Path och datum-generator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag älskar att cadda alla möjliga typer av saker i MS Paint.

Helt underbar frihet när allt är pixel-baserat!

MEN jag orkar inte skriva datum varje gång, än mindre orkar jag skriva pathen.

Så jag undrar om man kan skapa ett litet program som känner av pathen och hela tiden tickar med datumet så att man typ bara kan kopiera med musen vad som för tillfället står och sedan pasta in det i sitt dokument.

Jag vet att Excel och Word har den här funktionen redan men det hjälper inte mig som älskar Paint samtidigt som man skulle kunna vänja sig vid det enklare i mitt system än att koda upp alla word och exceldokument VARJE gång man använder det, mitt system innebär ju att det hela tiden tuggar en klocka som ger mig det jag vill ha OAVSETT applikation.

När det gäller pathen så tänker jag mig att man klistrar in nåt enkelt .exe-program i den katalog man caddar i sen dubbelklickar man på det programmet varvid hela pathen och datumet visas i en kopierbar dialogruta.

Efter att man kopierat informationen kan man bara stänga programmet.

Bra eller dålig ide'?

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Path och datum-generator

Inlägg av SeniorLemuren »

Inte lika automatiskt, men skapa en fil i wordPad där du skrivit in de olika sökvägar du använder. Längs upp finns en datumstämpel. Klicka på den så far du datumet. Sedan kan du kopiera den länk du vill ha samt datum och eller klockslag. wordPad kan ju ligga öppet i bakgrunden tills du behöver det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nog läst ditt trevliga meddelande tio gånger nu men jag tror jag fattar vad du menar.

Först observerar jag det du basalt säger dvs trycker man högst upp till höger på wordpad så får man datumet (jag kallar den klockan)

Sen blev jag dock lite konfunderad men jag tror du menar att alla mina paths bör finnas i wordpaddokumentet och det är ärligt talat inte så jättemånga så det är lätt att bara välja den path jag råkar använda, trycka på klockan och kopiera.

Vilken galant lösning!

Om än inte lika automatisk som du säger men vem behöver en massa automatik?

Jag tackar jättemycket för detta för det kan faktiskt lösa det problem jag har med att jag många gånger inte vet om den utprintade paint-ritningen är den mest aktuella eller inte, tämligen enkelt om det står datum på dom liksom.

Mycket bra att i alla fall få med pathen, ingen trivial information direkt.

Filnamnet blir lite bökigt men enkelt att också få med.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Path och datum-generator

Inlägg av swesysmgr »

Skriv

Kod: Markera allt

echo %cd% %date% %time%
i CMD-prompten? Fungerar det så lägg det i en bat-fil.

Enklare att göra det snyggt i Powershell men jag vet inte om det finns i din XP installation.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

"Windows cannot find echo" får jag som svar.

Men är verkligen "Run" (CMD-prompt) samma som DOS-emuleringen?

Har för mig det finns andra sätt att komma åt DOS.

MVH/Roger
PS
Synd att detta inte funkade, klockrent enkel grej ju! Nåväl, enkel och enkel, jag hade aldrig kommit på det :)
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Mr Andersson »

I run-fönstret skriver du cmd.
I terminalen skriver du echo ...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Du får vara tydligare än så för jag fattar inte det där.

MVH/Roger
PS
Är det alltså skillnad på run-fönstret och terminalen? Hur kommer jag åt respektive?
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Mr Andersson »

> Är det alltså skillnad på run-fönstret och terminalen?
Ja. run används för att köra windows-program, t.ex. cmd.exe som är "dos"-terminalen.
Det går inte att skriva dos-kommandon direkt i run-fönstret.

> Hur kommer jag åt respektive?
Öppna run-dialogen (via startmenyn eller windowsknappen på tangentbordet + r), skriv cmd, enter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Path och datum-generator

Inlägg av TomasL »

Roger, vore det inte bättre att du skaffade riktiga program, istället för att hålla på att strula på detta sättet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Mr Andersson skrev:> Är det alltså skillnad på run-fönstret och terminalen?
Ja. run används för att köra windows-program, t.ex. cmd.exe som är "dos"-terminalen.
Det går inte att skriva dos-kommandon direkt i run-fönstret.

> Hur kommer jag åt respektive?
Öppna run-dialogen (via startmenyn eller windowsknappen på tangentbordet + r), skriv cmd, enter.
Det här var ju ashäftigt!

Tänk att jag faktiskt sysslat pyttelite med DOS förr men jag kom för bövelen inte ens på hur jag startade DOS :rofl

CMD i run-rönstret, alltså!

Nu tror jag jag kommer ihåg det.

Fast ärligt talat tror jag att jag startade DOS på nåt annat sätt förr :humm:

MVH/Roger
PS
Jag fick tom med bråkdelar av en sekund när jag körde swesysmgr trevliga kod :) Stort tack swesysmgr för det kommandot!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Skriv

Kod: Markera allt

echo %cd% %date% %time%
i CMD-prompten? Fungerar det så lägg det i en bat-fil.

Enklare att göra det snyggt i Powershell men jag vet inte om det finns i din XP installation.
Steg ett är avklarat, jag får din trevliga kod att fungera.

Stort tack!

Steg två i raketen, hur får jag till det med en bat-fil och vart placerar jag den?

Känner faktiskt till bat-filer men har ingen susning om hur man gjorde fast jag antar man lägger den i nån rot eller nåt?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Roger, vore det inte bättre att du skaffade riktiga program, istället för att hålla på att strula på detta sättet.
Modernt är tråkigt :)

MVH/Roger
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Mr Andersson »

Skapa en textfil i valfri editor*, fyll i med kommandona du vill köra (ett per rad), spara med ändelsen .bat i valfri mapp, dubbelklicka på filen.

*) En ren text-editor, inte t.ex. word eller wordpad som sätter in kontrolltecken för textformattering. Notepad går bra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Path och datum-generator

Inlägg av Spisblinkaren »

Såna där förklaringar gillar jag som inte fattar nåt, jag får tom en förklaring på varför mitt "kära" wordpad inte fungerar.

Det blir MVG på den beskrivningen!

Tack!

MVH/Roger
PS
Bifogar bat-fil på formen txt-fil, hoppas den är riktig. Förslag på vart jag skall lägga den (även om det inte tycks spela roll)? Sen undrar jag varför datorn säger wordpad om txt-filer, är det att wordpad öppnar txt-filen, eller? Hittar annars inte notepad även om jag använt den mycket förr tills en på Xilinx support sa till mig att notepad var "braindead", glömmer aldrig det :)

Ska jag förresten spara filen i alla mappar jag jobbar med eller räcker det att spara den i en mapp? Ni hör ju vad jag förstår om datorer :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Path och datum-generator

Inlägg av TomasL »

rogerk8 skrev:
TomasL skrev:Roger, vore det inte bättre att du skaffade riktiga program, istället för att hålla på att strula på detta sättet.
Modernt är tråkigt :)

MVH/Roger
Öh, nej mer produktivt, vilket gör det roligare, eftersom man kan göra skojigare saker, på kortare tid, med bättre kvalitet och mindre huvudbry
Skriv svar