Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av sodjan »

> Sodjan > Den där broschyren tror jag min far skulle vilja ha kopia på,

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 13&t=95920
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av säter »

Nu vill vi se film på när du kör traktorn fram/back. :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av Magnus_K »

RIKTIGT roligt att tråden verkar ha varit uppskattad! Tack än en gång för alla fina kommentarer!
Speciellt roligt att det verkar som att en del av er som inte ens har något direkt intresse av gamla maskiner har följt det här ändå. :tumupp: till er!

Angående startgasen så var jag väldigt skeptisk till det också. Väl medveten om att det inte är att föredra. Använde otroligt liten mängd så är inte speciellt orolig för det.

@sodjan: Laddade ner din broschyr från den andra tråden. Jättekul läsning! Tack för den!

@säter och andra: Film på körning och grävning utlovas!

Kommer som sagt fortsätta tråden med framstegen, men jag har nog inte tid längre att lägga ner så här mycket tid på dokumentering. Vi får se :)
Så här ser kommande händelser ut:
  • - Serva momentomvandlare/växellåda riktigt. Detta innan jag kör motorn mer så jag inte bränner något.
    - Provköra frontlastaren. Förhoppningsvis fungerar det utan haveri så jag kommer åt att byta fläkt/generator-rem då den nuvarande är av.
    - Bänkrenovering av generatorn. Den nuvarande går inte rotera.
    - Fylla upp kylsystem och köra motorn varm.
    - Demontera tank och ventilkåpa för att efterdra toppen samt kolla ventilspelet igen.
    - Reparera bromsarna. Det saknas en bromscylinder bak och systemet verkar vara dränerat. Vill ha någon fungerande broms innan jag kör.
    - Körtest!
    - Montering av grävaggregatet/armen bak.
    - Provkörning och belastning av hela hydraulsystemet.
    - Reparation av stödben bak. Förhoppningsvis är det inte värre än att "fötterna" gått av så kolvarna har gått i botten.
    - Det var dom större ingreppen. Sen ska det på ny ljuddämpare, laga upp motorhuven, byta något fönster och fixa några mindre läckage. :vissla:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av danei »

Det låter som att vi bara har sett början av filmen. :D

Jag har en föregångare till din maskin. Den ser värre ut än din, men den rullar. Det är mest diverse inkontinesproblem jag försöker fixa.
Jag är imponerad av hur ordentligt du gör jobbet.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av Magnus_K »

Hehe, tackar :)
Känner att jag vill göra mycket när den ändå står där för att slippa mycket framtida problem.
Det måste bli en sån maskin som man går och vevar igång direkt när man ska göra något och slippa att mecka 1 timme först.

Kikade runt på nätet om det fanns någon annan själ som har haft problem att byta fläkt/generator-rem.
Inte samma traktor men är nog likadant monterat i det här inlägget (och det är inte speciellt lätt):
Länk: https://www.yesterdaystractors.com/cgi-bin/viewit.cgi?bd=mf&th=39709
Jim, it's been a while since I last replaced mine but it not that easy. As best as I remember, you first got to lower your hydraulic oil level in other to r/i the front hydraulic pump which will allow you to removed the hyd. pump shaft your were refering to in your post. Now it gets a little tricky. In order to unscrew that shaft out because it is indeed screwed inside the drive plate you can see bolted onto the front crankshaft. Don't forget, THE SHAFT IS IS LEFT THREADED, meaning you have to go clockwise to unscrew it, just as if you would tighten it. The best way to unscrew it is by using an old spare hydraulic pump shaft with a nut welded to the none-splined end and use an impact wrech to uncrew it. It works wonder. Otherwise, it could get you mad. If not stuck in there, you succeed working the shaft loose with a pair of vise grip on the section between the adaptor plate and axle housing. It's not a good way of doing it though.
The first time I replaced the water pump/alternator belt on mine, I borrowed my MF Dealer Hydr. shaft to uncrew the get my drive pump shaft out. Once that's done, you still won't have enough room to pull the belt out, at least not on mine.
You either have to remove the four screws holding the pump drive adaptor plate that is bolted to the front crank. While you're at it, you may want to replace the rubber bushings in there it if they they show signs of wear.
With that plate removed, I think but I am not sure, you may still not have enough room to pull the belt out. If so, you will need to loose some of the front bolts (4 of them I believe) that holds the front axle to the front of the engine just enough to allow the belt to come out. Try prying it apart once the bolts are bakcked off if the front axle doesn't want to move forward.
I piece of advice, install a good quality belt. You don't want to have to replace it again in a while.
Good luck.

Guy.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av danei »

Det finns ju remmar typ powertwist som löser de problemen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av Magnus_K »

Men du! Vilken klockren lösning! Har aldrig hört talas om det här förut!
Det är ju inga stora belastningar. Bara en generator (som inte belastas direkt mycket) samt en fläkt/vattenpump. Det kanske kan fungera kanon med en sån? Har du testat??

Kikade på den här. Verkar lovande! :

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har kört 5kW kompressor med powertwist. Funkar minst lika bra som gummirem. Smidigt att beställa från rsonline.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av Magnus_K »

Det här blir ju bara bättre och bättre.
Tack så hemskt mycket om tipset! Det löser en hel del huvudbry och tid. Lägger en beställning direkt!

Tack! :tumupp:

EDIT: Beställde en 5m-rulle 13mm från RS. Det är ju en typisk grej att ha i handskfacket på bilen om inte annat :wink:
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av ToPNoTCH »

Det var en nyhet för mig med.
Det ser ju rappligt ut men alla verkar tycka det funkar bra.

En kul grej när jag kollade på RS:
"Ofta köpt tillsammans med SEGGER J-LINK Plus"

Låte rimligt att man ofta behöver rem och J-TAG programmerare samtidigt :humm:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av X-IL »

Många tycker också att de får mindre vibrationer med denna typ av rem. Dessutom slipper man montera ur spindeln på många svarvar om man kan använda sån istället. Jag tyckte det var dyrt förut när jag letade så köpte nån billigare variant från England. Funkade fint den med men har känslan av att den är lite styvare i gummit.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av säter »

danei skrev:powertwist
Aha, en modern variant av de remmar som fanns av läder.
Varje läderbit hölls ihop av en nit.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av Magnus_K »

Någon som har en aning om hur "tjock" kommutatorn i en vanlig generator brukar vara?
Generatorn sitter fast något så in i bänken så tog ut kolen för att kolla skicket. Kommutatorn var VÄLDIGT sliten. Inte svetsad eller så, men bara många timmar bakom sig.
Man ser tydligt på kolet nedan hur djupa spåren är. Kanske lika bra att byta? Tror inte det är värt att svarva ner den där va?
20190815_180321.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av Glenn »

Du förlorar ju inget på att försöka om du svarar själv iofs.

Å andra sidan kan man väl kanske montera i princip vilken generator som helst med lite meck ? ..och det borde man nästan kunna hitta gratis.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av SeniorLemuren »

Det är väl inte så lätt att hitta en likströmsgenerator i dag. Det är väl mest växelströmmare nu för tiden.
Skriv svar