Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1581
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Om man tittar på bilderna så är det väl en växelströmmare eller?
Edit:
Edit:
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Bilden på kolen tyder ju också på växelströmmare, men även om det sitter en likströmmare på finns det ju INGEN anledning att montera dylikt skit, då är det ju bättre att hänga på en modern växelströmsgenerator.
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Varför tycker du att likströmmare är skit?
Jag skulle vilja säga tvärtom.
Jag skulle vilja säga tvärtom.
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Så är det.Jan Almqvist skrev:Om man tittar på bilderna så är det väl en växelströmmare eller?
Då är det heller ingen kommutator.
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
skit är väl å ta i, men de är iaf klumpigare.säter skrev:Varför tycker du att likströmmare är skit?
Jag skulle vilja säga tvärtom.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Ni har helt rätt i att det är en vanlig växelströmmare som sitter där.
Original är det en likströmmare och såg igår att det sitter en likströmmare på tröskmotorn.
Enklast hade varit att höra sig för om någon har en begagnad växelströmmare liggandes hemma då fästena är omgjorda för att passa just dom.
Har varit lite inne på samma spår som Glenn, att svara släktingen och helt enkelt se om det går. Blev bara lite trött när jag drog av en skruv till kolhållaren...
Original är det en likströmmare och såg igår att det sitter en likströmmare på tröskmotorn.
Enklast hade varit att höra sig för om någon har en begagnad växelströmmare liggandes hemma då fästena är omgjorda för att passa just dom.
Har varit lite inne på samma spår som Glenn, att svara släktingen och helt enkelt se om det går. Blev bara lite trött när jag drog av en skruv till kolhållaren...
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Dom är inte alls lika effektiva, speciellt inte på låga varv.säter skrev:Varför tycker du att likströmmare är skit?
Jag skulle vilja säga tvärtom.
Det finns en anledning att alla biltillverkare gick över till växelströmsgeneratorer på typ 70-talet och att folk med likströmmare oftast byter till växelström när dom kan.
Speciellt "moderna" generatorer som har allt inbyggt redan.
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Jag tror du hittar en ny generator som passar ganska billigt.
Det är inte värt att renovera den gamla.
Det är inte värt att renovera den gamla.
-
- Inlägg: 7812
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Ok. Jag förutsatte att det var en likströmsgenerator eftersom TS nämnde att kommutatorn var sliten, det finns ingen kommutator på en växelströmmare.Magnus_K skrev:Ni har helt rätt i att det är en vanlig växelströmmare som sitter där.
Original är det en likströmmare och såg igår att det sitter en likströmmare på tröskmotorn.
Enklast hade varit att höra sig för om någon har en begagnad växelströmmare liggandes hemma då fästena är omgjorda för att passa just dom.
Har varit lite inne på samma spår som Glenn, att svara släktingen och helt enkelt se om det går. Blev bara lite trött när jag drog av en skruv till kolhållaren...
På Volvos MD67 från 69-70 talet var det från början likströmmare men de var utbytta till växelström. Det är en dålig lösning eftersom varvtalet på växelströmsgeneratorerna är för litet för att de skall ladda bra. Det är sällan motorerna snurrar fortare än 1000-1200 rpm och då laddar det max 5-8 Amp. Jag har svarvat ner remskivorna så mycket det går, men varvtalet räcker ändå inte till. Remskivan på motorerna borde bytas men då ställer det till andra problem.
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Jag har bytt från likström på min traktor, tog en från Volvo 140 då jag har såna liggandes, funkar utmärkt. Fick "snickra" nytt fäste. Hade köpt en från Biltema annars då regulator är inbyggd på nya.
-
- Inlägg: 7812
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Kan säkert fungera bra i en traktor, där kanske man varvar upp lite mer än i en båt och det enda man behöver ladda är ju till lampor och start. I båten vill man ofta ladda med max för att få kräm i husbatterierna.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Mmm, ska se vad jag hittar på.
Har betydligt större problem. Skulle nog aldrig släppt den där dräneringspluggen på lådan. Tror jag gjort bort mig en del där.
Får sätta mig i helgen och försöka reda ut hur jag får ordning på oljenivån...
Har betydligt större problem. Skulle nog aldrig släppt den där dräneringspluggen på lådan. Tror jag gjort bort mig en del där.
Får sätta mig i helgen och försöka reda ut hur jag får ordning på oljenivån...
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Fast själva grejen med växelströmsgeneratorer är ju att dom i princip laddar fullt redan från tomgång till maxvarv, medans en likströmsgenerator bara laddar fullt vid maxvarv i princip.SeniorLemuren skrev:Kan säkert fungera bra i en traktor, där kanske man varvar upp lite mer än i en båt och det enda man behöver ladda är ju till lampor och start. I båten vill man ofta ladda med max för att få kräm i husbatterierna.
Jag har sett kurvor lagda på varann för just det där när man skulle visa varför växelström är att föredra.
Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!
Jag har en alternator som du kan få. Nippondenso 021000-6800. Har suttit i en Toyota Tercel, och jag tror att den är hel.
Ska en bit åt ditt håll imorgon, nordost om Uppsala, men dessvärre är nog inte tillfället det bästa. ( Bästa kostymen och tjocka släkten vid brorsonens bröllop är kanske inte idealt för sånt
/LC
Ska en bit åt ditt håll imorgon, nordost om Uppsala, men dessvärre är nog inte tillfället det bästa. ( Bästa kostymen och tjocka släkten vid brorsonens bröllop är kanske inte idealt för sånt
/LC