Hur kan jag laga den här vinkande katten

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Hur kan jag laga den här vinkande katten

Inlägg av teljemo »

Köpte den här katten på vår adoptionsresa för 4 år sedan så hur plastig och skräpig den må vara har den såklart ett värde för oss...

Testat att ställa ut den i direkt solljus för att ladda till ordentligt men funka inte.
mäter jag där kondingen sitter får jag ca 0,6v och där trådarna till lindan sitter ingenting.

Antingen om man kan testa att byta nån komponent eller bygga ny elektronik..
De sistnämnda kanske är det bästa så man kan få det gjort bättre.

va tror ni?
IMG_3205.jpg
IMG_3204.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Hur kan jag laga den här vinkande katten

Inlägg av netrunner »

Armen på katten är perfekt balanserad mot en magnet på en pendel på insidan i katten.

Spolen ska kunna ge en extremt svag magnetisk puls för att hålla pendeln / armen i rörelse.

Spontant skulle jag köpa en liknande och bara byta elektroniken. Alternativt se om batteriet har dött.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Hur kan jag laga den här vinkande katten

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Första gången jag kom i kontakt med principen var när jag renoverade en Kundo pendelklocka som fungerar med en enda Ge-transistor:
https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... -543375116

De här kallas tydligen för "Lucky cat".
https://wp.josh.com/2018/05/07/deconstructing-kitty/
http://nutsvolts.texterity.com/nutsvolt ... pg=32#pg32
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur kan jag laga den här vinkande katten

Inlägg av Icecap »

Jag ser inget batteri i enheten, bara en avkopplingskondensator.

Jag hade lödd ena tråden från solcellen av och mätt, dels tomgångsspänning och dels kortslutningsström.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hur kan jag laga den här vinkande katten

Inlägg av E Kafeman »

Lucky cat är en Japansk halvreligös tur-symbol.
Katten vinkar "kom" men i västerländsk kultur så misstas vinkandet för "adjö", så därför finns även varianter med tassen vänd ett halvt varv.
Elektroniken som agerar "blinkrelä" i din variant är gömd i en blob. Övriga delar, solcell och kondensator är snabbt felsökta genom att mäta en i taget, losskopplade från övrig elektronik.
Solcell, kondensator och blob kan alla dö av ålderdom och är inte mycket att reparera på.
Enklast köp en likadan och flytta innehållet. Finns här från 5 kr + post-avgifter: https://www.aliexpress.com/wholesale?lt ... t=1&page=1
Har byggt flera snarlika saker baserade på en vanlig npn trissa och ett billigt bilrelä men ingen solcell. Vanligt batteri räcker några år innan nästa batteri-byte, dvs samma livslängd som på en billig solcell.
Ska man bygga med lågvolts solcell så underlättar det nog med germanium-trissa. Ska man bygga med NPN och enkel solcell så behövs mycket sol för att ens kunna starta alls.
Några kopplings-förslag: https://sound-au.com/clocks/kundo.html
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Hur kan jag laga den här vinkande katten

Inlägg av teljemo »

Om jag skulle renovera denna så att den istället kör på batteri. Hur gör jag bäst då.
Vill isåfall byta ut allt som kan bytas till nåt bättre.
Solpanelen får sitta där den sitter men bara visuellt. Armen måste lagras så den inte nöts med åren.

Vilka komponenter behöver jag i övrigt köpa för att de ska bli bra? Finns inte plats för 2st AA så något mindre batteri krävs.

Jag vill att denna katt ska överleva länge!
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Hur kan jag laga den här vinkande katten

Inlägg av teljemo »

Kan nån hjälpa mig med en komponentsats som hade passat till detta :)
Kollade electrokit men hitta ingen spole ens.. (har troligtvis en term jag inte vanligtvis slänger mig med)
Kan köpa en komponentsats av någon om nån har passande prylar liggandes.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur kan jag laga den här vinkande katten

Inlägg av MadModder »

Har du mätt den befintliga spolen? Är den hel så är det ju dumt att köpa en till.
Normalt kallas de drossel där man handlar.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hur kan jag laga den här vinkande katten

Inlägg av E Kafeman »

Koppla bort solpanelen, anslut ett 1.5 Volt batteri över kondensatorn - med lite tur är det allt som behövs för att få liv i katten.
Se min länk ovan till schema med en eller två transistorer. Är så enkelt att det kan byggas på experimentkort: https://www.electrokit.com/produkt/expe ... erade-hal/
Man kan provbygga med valfri typ av kiseltrissa som man knycker från skrot-elektronik.
Köp annars färdig batteri-lösning, finns många varianter men denna kanske duger: https://www.aliexpress.com/item/4000077875674.html
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Hur kan jag laga den här vinkande katten

Inlägg av teljemo »

Hur mäter jag spolen då så man vet om den ör ok? Ska den ha ett visst motstånd? Hur vet jag vilket? (Nu får ni flasha med era ohms lag kunskaper kanske, gissar att det är nåt sånt?)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur kan jag laga den här vinkande katten

Inlägg av Icecap »

Spolen ska ha ett motstånd. Det är inte en standard för VILKET värde den ska ha och jag gissar på att det inte är en allvarlig feedback men bara en timer som skickar en kort puls då och då.

Spolen är en elektromagnet och KANSKE en feed-back spole, induktansen är nog rimligt utan betydelse.

Men jag ser ingen obelastat mätning av solcellen så felsökning är ju omöjligt utan lite data.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32537
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur kan jag laga den här vinkande katten

Inlägg av säter »

Varför köper du inte en ny och plockar grejerna ifrån?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hur kan jag laga den här vinkande katten

Inlägg av Marta »

Gör det inte svårare än det är. Anslut ett vanligt batteri på 1.5V istället för solcellen och testa. Lytingens märkning ger polariteten.

Hur många segment är där på solcellen? Varje segment ger ungefär 0.5V. Missta inte avledare för segment och lägg på för hög spänning.

Funkar det inte med batteri är elektroniken sannolikt skrot, en COB är exakt 100% oreparerbar och spolen är knappast särskilt felbenägen.

Annan strömkälla än solcell är bara bra. Om föremålet skall bevaras skall det stå på solfri plats. Annars sönderfallar det snart i mindre delar när UV-strålarna bryter ner plasten.

Sätt den på en extra sockel som kan innehålla batteri samt ev. ny elektronik.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hur kan jag laga den här vinkande katten

Inlägg av breflabb »

Koppla bort solpanelen, anslut ett 1.5 Volt batteri över kondensatorn - med lite tur är det allt som behövs för att få liv i katten.

Börja med det som Ekafeman föreslog.Om det funkar då är det bara att köpa en batterihållare
Spolen är lätt att mäta. I ohm läge så skall det förmodligen inte ge mycket.
Viktigaste är att det inte är avbrott, för då kommer det inte fungera.
BJ
Inlägg: 8218
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Hur kan jag laga den här vinkande katten

Inlägg av BJ »

Marta skrev:Annars sönderfallar det snart i mindre delar
när UV-strålarna bryter ner plasten.
Håller med. Så gick det med mätstickan
i en självvattnande kruka som jag hade.
Skriv svar