KÖRA LITE SNART
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mitt liv med Victoria - småfix efter motorstart
Jag skulle gissa att den som sitter där är en volovgenerator. Så en sådan passar nog.
Re: Mitt liv med Victoria - småfix efter motorstart
Var det inte konverter och fram/back låda på maskinen?Magnus_K skrev:FUNDERAR PÅ ATT HÄMTA FRONTSKOPAN INOM KORT OCH ANVÄNDA DEN SOM TILLFÄLLIG BROMS
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - småfix efter motorstart
Jo? Men det ju bli spännande om något hänger sig. Hängslen och livrem vettu
Kommer nog prova en liten manöver imorgon kväll, då blir det film igen!
Kommer nog prova en liten manöver imorgon kväll, då blir det film igen!
Re: Mitt liv med Victoria - småfix efter motorstart
Trevligt att det snurrar.
Ser att det är dubbla infästningar för tipp-/tiltkolvarna. Det är väl för om man vill ha parallellföring eller inte.
Ser att det är dubbla infästningar för tipp-/tiltkolvarna. Det är väl för om man vill ha parallellföring eller inte.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - småfix efter motorstart
Nja typ, eller snarare graden av parallellföringen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mitt liv med Victoria - Jungfruturen!
Härligt! Måste kännas helt underbart efter allt jobb du lagt ner.
- tecno
- Inlägg: 27037
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Mitt liv med Victoria - Jungfruturen!
Nämen det ser ju f-n så bra ut
Nu är det *bara* resten kvar, ser framemot nya video snuttar framöver.
Nu är det *bara* resten kvar, ser framemot nya video snuttar framöver.
Re: Mitt liv med Victoria - Jungfruturen!
Inte illa. Det har ju gått några arbetstimmar sen trådstarten, hoppas det blir många körtimmar också.