Felsöka massageapparat :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Felsöka massageapparat :)

Inlägg av SueCia »

Hej!
Frugan har en massageapparat av modell "Thumper", ja den användes säkerligen även till sånt ni tänker på.
https://neustarhealth.com/shop-now/mass ... -massager/

Den tappades i golvet och har därefter låtit väldigt illa och stänger av sig själv efter 3 sekunder, hastighetsreglaget har ingen som helst påverkan på hur maskinen låter, jag har lödit loss potentiometern och mätt upp 2-200k Ohm mellan pin 1 och 2 samt 2 och 3, samt permanent 200K mellan pin 1 och 3, den går steglöst från 2 till 200k utan konstigheter så jag antar att den fungerar som den skall.

Motorn är en 120VDC motor, när jag spänningsmäter de 2 stiften som matar motorn (dock med motorn bortkopplad) så har jag 320VDC precis när jag slår på, sedan sjunker det till 0 över en viss tid. Den startar alltid på 320VDC oavsett läge på potentiometern. Spänningsprovar jag med motorn inkopplad så har den 207VDC i cirka 1 sekund sen stänger den av sig och blir 0V. Oavsett hur potentiometern står.
Bild på kretskortet kommer här:
Bild

Vad kan vara fel?
Senast redigerad av SueCia 12 augusti 2019, 14:20:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Felsöka massageapparat :)

Inlägg av sodjan »

Kanske något rent mekaniskt fel? Inte i elektronik eller motor...
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsöka massageapparat :)

Inlägg av SueCia »

När jag undersöker den mekaniska funktionen så tycker jag den verkar röra sig precis som den skall, jag kan såklart ha fel. Men det känns ändå fel att den verkar få 207V och sen 0V, ett mekaniskt fel borde inte ge såna symptom eller?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsöka massageapparat :)

Inlägg av Danny »

Kan vara att överströmsskyddet går in för att motorn går för trögt
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Felsöka massageapparat :)

Inlägg av mrfrenzy »

Det ser ut att vara en glorifierad dimmer. Prova att koppla in en 15W glödlampa istället för motorn?
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsöka massageapparat :)

Inlägg av SueCia »

OK Nu har jag provat koppla in en 15V Glödlampa istället för motorn.

exakt samma resultat, jag får spänning i cirka 1 sekund, dock ligger spänningen runt 142-146VDC därefter dör den.

Nu känns det som jag kan utesluta mekaniskt fel / fel på motorn eller hur?

Men vad är det som gör att den startar och sen dör igen? Sitter nån slags givare fastskruvad på motorfästet, är det ett överhettningsskydd? Ska löda loss och ohmmäta det strax tänkte jag.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsöka massageapparat :)

Inlägg av SueCia »

OK Nu har jag lödit loss överhettningsskyddet och det verkar fungera som det ska, hade 92K Ohm, höll det mellan tumme pekfinger samtidigt som jag mätte och då sjönk resistansen.

Vad gör jag nu? :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsöka massageapparat :)

Inlägg av breflabb »

Kan du ta en bild på den. Resistansen blev mindre när du höll i den, vilket betyder att det
är en NTC motstånd. O dom skall bete sig så isofall. Motståndet sjunker med värmen. Men den betedde sig på samma sätt med en lampa också, och
då satt väl inte den i kretsen?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsöka massageapparat :)

Inlägg av Magnus_K »

Måste bara fråga för att stilla min oro :)

Är det en brunnen komponent som suttit inom det inringade området på bilden? Blir inte riktigt klok på märkningarna på kortet så svårt att säga.
kort.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsöka massageapparat :)

Inlägg av SueCia »

Här kommer tre bilder till:

Bild
Det som du tror kunde varit en bränd komponent är bara benen ifrån likriktaren som sitter på andra sidan kortet (åtminstone tror jag det är en likriktare :))

Bild

Bild

Överhettningsskyddet är den svarta givaren, den hängde fritt sådär även under testet med glödlampan, det vill säga den var inkopplad och såvitt jag förstår även fullt fungerande.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsöka massageapparat :)

Inlägg av SueCia »

OK, det jag trodde var en likriktare var i själva verket en "fototransistor" jag kollade på motorn och monterade ihop allt och inser nu att den sensorn måste känna av motorns varvtal, kan det vara så att den helt enkelt inte går att köra med glödlampan för att den kräver en puls ifrån fototransistorn?

https://www.digikey.se/product-detail/s ... -ND/187494
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Felsöka massageapparat :)

Inlägg av Hedis »

Om den läsgaffeln används för feedback av det faktiska varvtalet så går den nog inte att köra med kretskortet bortplockat över huvud taget, känns ju rimligt att den startar, saknar feedback på att motorn snurrar och stänger ner.

Går den om du sätter kortet på sin rätta plats? Annars kanske läsgaffeln dött? Mät upp dioden och fototransistorn.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Felsöka massageapparat :)

Inlägg av SueCia »

Hur mäter jag upp den? Nu är vi över min kompetensnivå :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsöka massageapparat :)

Inlägg av breflabb »

Två av benen är lysdiod eller IR diod. Dom andra två är fototransistor som reagerar på ljus
IR eller vanligt.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsöka massageapparat :)

Inlägg av breflabb »

Så här ser den ut. Det är IR ljus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar