Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Kulla skrev:Fick min CJ18A igår, lekte lite med den.
Har dubbdockan snabblåsning med spak eller måste man lossa en mutter för att kunna skjuta den fram och tillbaka på bädden?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

arvidb skrev:Chucken på dessa maskiner verkar vara 100 mm dia - hur stort material kan en sån greppa?
Glenn skrev:Får väl dock plats en större chuck, har för mej att jag sett säljare som skickar med en större.
Den billigaste chuck jag har hittat hittills som faktiskt publicerar data på sånt här (Zentra till det facila priset av 269€ :shock: ) specar 83 mm som största greppdiameter för 100 mm-chuck. Så det borde ju räcka då. Men kanske idé att titta på större om man ändå ska köpa en till? Edit: Fast då behövs det kanske adapterplatta?
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Kulla »

arvidb skrev:
Kulla skrev:Fick min CJ18A igår, lekte lite med den.
Har dubbdockan snabblåsning med spak eller måste man lossa en mutter för att kunna skjuta den fram och tillbaka på bädden?
Ja, den har snabblåsning.

När det gäller tillbehör till den, jag köpte verktygshållare för att kunna lättare byta verktyg på den, beställde roterande dubb och borrchuck.

Borrchuck kostade mig 190:- från bangood
Roterande dubb kostade 256:- inkl frakt
Svarvstål kostade mig 570:-
Verktygshållare var 630:- inkl 3 st hållare för verktyg

Nästa köp kommer bli metal hi/lo drev och fyrbackschuck.

https://www.ebay.com/itm/4-JAW-INDEPEND ... 0811500451
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av jihe »

För övrigt kan jag varmt rekommendera hårdmetallhållare av typ CCMT storlek 06 för den här maskinen, det är en perfekt match. Köper man dessutom slipade CCGT-skär till dem får man grymma skär för alu och lättare precisions-skär i stål.

Angående chuckar och diametrar så greppar trebackschuckar i den här klassen ofta knappt halva diametern med vanliga backarna och hela diametern med ytterbackarna. Med fyrbackschuckar (eller -skivor som de väl mer korrekt heter) så kan man greppa en del mer. Min 100 mm-chuck klarar kring 130 mm med vända backar.

Kulla, behöver du fler hållare till det där snabbfästet misstänker jag att jag har ett par som jag inte svetsat sönder.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Kulla »

Absolut, jag skickar PM till dig. Har redan 4st i ebay korgen redö för köpet :D
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

jihe: Tack, såna där tips är guld värda för en nybörjare som mig. :) Jag hade överhuvudtaget ingen aning om vad jag skulle börja titta på vad gällde skärverktyg.

Kulla: Du går verkligen all in på budgetvarianter! :tumupp: :) Intressant, du får gärna dela med dig av erfarenheter sen om hur pass bra de olika tillbehören funkar, när du har hunnit använda dem lite. Är du lika mycket nybörjare som mig eller har du tidigare erfarenhet av svarvning? Vad tänkte du använda svarven till för slags projekt?
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Kulla »

Jag är lika nybörjare som du. Jag vet vad vill jag göra med den, förväntar mig inte något speciellt precision från den, därför budget varianter. Denna kommer vara inlärningssvarv för min del, så när jag köper riktiga grejer, då jag kommer veta vad jag behöver och varför. Det är tanken iaf :)

Så första steget kommer vara att plocka isär den och sätta ihop, inte kanske allt, men mest av den, speciellt med tanken att den simmar i oljan och rör sig inte så bra som den borde vara, ska byta lager på den, osv.

Tanken är svarva mest aluminium delar för båten, fiske kanske, några hållare, osv. Kanske någon rolig projekt med, vi får se, berör också på hur mycket tid jag har att leka med den, har lite väl för mycket projekt i mitt liv.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Det låter klokt. För mig handlar det också om att det inte finns utrymme för nåt större, så jag får göra det bästa av denna tror jag. Sen vore det lite kul och intressant att se skillnad på budget (till exempel medföljande chuck) och vad man får om man lägger lite mer.

