Hur ska jag koppla lysdioderna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du är på rätt väg! Du behöver dock inte ULN2804-kretsen utan kan mata lysdioderna via ett motstånd på 470Ohm.
Kolla på debounce-kretsar också.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Icecap »

Det verkar vara ett lite väl stort kundskapsglapp när TS inte ens vet var spänningen ska matas in i schemat.

Uppgiften som ställs kontra den brist på vetande är ett problem anser jag. Om det sedan beror på dålig läroplan eller svårigheter för TS kan jag inte veta men basala saker bör vara klara innan man får sådana uppgifter.

TS: I schema anges nollan med GND och ett symbol typ omvänd T. Detta räknas som nollpunkten vid alla mätningar och ofta för signalväger också.

VDD anger positiv spänningsmatning, ofta med ett symbol typ spänningsangivelse ("12V") eller "VDD".

VSS anger negativ spänningsmatning på samma sätt som VDD.

Om spänningen är positiv eller negativ avgörs av att GND är nollpunkten i mätningen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Uppgiften som ställs kontra den brist på vetande är ett problem anser jag. Om det sedan beror på dålig läroplan eller svårigheter för TS kan jag inte veta men basala saker bör vara klara innan man får sådana uppgifter.
Fast ibland kan man lära sig genom att göra. Men då får man ändå veta vad symboler och krumelurer i schemat betyder.
Inom elektroniken använder man sig av symboler. Inte ritar man ut figurer som är avbildningar från verkligheten.
Mycket i ett schema anses underförstått. Spänningsmatningen visas oftast inte utan det är bara så att kretsarna ska ha spänning för att fungera. Som IceCap skriver, man måste lära sig vad Vss, Vdd, Vcc, GND betyder. På samma sätt måste man förstå vad symbolerna står för. Och just i schemat på förra sidan visar visserligen bara två lysdioder men varför rita ut alla 8, 9, 10 när det underförstås att de sitter där, schemat antyder det rätt fint.
Skaffa lite hum om hur olika komponenter fungerar och hur de fungerar ihop med vissa andra. Kombinationen av R och C är oerhört betydelsefull i många fall. Så även i detta.
Elnoob
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2019, 15:23:01

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Elnoob »

Vad tror ni om detta schema, är det korrekt? För/nackdelar i förhållande till det förra?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Elnoob
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2019, 15:23:01

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Elnoob »

tbd62083APG är DMOS (double-diffused MOS), dvs en MOSFET? Men är det N-channel eller P-channel?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

HUGGBÄVERN skrev:Du är på rätt väg! Du behöver dock inte ULN2804-kretsen utan kan mata lysdioderna via ett motstånd på 470Ohm.
Kolla på debounce-kretsar också.
Nu chansar du bara ... Drivkretsen är överflödig, och du har inga pulsoer till klockingången. Schemat på förra sidan var mycket bättre.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av GeekJoan »

Äh, en Arduino och 5-10 minuter kod. Tror fan det är lättare än att försöka med allt annat som föreslagits.
Elnoob
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2019, 15:23:01

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Elnoob »

Lysdioderna jag använder klarar av ett 9 volt batteri utan att gå sönder. Innebär det att jag kan skippa resistorerna, eller behövs dem ändå?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Icecap »

Senaste schemat är snudd på katastrof! Du bryter GND på en drivkrets (som inte ens behövs) - big NO NO.

Och motståndet till LED'na behövs! Utan det avsätts överflödig effekt i kretsens utgångssteg vilket brukar ge problem efter ett tag.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Alltid motstånd!

Schema #1 är felritat. Motståndet och kondingen vid CLK-ingången ska funka som debouncer (kontaktstudsdödare) men sitter fel. Klockingången ligger ju +V och får ju inga klockpulser.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Marta »

Skippa drivkretsen, moderna LED's lyser bra på enstaka mA. Det hela bör drivas med 5V, annars blir det för mycket backspänning på Dina LED's.

Använd Clock som ingång. Clock är på denna krets en speciell typ av ingång som lämpar sig vid långa stigtider. Detta bör Du utnyttja. Med /CE är Du utanför spec, läs databladet.

Där är logik i tanken att använda driverns Vss för att släcka dioderna när knappen släpps, men så gör man inte. Bl.a. har i princip alla IC dioder vid sidan av sin egentliga funkton som får sådana patentlösningar att misslyckas.
Elnoob
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2019, 15:23:01

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Elnoob »

HUGGBÄVERN skrev:Alltid motstånd!

Schema #1 är felritat. Motståndet och kondingen vid CLK-ingången ska funka som debouncer (kontaktstudsdödare) men sitter fel. Klockingången ligger ju +V och får ju inga klockpulser.
Så det första schemat i inlägg 13 är också fel?

När jag kortsluter en lysdiod tillsammans med ett 9V (PP3) batteri utan något motstånd så ger lysdioden ifrån sig ett starkt och klart ljus vilket jag är ute efter. När jag kortsluter samma lysdiod men byter ut strömkällan till ett 1,5V AAA (LR03) batteri istället för 9V batteriet, så blir ljuset mycket svagare.

Det konstiga är att när jag kortsluter lysdioden med ett litet 12V LR23A batteri, så lyser den inte ens. Vad kan det bero på? Tidigare när jag kortslöt samma batteri på samma sätt blev batteriet varmt, vilket aldrig hänt med t.ex 9V batterier, kan det vara så att vissa batterier mår sämre av kortslutning än andra?

I vart fall, om jag nu har strömkällan 9V (PP3) batteri, och vill att lysdioderna i denna applikation ska lysa lika klart som de gör när jag kortsluter dem utan motstånd med sagda batteri, vad behöver jag då göra? Kommer inte CD4017 funka? 4017 tål väl inte ett 9V batteri utan motstånd, och dessutom agerar det väl som ett motstånd av sig självt också, så att lysdiodernas ljus hämmas? Finns det isåfall något motsvarande CD4017 som skulle funka?
Elnoob
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2019, 15:23:01

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av Elnoob »

Vad skulle hända om jag kopplar på detta sätt? Skulle 4017 gå sönder? Nu koppla jag ingången från minus till klockan, är det korrekt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det där kommer inte att funka alls. Du har inte jord/nollvolten anslutning till räknarkretsen (*). Dessutom får du kontaktstudsar från tryckknappen, så även om du bara trycker ner EN gång, kommer strömbrytarens kontakter att studsa lite hipp som happ så du kan få 5, 10, 20 pulser att rassla ut.

Titta på första ritningen!!!!!!
Jag kan förska snygga till rätta till den imorgon.


(*) Dessa digitala elektroniska kretsar behöver matas med spänning/ström för att fungera. Det betyder att oavsett vad som ansluts till in- och utgångar har dessa kretsar en definierad kontakt där man ansluter sig till den positiva utgången från spänningsmatningen (nätaggregat, batteri ...) och en kontakt där man ansluter sig till den negativa (ofta refererad till som Noll Volt eller bara nollan eller ibland jord).
Kretsar som ingår i samma kretsfamilj som CD4017 ogillar att ingångar hänger i luften eftersom de kan plocka upp signaler som får kretsarna att agera lite irrationellt. Man måste ansluta dessa oanvända ingångar till endera (det vi kallar) plus (se ovan) eller minus (eller det vi kallar noll eller noll volt eller ibland jord).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur ska jag koppla lysdioderna?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lär dig hur man ritar elektroniksymboler så blir det enklare att förstå.
4017.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar