Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av Berrabongo »

Gulingen lever, Grattis 8) :bravo: :bravo: :bravo:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av Magnus_K »

Jättetack för alla era inlägg. Uppskattas så otroligt mycket!
Det är till stor del er förtjänst att det gått framåt under diverse svackor.

Ett stort tack till säter som inte bara delat med sig om en väldig kunskap om dessa gamla maskiner, utan även hjälpt mig med verktyg.
Då du inte skrikit åt mig att komma förbi med domkraften så har jag förvarat den säkert. Återkommer via PM så kan bestämma en passande dag för oss båda. :tumupp:
tecno skrev:Äntligen, trägen vinner! Bra jobbat Magnus, nu är det bara resten kvar.
Helt rätt. Och det är en ganska gedigen lista.
Nu när motorn går så är nästa steg växellåda och fram/bak-drift. Sen blir det hydraulsystem och annat. Ja, det finns kvar att göra :wink:

bruka skrev:Kul! Och den lät som den skulle också och svarade mycket bra på gasen! :tumupp: :bravo:
Väl noterat! Hon svarade väldigt bra!
När väl tagningen var över så kopplade jag bort starthjälpen och hon behövde inte ens ett varv för att starta.


@HUGGBÄVERN: Haha, tack för bilden! Såg inte att den var "modifierad" först! :lol:

sodjan skrev:Var är alla bloopers? :humm:
Hmm nja, vet inte om det hade varit speciellt underhållande att se mig göra ungefär 10 startförsök tills startkablarna började ryka, sedan följt av 4-5 liknande försök som i filmen, där en skvätt startgas användes.
Hade jag haft mer ork och tid att pilla med videoeditering så kanske det kunde blivit något, men det var en tillräcklig utmaning att springa 15 ggr fram och tillbaka för att slå av/på kameran för att få med den första riktiga starten, inte bara ett poff av startgasen.

Janson1 skrev:Grattis Hurra! Är det på året sedan projektbörjan?
Var tvungen att kolla tillbaka och jag tycks klarat året med nöd och näppe :D

swesysmgr skrev:A star is born! Grattis, måste vara ett otroligt lyft att ha tillgång till egen traktorgrävare hemma så fort man skall flytta material eller anlägga något.
Exakt. Hon ska få hjälpa mig med ny ovanpåliggande markbädd, ~1km jordvärmeslinga, gräva om min väg, markbereda tomten och lite till. Så jo, så hon kommer få jobba.


Än en gång tack till er alla för alla dessa fina kommentarer. Den projekttråden kommer få lugna ner sig lite nu men jag kommer nog göra ett och annat inlägg när det är någon stor framgång.
Måste ju få lägga upp en film när jag gräver också :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av Marta »

Tjusigt projekt. Den motorrenoveringen skall Du vara stolt över. Härligt grova saker utan onödig elektronik och sk*t finesser.

Även om det blir lite längre mellan gångerna så fortsätt för all del tråden med renovering av växellåda, hydraulsystem och allt annat.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av Klas-Kenny »

Gratulerar till starten, bra jobbat!

Men;
Magnus_K skrev:10 startförsök tills startkablarna började ryka, sedan följt av 4-5 liknande försök som i filmen, där en skvätt startgas användes.
Hade jag haft mer ork och tid att pilla med videoeditering så kanske det kunde blivit något, men det var en tillräcklig utmaning att springa 15 ggr fram och tillbaka för att slå av/på kameran för att få med den första riktiga starten, inte bara ett poff av startgasen.
Var väldigt försiktig med startgas på en diesel. Stor risk att motorn spikar.
Nu lär du förhoppningsvis inte behöva det mer men, till en annan gång..
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av Melkutt »

Nu blev jag glad, alltid skoj när gamla maskiner kan räddas och få ett nytt liv :)
Riktigt skoj att läsa och titta i tråden!
Nu väntar vi på lite gräv filmer bara 8)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av säter »

Det verkar ju gå planenligt det där.
Lite dålig tomgång får man räkna med vid nya kolvringar och foder.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av MiaM »

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: Underbart! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av Henry »

Är inte speciellt intresserad av traktorer och så men denna har jag ändå följt slaviskt. Riktigt kul du fick igång den och riktigt bra jobbat! :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av sodjan »

> Hmm nja, vet inte om det hade varit speciellt underhållande att se mig göra ungefär 10 startförsök...

Kolossalt underhållande! :D
Men du får inte se mitt inlägg som generell kritik! Jag ville inte bara göra
en trettielfte upprepning av alla hyllningar, utan att få en liten twist på det.
Självklart har jag varit lika road och fascinerad som alla andra av detta!

Läste för någon vecka detta lilla häfte som jag hittade bland min pappas
kvarlämnade saker. Kan scanna hela häftet om det finns motorintresserade...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av Anahka1975 »

Givetvis lika imponerad som alla andra här, en riktigt grundlig renovering av motorn! :tumupp:

Sodjan > Den där broschyren tror jag min far skulle vilja ha kopia på, han samlar på gamla båtmotorer och har museum här hemma (http://www.marinmotormuseum.se)
Har du lust att scanna hela?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av Glenn »

Grattis ! :tumupp:

När jag sysslade med marindieslar fick man absolut inte använda vanlig startgas (eter) till dieslar, istället brukade vi använda 5-56, det fungerade, vet ej hur bra det är :)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av limpan4all »

Till min Fordson Dexta så måste jag använda startgas vid kallstart, både sommar och vinter om jag måste använda den omedelbart.
Detta för att någon tidigare har använt startgas så kolvringarna är förstörda (misstänker att det är kompresionsringen som tar skada).
Detta är ett känt fenomen och det finns massor av varningar om att INTE använda startgas till just dessa trecylindriga Ford/Perkins A3.144 motorer.

Så för att slippa startgas (och eventuella ytterligare skador som tvingar fram en renovering) så sätts den på värmning i minst två timmar innan den skall användas både sommar och vinter...
nullebulle
Inlägg: 25
Blev medlem: 5 januari 2018, 12:10:06

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av nullebulle »

Hmm det känns som man har tittat på en bra film och nu tog filmen slut :(
men man får väl att det kommer en uppföljare på filmen :)
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av RadarEnt »

Det är bara att stämma in i hyllningskören. Bra jobbat !
Mycket nyttigt att bli påmind om en del detaljer som är lätt att glömma bort när man sätter ihop en motor.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - hon lever!

Inlägg av adent »

Gött! Grattis!! Nu ser vi fram emot grävfilmer och vägen dit!
Skriv svar