Gcode-3D skrivare

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gcode-3D skrivare

Inlägg av säter »

Jag har med XYZWare skapat vad jag tror är en fil för SD kort, som kan stoppas i 3D skrivaren för printning. Men i den filen finner jag inget lätt hackbart. Mer som en .bin fil än en .txt.
Det låter märkligt.
Jag trodde alla 3D-skrivare körde G-kod. :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gcode-3D skrivare

Inlägg av Glenn »

Nån av de slicers jag använder frågar iofs om man vill spara som binär g-kod eller ascii-g-kod..

Jag har aldrig sparat både och tittat på filerna med en editor, jag brukar köra ascii mest av gammal vana.
1802
Inlägg: 6071
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Gcode-3D skrivare

Inlägg av 1802 »

https://github.com/reality-boy/miniMover
" It will also convert from a .3w file to .gcode and back, and can monitor and setup the printer as well. "
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Gcode-3D skrivare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om vi tar det från början! Så har du ett munstycke som värms upp där du med pulser (A) matar ner ett filament ett antal steg!
Detta munstycke sitter monterat på en rörelse i höjdriktning, kallat Z Därur kommer en tunn tråd på ca 0.4mm.
Den tråden skall nu placeras på en platta som kan flyttas i vågräta lederna X och Y.
För att styra dessa skall det till ett antal pulser och riktning till ett drivsteg för varje stegmotor.
Dessa styrsignaler kommer ofta från ett typ Arduino Uno board eller liknande. Om bordet har kommunikation med en dator finns det ofta en programvara i kortet som text GRBL. GRBL kan ta signaler från ett minneskort ellerdirekt från en dator. Ett GUI typ GRBL Panel eller SourceRabbit.
Där kan du ofta stega alla riktningar för hand. Du kan också koppla upp en styrenhet MPG eller XBox 360 Joystick.
Så vilken styrenhet har du i din skrivare och hur kopplar du upp mot skrivaren?
Detta skriver jag mest för att göra allt klart för mig själv ;-) Kanske nyttigt för andra!
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: Gcode-3D skrivare

Inlägg av Sijoh »

Är det en XYZ är det nog nåt proprietärt kort och mjukvara. De kör vanligtvis tillochmed med chippade rullar, så hela systemet är ganska låst.

Möjligheten att själv skriva g-kod vet jag inte, men det ska funka att köra med andra slicers så då borde det gå att importera egen G-kod med på nåt vänster, även om man kanske får ta lite genvägar här och var...

Det kanske funkar att bara rita en väldigt låg modell och lura maskinen att bara köra ett lager?

Edit: Jag tog mig en minut och kikade... Nu har jag visserligen en Jr 1.0 Pro och därmed XYZware pro-mjukvaran men där kan jag både exportera och importera som G-kod. Hittade även en länk om lite andra slicers, https://www.thingiverse.com/groups/da-v ... opic:24563
1802
Inlägg: 6071
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Gcode-3D skrivare

Inlägg av 1802 »

Chippade rullar javisst, men det är hackat och lösa rullar verkar gå fint.

Jag har inte provat miniMover ännu, men det verkar lösa det hela. Konvertera mellan .gcode och .3w, och även omvänt.
1802
Inlägg: 6071
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Gcode-3D skrivare

Inlägg av 1802 »

Hittade en .stl ascii. Som xyzware laddade in :-) .

Kod: Markera allt

    solid cube_corner
          facet normal 0.0 -1.0 0.0
            outer loop
              vertex 0.0 0.0 0.0
              vertex 1.0 0.0 0.0
              vertex 0.0 0.0 1.0
            endloop
          endfacet
          facet normal 0.0 0.0 -1.0
            outer loop
              vertex 0.0 0.0 0.0
              vertex 0.0 1.0 0.0
              vertex 1.0 0.0 0.0
            endloop
          endfacet
          facet normal -1.0 0.0 0.0
            outer loop
              vertex 0.0 0.0 0.0
              vertex 0.0 0.0 1.0
              vertex 0.0 1.0 0.0
            endloop
          endfacet
          facet normal 0.577 0.577 0.577
            outer loop
              vertex 1.0 0.0 0.0
              vertex 0.0 1.0 0.0
              vertex 0.0 0.0 1.0
            endloop
          endfacet
        endsolid
Snart börjar hackandet...

https://www.meshconvert.com/ Konverterar .stl bin till .stl ascii, och några fler.
1802
Inlägg: 6071
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Gcode-3D skrivare

Inlägg av 1802 »

Tiden går.... Är det XYZware pro-mjukvaran jag behöver för att köra g.code? jag har inte hittat den ännu.

Funderar på att bygga om den, så kanske det blir lättare. Nu när Kinaimport verkar lossna. Vilka styrenheter behöver jag? Gärna budget.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Gcode-3D skrivare

Inlägg av swesysmgr »

https://community.octoprint.org/t/can-o ... -1-0/19695

Här är en som kör Octoprint med DaVinci. Vill du låta den rita med en tuschpenna kanske det går att justera höjden manuellt via knapparna i Octoprints GUI (tryck på Z-pilen och Z flyttar sig) och sedan köra en g-kods fil med XY-rörelser och enbart relativ Z-förflyttning 5mm uppåt när pennan behöver lyftas?

https://plugins.octoprint.org/plugins/gcodebar/

En plugin till Octoprint där du kan skicka kommandon i g-kod ett och ett för test.
Skriv svar