Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Baseband
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 augusti 2019, 21:48:23

Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Baseband »

Jag har precis börjat intressera mig för elektronik, bortom att byta ut datorkomponenter och laga mobiltelefoner. Jag har länge velat lära mig att löda, då jag för tillfället är arbetslös och ser detta som någon slags potentiell kompetensutveckling. I alla fall, för att komma till poängen så försöker jag bygga ett "lödröksutsug" med hjälp av en PC-fläkt med tillhörande random adapter som strömkälla. En strömbrytare ska givetvis ingå i kretsen, men de har inte kommit med posten än.

Jag har inte riktigt greppat det här med ellära ännu, och begreppen spänning och ström är inte 100% separata för mig än haha. Fläkten vill i alla fall ha 12V, och adaptern ger även detta i output. Däremot ger adaptern även 1A i ström, men på fläkten står det att den går på 0,3A. Jag har läst på lite om motstånd och kommit fram till att de påverkar spänningen i en krets, och inte strömmen. Stämmer detta? Om ja, hur modifierar jag min adapter till att ge ut 0,3A istället för 1A? Jag vill alltså strypa strömstyrkan med 700mA. Och om det är möjligt att sänka strömmen med hjälp av motstånd, hur räknar jag ut vilket värde motståndet måste ha? Jag känner till Ohms lag, men vet bara inte hur jag ska applicera det när det kommer till att sänka strömmen.

Ännu en dum fråga, om jag ger fläkten 1A det vill säga 0,7A för mycket, kommer DC-motorn haverera eller börja brinna eller nåt? Haha :D

TL:DR;

Fläkt går på 12V samt 0,3A.
Strömkälla ger 12V men 1A.
Hur sänka strömkällans output-ström från 1A till 0,3A?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Janson1 »

Jag tror inte du behöver göra någonting annat än att ansluta din fläkt... Däremot så klarar adaptern att driva tre likadana fläktar plus lite till (3 x 0,3 A = 0,9 A) Det kan vara ide att mäta vad adaptern ger för spänning i tomme, mät detta (volt)
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Mindmapper »

Får motorn rätt spänning (i det här fallet 12V) drar den den ström den behöver. Skulle fläkten gå extremt lätt drar den mindre än 0,3A vid 12V. Blir lagren dåliga drar den mera ström.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Icecap »

Då adaptern GER UT ström betyder specifikationen på 1A att det är MAX. av vad den klarar. Det går fint om den ska ge mindre.

Om det var en strömFÖRBRUKANDE enhet ville 1A betyda att matningen skulle klara att ge minst 1A.
Baseband
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 augusti 2019, 21:48:23

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Baseband »

Tack för era svar, alla begrepp börjar klarna en aning! Då kan man alltså se det som att strömkällan i det här fallet måste ge ut minst 0,3A, så allting > 0,3A fungerar, men kommer inte att göra någon skillnad, varken positivt eller negativt. Spänningen bör stämma då det står på en etikett på adaptern, men för att göra projektet så lärorikt som möjligt kommer jag nog mäta spänningen innan jag kopplar den till fläkten, i förebyggande syfte. Känns som good practice :)

Måste bara hitta min multimeter som (förhoppningsvis) ligger nånstans i mitt källarförråd..
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Hobbyisten »

Ett motstånd påverkar i högsta grad strömmen genom en krets.
Vid belastning kan spänningen på adaptern sjunka några volt.
Baseband
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 augusti 2019, 21:48:23

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Baseband »

Vad menar du exakt? Att ett motstånd påverkar strömmen i en krets alltså? Denna belastning du talar om, hur kan den uppstå? Kommer fläkten snurra i en lägre hastighet om spänningen sjunker?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Glenn »

Ja, motståndet påverkar strömmen, ohms lag :)

Om spänningen sjunker kommer fläkten normalt att snurra långsammare ja, men det är ju ingen fara för dej som har en överdimensionerad källa.
Baseband
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 augusti 2019, 21:48:23

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Baseband »

Okej! Får nog plugga på det där lite. Men jag ska i alla fall se till att praktisera den kunskap jag fått av er här och leta reda på multimeter + krokodilklämmor så jag kan testa mitt bygge lite, det känns rent spontant som att det kommer vara enklare att förstå om jag gör det, och så kan jag ju mäta med multimetern!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Icecap »

Grejen är att alla spänningskällor har ett inbyggd motstånd kallat Ri.

Ri består av regleringsmotståndet* samt ledningarna till förbrukaren kan man säga.

Regleringsmotståndet är ett "låtsasmotstånd" som finns i enheten. Om det t.ex. är en "dum transformator" med likriktarbrygga och nätdelen kanske är på 3W total effekt brukar de har ganska hög inre motstånd. En 12V kan t.ex. ha en tomgångsspänning på 18V och när man laster med kanske 2W är den nära 12V.

En välreglerat nätdel i herrstorlek har OCKSÅ ett inre motstånd - men det kan vara mycket litet värde på det! Kan man mäta noga nog vill man se att det är spänningsskillnad mellan obelastat och t.ex. 80% last. Sedan kan den spänningsskillnad vara kanske 0,01V - men den är där!

Rent teoretisk är en spänningskälla perfekt - och sitter i serie med ett motstånd innan ledningarna går ut ur svarta lådan.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av svanted »

vad är målet/syftet?
om det är att bara driva fläkten från adaptern?
för funktionens skull behöver du inte laborera med något motstånd e.d.
det är bara att ansluta.
strömmen adaptern ger är den maximala ström du kan dra från den,
men fläkten drar bara 0.3A och då ger adaptern alltså 0.3A .
Baseband
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 augusti 2019, 21:48:23

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Baseband »

Till Icecap: Jag uppskattar verkligen att du delar med dig av det där. Kan sitta och googla det där lite på egen hand sen, så har jag ytterligare nånting att göra :) Uppenbarligen är det ingenting jag behöver tänka på för projektets syfte (att få fläkten att snurra), men jag vill ju även lära mig så att jag i framtiden kan uppehålla mig med lite mer avancerade projekt!

Till svanted: Jag ville främst försäkra mig om att fläkten inte började brinna eller nåt, hahahha! Jag är total novis på detta, som ju antagligen märks.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Icecap »

At vara novis är så OK det kan bli - så länge du tar till dig de svar du får - vilket du gör.

Kom dock ihåg att ibland KAN man få fel svar här - men generellt älskar vi alla någon som har en idė, kan beskriva det överordnade mål och ber om hjälp.

Det finns många här som har börjat i det små för att sedan med tiden uppgradera sig ganska ordentligt med egenstudier och gemensam hjälp.

Det finns också vissa som är dryga, ställer frågor men skiter i svaren och/eller förkaster saker som de flesta här a ser vara normen - typ läsa datablad och räkna lite då o då. Dessa är lagom populära...

Men dom som vill lära sig och vågar fråga? VÄLKOMMEN SOM FAN! Det är vad som gör det kul.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av Krille Krokodil »

Kjell & Co har gjort grunläggande kurser i detta, arbetar du dig igenom det materialet
så kliver du upp ett par trappsteg uppåt i förståelse. Nära på i alla tekniska jobb så är
det nyttigt att kunna lite grundläggande ellära, bl a för felsökning när maskiner har lagt
av.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hu ... -resistans
BjörnO
Inlägg: 242
Blev medlem: 3 juni 2013, 19:52:42

Re: Efterfrågar hjälp på hur jag sänker strömmen i en krets

Inlägg av BjörnO »

http://el.st/
lite av varje
Skriv svar