Radio Mesh

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rupy
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 augusti 2019, 19:00:11

Radio Mesh

Inlägg av rupy »

Vet ni hur jag skule kunna bygga en radio krets som via en RPi kan skicka och ta emot pa flera frekvenser samtidigt?

Software-defined radio kan funka men blir ganska dyrt.

Jag tanker mig ett gang billiga 433MHz transceivers som man moddar pa ngt satt for att ge dem olika frekvenser.

Sen maste de ju ha minne pa ngt satt sa att det som kommer in medans man kollar andra frekvenser inte tappas bort.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Radio Mesh

Inlägg av AndLi »

Har du ett gäng 433 Transceivers är det ju bara att sätta upp var och en på den frekvens du vill sända på.

Väljer du en med inbyggde uC kan de ju avlasta RPi om den nu inte skulle hinna hantera flera parallella strömmar.

Men sen gäller det ju att du har tillräckligt bra kanalfilter på dem så att inte den enhet du sänder på blockerar/stör ut mottagaren på de andra....

TI CC1110 och dess efterföljare är väl en möjlighet, Nordiv har väl några med..
rupy
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 augusti 2019, 19:00:11

Re: Radio Mesh

Inlägg av rupy »

Hur andrar man frekvensen? Maste man byta en kristall? Jag vill ju kunna fa exakt samma frekvens pa en annan setup.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Radio Mesh

Inlägg av Icecap »

Man ändrar inställningar i olika register som styr frekvenssyntesen - så nej, ingen komponentbyte.

Eller om man använder färdiga moduler (t.ex. ER400TRS-02) ställer man kanal med ett kommando á la AT-kommando.
Skriv svar