Jag tänkte också börja med att montera isär allt. :) Sen har jag en 750 W servomotor liggandes som det vore trevligt att montera dit, men det får bli ett senare projekt (krångligt för den är för stor för att passa där originalmotorn sitter). Och som sagt, sen gäller det ju att hitta tillfälle att syssla med projekten också... :roll:
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av jihe »

Maskinen funkar att svarva med om man har tid att gå runt dess klenhet. Grunden är sund, om än kanske bitvis lite rå i utförandet. Jag har fått skava in undersidan av bädden en del för att släden inte skall lyfta under hårt tryck t ex.

Jag har cnc-konverterat min vilket har gjort att klenheten blivit mindre tålamodskrävande, det är bara att ta flera små skär. Mitt största problem med maskinen nu är motoreffekten. 99% av mina missöden handlar om att motorn inte orkar med. Men det skall jag åtgärda, snart blir det en 1500 W-motor istället.

Angående skären är jag osäker på om 06 är fullständig storleksbeteckning förresten. De jag använder heter 0602xx där de sista siffrorna är nosradien, där jag i regel har 02 eller 04. Med de skären gör jag sen jag upptäckte dem 100 % av all yttre och inre svarvning som inte är special. Och med special tänker jag då typ spår och gängor. CCMT är grymma till små maskiner.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Vad är lagom arbetshöjd för en svarv? Vill man ha chucken i armbågshöjd ungefär kanske?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Bonehead »

Jag satte min lite ovanför armbågshöjd, risken är annars att man får stå framåtlutad för att se vad man gör vid känsliga operationer, men det är nog en smaksak.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Det låter ju som en bra idé ja. Vad innebär det för höjd på monteringsytan ungefär? Jag behöver ordna något slags lagom stort (80-100 cm brett, 55-60 cm djupt) & högt bord om jag nu ska köpa en sån här. Det vore trevligt om det går att hitta något färdigt så man slapp bygga. Men annars lär väl en köksbänksskiva som man snickrar till ben till passa bra antar jag.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Bonehead »

För mig motsvarade det en bordshöjd på 105cm och då är jag 194cm lång.
Min svarv är dock lite ytterligare höjd då jag tog bort gummiafötterna på svarven, skruvade fast den i en stor ekskiva som är 32mm samt gummifötter under denna.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Ok, det blir väl runt 95-100 cm höjd för mig då. :) Tack för infon!
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av arvidb »

Kulla skrev:Nu är en CJ18A beställt från UK, ...
Nu har jag följt ditt exempel och beställt en jag också. :mrgreen:

Lite udda att köpet leder till två olika kortdragningar: en till Amadeal LTD för själva svarven, och en till "Pitneybowes" för transporten! Det har jag aldrig sett förut. Var det samma för dig?

För svarvpaketen som säljs av amadeal888 på Ebay betalar man £21.69 i frakt. För de lite mer konfigurerbara paketen som säljs av harryuk123 (också Amadeal om jag fattat rätt) så betalar man £65! Undrar om de första går direkt från nåt importlager så att Amadeal aldrig behöver se dem, medan de senare behöver hanteras av Amadeal och därför blir dyrare? :humm: Jag började fundera på det där efter att ha frågat amadeal888 om pris på svarv + lösa metalldrev ("Hi-Lo") men inte fått något svar på ett par dagar. Jag antar att det blir billigare då att köpa kugghjulen separat (46:- frakt på kugghjulen är ju inte så farligt).

Betalar man med Paypal så gäller det att komma ihåg att ställa om så att man växlar valuta med sin bank istället för med Paypal. Paypal ville ha 6279:-, men efter att ha ställt om så att köpet görs i GBP så blev det -6107:- på kontot istället.
Skriv svar