Transformatorlös "tranformator", Step-down krets?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Transformatorlös "tranformator", Step-down krets?

Inlägg av Sörk »

Okej, är långt ifrån min expertis här nu men jag har funderat lite på detta ett tag. Transformatorer, speciellt de för högre belastning kostar ju massvis, så skulle gärna undvika att använda en, även om det kanske är optimalt.

Tanken är, hur från vettet skulle man vara om man gör en form av step down krets genom 230V AC in i en likriktare som matas till en step-down krets, (för enkelhetens skull) en serie resistorer där spänningen över en resistor är den önskade ut-spänningen, tex 48V. För säkerhet om nån resistor går sönder kan man använda nåt överspänningsskydd.

Skulle detta vara möjligt att göra för att billigt gå från 230V AC till 48V DC (ink lite kondensatorer då så klart). Och om det är möjligt hur många ampere kan man våga få ut, (även genom parallellkopplingar för att minska belastningen på komponenter).

Om detta är något som faktiskt är fullt möjligt så skulle det vara rätt fantastiskt för att bygga billiga projekt som lätt drivs från uttaget utan extern adapter.
Senast redigerad av Sörk 11 augusti 2019, 15:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Transformatorlös "tranformator", Step-down krets?

Inlägg av Swech »

Det är inte många tior du sparar på att skruva ihop något som om det går sönder är livsfarligt.
Eller om man säger på ett annat sätt, om det hade varit möjligt hade redan de "stora pojkarna" gjort så.

Den typen av lösning kommer i LED lampor men dessa är ju också inkapslade så de inte skall vara dödliga

Swech
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Transformatorlös "tranformator", Step-down krets?

Inlägg av Icecap »

Utan en transformator är den resulterande utgångsspänning fortfarande ansluten till 230V fas = livsfarligt.

Och då en SMPS "alltid" behöver en induktans för att stega ner spänningen kan man likaväl isolera utgångsspänningen från el-nätet vid att ha en transformator.

Men den transformator kan vara en typ med ferrit-kärna och drivas med hög frekvens på primärsidan, det finns ju redan MYCKET väl kända tekniker för detta. Nära nog ALLA moderna nätaggregat är ju primärt-switchade och de finns i alla "storlekar", från ganska låg effekt (mobilladdare) till herr-storlek.

Men att göra det utan att isolera från el-nätet gör att man måste fundera väldigt mycket på inbyggnad, isolering av allt som KAN (även vid fel) vara spänningsförande. Det går att göra - men ska ledningar ut ur kapslingen är det ganska mycket no-go!
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Transformatorlös "tranformator", Step-down krets?

Inlägg av Sörk »

Misstänkte att detta var anledningen :lol:
Men så det kan teoretiskt sätt gå, fast livet brukar värderas högre än den hundralapp som en transformator kostar och därmed är det inte värt det. Synd om plånboken men hjärtat är nöjt :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Transformatorlös "tranformator", Step-down krets?

Inlägg av SeniorLemuren »

Sörk skrev: Tanken är, hur från vettet skulle man vara om man gör en form av step down krets genom 230V AC in i en likriktare som matas till en step-down krets, (för enkelhetens skull) en serie resistorer där spänningen över en resistor är den önskade ut-spänningen, tex 48V. För säkerhet om nån resistor går sönder kan man använda nåt överspänningsskydd.
Lösningen med motstånd väcker gammla minnen hos mig, för sådär 65 år sedan hade jag en liten tågbana med ett likströmslok. Det gick åt en hel del batterier så min far fick för sig att hitta på något billigare. Han var kompis med en industrielektriker och bad honom att fixa till något så att jag kunde köras från ett vägguttag.

Jodå, efter någr dagar fick jag en blank fin bakeliplatta, på den satt ett justebart trådlindat motstånd kopplat till en selenlikriktare, (en sån där det luktade skit av när den gick sönder), samt ett par banankontakter och en sladd med stickpropp.

Farsan förklarade för mig att jag skulle flytta metallklämman som satt på motståndet för att ändra hastighet på tåget. Där fanns inga beröringsskydd så man kom lätt åt motståndet. Han sade också att jag skulle dra ur sladden när jag ville ändra hastighet. Det glömdes ju lätt bort av en åttaåring i lekens hetta, men man lärde sig efterhand. :)

Motståndet var av denna typ men mycket längre och mer finlindat och klämman satt mycket närmare ena änden av motståndet.

Så du ser, för 65 år sedan tyckte en industrielektriker att din lösning var Ok. :)
trådlindat morstånd.JPG
selenlikriktare.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Transformatorlös "tranformator", Step-down krets?

Inlägg av Hobbyisten »

Det finns i EFA en beskrivning på EJ rekommenderad spänningsdelning, med 230 V från nätet, två seriekopplade motstånd, och mellan det sista motståndet och jord ligger spänningen på 6 V :)
Senast redigerad av Hobbyisten 11 augusti 2019, 19:26:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Transformatorlös "tranformator", Step-down krets?

Inlägg av 4kTRB »

LTC3895 om du dämpar utspänningen till under 140V från likriktaren.
Kanske 4A vid 48V.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Transformatorlös "tranformator", Step-down krets?

Inlägg av Platis »

SeniorLemuren skrev: Lösningen med motstånd väcker gammla minnen hos mig, för sådär 65 år sedan hade jag en liten tågbana med ett likströmslok. Det gick åt en hel del batterier så min far fick för sig att hitta på något billigare. Han var kompis med en industrielektriker och bad honom att fixa till något så att jag kunde köras från ett vägguttag.

Jodå, efter någr dagar fick jag en blank fin bakeliplatta, på den satt ett justebart trådlindat motstånd kopplat till en selenlikriktare, (en sån där det luktade skit av när den gick sönder), samt ett par banankontakter och en sladd med stickpropp.

Farsan förklarade för mig att jag skulle flytta metallklämman som satt på motståndet för att ändra hastighet på tåget. Där fanns inga beröringsskydd så man kom lätt åt motståndet. Han sade också att jag skulle dra ur sladden när jag ville ändra hastighet. Det glömdes ju lätt bort av en åttaåring i lekens hetta, men man lärde sig efterhand. :)

Motståndet var av denna typ men mycket längre och mer finlindat och klämman satt mycket närmare ena änden av motståndet.

Så du ser, för 65 år sedan tyckte en industrielektriker att din lösning var Ok. :)
trådlindat morstånd.JPG
selenlikriktare.JPG
:shock: :doh: Tur att säkerhetstänket gått lite gått framåt sen dess! :lol:
Lätt att skratta efteråt, men tur att du har livet i behåll!
Gjorde själv en del vansinniga grejor när jag var liten, tex skalade lampsladdarna mellan tänderna när kontakten fortfarande satt i! :vissla: :doh: I och försej ingen industrielektriker som rådde mej att göra så! Bara eget oförstånd och oförsiktighet! :wink:
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Transformatorlös "tranformator", Step-down krets?

Inlägg av Sörk »

Såg att det fanns en hel bunt olika färdiga nätdelskretsar billigt med färdig DC output så får nog bli sånna i framtiden, känns lite bättre även om det är kul att bygga själv :D
Skriv svar