Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Mindmapper »

Finns egentligen inte så mycket att tillägga efter E Kafemans inlägg.
Bra mätprobar, dvs spetsiga och välisolerade är värd sin vikt i (näst intill) guld. Förhindrar att man halkar omkring och kortsluter saker och ting. Ofta behövs det bara en kortslutning med dåliga "prober" för att bra mätprober ska ha betalt sig.

Kollade på databladet CE 80/100V för B/C varianter av BD243.

Konstruktionen transistorerna är kopplade efter är som emitterföljare (GC-steg). Detta innebär att du har insignalen på basen och utsignalen på emittern. Som namnet antyder så följer utsignalen (emittern) spänningen på basen. Fast den är ca 0,6V lägre än basen, eftersom vi tappar Ube. Ube blir större med ökad ström genom transistorn. Det är väldigt lätt att felsöka bara mät att utsignalen följer basen - Ube. Om så inte är fallet så visar den mätningen åt vilket håll man fortsätter mätningarna.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Sörk »

Mäta IC blir första gången för mig, får försöka gräva fram ett datablad om den. Ska dubbelkolla trissorna men det får vänta någon dag. Tar hem nätdelen istället där jag har en bättre multimeter, åtkomst till fysisk komponentbutik, riktiga lödgrejor osv, bör underlätta det hela jämfört med farsans köksbord :lol:

Däremot kan något mycket väl pajat, inte pga rengöring men att undersidan av kortet nuddade aluminiumchassit när jag skulle lossa kortet igen. Gnistade till en del under 220uF kondensatorn. Dock var det bara vid det hörnet som gnistan var och kortet nuddade chassit, inte längre upp.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Icecap »

Med det fel skulle jag direkt kolla likriktarbryggan!
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Sörk »

Icecap skrev:Med det fel skulle jag direkt kolla likriktarbryggan!
Näe, inte igen :(
Kollade den när jag först började och då var den okej. Riktigt jobbigt att ta bort, mäta och löda om de där dioderna..
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av opampen »

Tror inte att det är likriktarbryggan! Du hade ju mätt den tidigare. Troligen transistorerna. Kan vara 723:an också.

Kan du mäta med scopet för att se om utgången själv svänger?

723:an kan ha en del fuffens för sig. Ett problem är att den lätt själv svänger!

Det var väl därför man i senare konstruktioner ersatte den med en annan op-krets. (Ska det vara)!
Senast redigerad av opampen 12 augusti 2019, 12:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Sörk »

Efter augusti så har jag åtkomst till fullt labb med ocilloskop osv men för tillfället får jag nöja mig med multimeter. Ska kika vidare, hittar jag inget uppenbart får jag avvakta tills jag kan mäta riktigt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av 4kTRB »

Skönt att problemet med bränd säkring löste sig i vilket fall. Fel av den typen kan få de mest rutinerade att börja gå i kyrkan.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Icecap »

Lite felsökningstanker:
Om säkringen på primärsidan stryker iväg utan att nätdelen är belastat kopplar man bort utgången från diodbryggan och kollar om det kvarstår.

Om det kvarstår är det antingen diodbryggan eller kretslopp därikring eller transformatorn.

Om felet är i resten är det svårt. Total-kopplingen är nämligen att spänningen ut styrs - men det finns ingen "hård" väg från + till GND om inte det finns någon avkopplingskondensator som är sjuk.

Om strömmen går genom regleringskretsloppet kommer 723'an att skicka ut den magiska röken eller något liknande, helt enkelt för att effekten blir stor.

Laddningselektrolyten kan vara problemet - eller en ärgad GND någonstans eller liknande.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av MadModder »

Diskussion om 723:an ligger nu i en egen tråd: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=95928
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av ziw »

Koppla gärna in en diod från utgången och "pekar" mot C5, som är första kondensatorn efter likriktaren.
Då har yttre högre spänningar en utväg till C5 och kan undvika att skada 723:an.

/ziw
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av prototypen »

4kTRB skrev:Skönt att problemet med bränd säkring löste sig i vilket fall. Fel av den typen kan få de mest rutinerade att börja gå i kyrkan.
Jag har letat i tråden om säkringsfelet och vad orsaken var utan att hitta, led mig den rätta vägen.

Protte
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Sörk »

Säkringen i mitt fall gick när nätdelen belastades. Felet var en dålig (kortsluten) transistor. Har dock andra problem nu som behöver fixas på den så fort jag har möjlighet.

Komponenter att felsöka var: Likriktare, kondesatorer, IC krets och transistorerna.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Mindmapper »

Sörk skrev:Mäta IC blir första gången för mig, får försöka gräva fram ett datablad om den. Ska dubbelkolla trissorna men det får vänta någon dag. Tar hem nätdelen istället där jag har en bättre multimeter, åtkomst till fysisk komponentbutik, riktiga lödgrejor osv, bör underlätta det hela jämfört med farsans köksbord :lol:

Däremot kan något mycket väl pajat, inte pga rengöring men att undersidan av kortet nuddade aluminiumchassit när jag skulle lossa kortet igen. Gnistade till en del under 220uF kondensatorn. Dock var det bara vid det hörnet som gnistan var och kortet nuddade chassit, inte längre upp.
Har man orsakat gnistbildning så kan i princip vad som helst ha skett. Bara att börja om från början, vad som var helt innan gnistbildningen behöver inte vara helt efter.
Sörk
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 juli 2019, 10:17:14

Re: Jostykit-baserad nätdel bränner säkringar

Inlägg av Sörk »

Är orolig för det. Tror likriktaren ska vara okej, kollade även kondensatorerna och dem verkar okej. Ska dubbelkolla trissorna och som sagt, mäta ICn.
Skriv svar