Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Inlägg av tecno »

Brinna baklänges = skit bakom rattarna ;)

Backslags spärr är väl vad dessa kallas.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Inlägg av grym »

Bakslagsskydd
verkar det heta om jag googlar rätt :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Inlägg av grym »

hittade en fråg aga som dom kallade det så, gissar att det finns flera som annvänds ofta

vi vet ju vad det är och dom bör finnas på en gassvets
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Inlägg av JimmyAndersson »

Riktig gassvets vore kul, men det är ju inte bara att skaffa. Man måste ju välja bland en massa saker och jag har varken tid eller tålamod till det nu.

Men: Jag har gaser! :)
Av ovanstående anledning så fick det bli ett sånt där litet paket från Jula och en extra syrgastub. (De hade bara 1st extra.) Kan bli kul att testa med iallafall.
Jag såg att det (den andra tuben) var "Maxygas", dvs inte acetylen utan en blandning med propan, butan och aceton mm. Minns inte exakt nu.
Men man borde väl tända/justera den ungefär likadant? (Förhållandet mellan Acetylen:Syre är ju ungefär 2:5 för "neutral" låga.
Det ska bli spännande att se om jag lyckas sikta rätt utan att värma allt annat innan... :) )

Tångnyckeln var tyvärr slut, så jag satsar på värmen.

Förresten har jag byggt om ställningen nu, den jag har så kompressorn kommer upp lite från marken.
Den förra var en liten låda (utan väggar) av trä, men det fick bli aluminium nu när det blir lite rejälare gas. :)
(Tog helt enkelt två bockar och lade en stege över. Sedan kompressorn utan hjul tvärs över den.)

Sedan var det här med bilden.
Jag lyckades inte ta någon bra bild, så jag gjorde en bild i Photoshop istället:

Bild
(Första bilden jag lagt upp här på minst 5 år.)

Hex-huvudet (skruven) är betydligt mer rundsliten i verkligheten. Jag ritade den sådär för att det skulle vara tydligare vad som var vad.
Är ni med på hur jag menar? Annars är det bara att säga till. :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Inlägg av tecno »

Precis så ser det ut på min tank fastän kortare rörstump. Rörtång modell lite större och jag fick loss min (fungerande) kran, lite skitsmak i käften kraft behövdes dock ;) Ingen värme behövdes.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Inlägg av JimmyAndersson »

De kanske hade glömt limmet i din och hällt på extra i min. :)
För jag har tagit i så handtagen sviktat.


Men nu har det hänt grejer:

Jag har en skruv lös! :happy:

Här är den:

Bild

Inga problem att få bort efter lite rejälare gasbrännare. :)

Jag visste inte riktigt hur mycket värme som behövdes, så jag fick gå på känsla.
Mot slutet av uppvärmningen började något i skruven att brinna som ett stort stearinljus. (Gick lätt att blåsa ut.)
Det luktade plast, så jag gissar på packningen. Då förstod jag att jag var klar. :D
När det svalnat lite så tog jag en vanlig polygrip och fick loss den direkt.


Julas lilla paket var inte så dumt. Inte världens smidigaste regulator, men funkar. (Kollade även överallt efter läckor.)
Ratten för syre-regleringen på brännaren var enormt känslig. Det första jag gjorde var att blåsa ut lågan. :D
Så det är väldigt mycket finlir som gäller med den ratten.
Tändaren är kul. Ger mycket och rejäla gnistor. (Det är en lite annan variant än den vanliga med kopp.)


Jämförelse mellan den gamla dräneringsventilen och en ny i stål:

Bild

Som ni ser så har jag jobbat en del med den gamla. Så blir det med rörtång och polygrip....
(Nej den har inte smält, det ser bara ut så pga dåligt fokus.)


Jahapp, nu ska jag rengöra lite där den satt. Sedan ska ju en ny ventil i.
Jag kör inte kompressorn 8 timmar om dagen och har ganska låg fuktighet, så jag tror inte jag behöver automatisk dränering.
Den till vänster i bild borde väl duga? Ungefär samma grej som jag hade, men annat material. - Och vettigare byggd.
(På den gamla så var "ratten" (den man lossar för att dränera) pressad, knappt, och föll bort.)

Tips på tätning? Fungerar teflontejp i det här fallet?
Visst, nu vet jag hur jag får bort loctite, men ändå.. :)


Innan jag glömmer skriva det:
Tack alla som svarat!
Extra stort tack till Tecno och Svanted som satte lite eld i baken! Det vare precis vad jag behövde! :tumupp: :tumupp: :tumupp:
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Inlägg av svanted »

kul att det löste sig,
och det som brann upp var limmet/loctiten, du kanske inte hade behöver värma så hårt,
det räcker med att det mjuknar men inte brinner upp, men visst går det åckså...

man ska nog använda gänglåsning så att inte hela skruven följer med om man måste bruka våld på själva ventilen,
för skruvar man loss hela med fullt tryck i tanken blir det spännande.
men ta en typ som går att få loss med normala verktyg utan värme typ Blå 242.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Inlägg av grottan »

Tveksamt om det blir tätt med gängsäkring, hade nog i stället använt en för ändamålet avsedd gängtätning - t.ex Loctite 577 (https://www.swedol.se/loctite-577-gngtt ... 20108.html) eller Loctite 542 (https://www.swedol.se/loctite-542-gngtt ... 20109.html)

Den första ser ut som äppelmos ungefär och fyller upp bra medan den andra är mer lättflytande
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Inlägg av tecno »

Vad är det för fel på LIN? Fungerar bra med modernt klet på flaska ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Inlägg av grym »

JimmyAndersson skrev:
Jag har en skruv lös! :happy:

grattis, men det har väl dom flesta härinne :rofl
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Inlägg av svanted »

tecno skrev:Vad är det för fel på LIN? Fungerar bra med modernt klet på flaska ;)
lin och linolja funkar garanterat...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Inlägg av säter »

Lin fungerar kanon.
Fördelen med lin, jämfört med gängtejp, är att man kan backa lite om man har dragit för långt.
Om det är en detalj av mässing som ska i, då måste man först "raspa" gängan lite.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Inlägg av Mindmapper »

JimmyAndersson skrev:De kanske hade glömt limmet i din och hällt på extra i min. :)
För jag har tagit i så handtagen sviktat.


Men nu har det hänt grejer:

Jag har en skruv lös! :happy:

Här är den:

Bild

Inga problem att få bort efter lite rejälare gasbrännare. :)



Tips på tätning? Fungerar teflontejp i det här fallet?
Visst, nu vet jag hur jag får bort loctite, men ändå.. :)


Innan jag glömmer skriva det:
Tack alla som svarat!
Extra stort tack till Tecno och Svanted som satte lite eld i baken! Det vare precis vad jag behövde! :tumupp: :tumupp: :tumupp:
På 90-talet fick jag i uppdrag att ordna en utbildningsdag om nya limmer. Fick tag på en representant från Loctite som kom och körde ett föredrag.
Han berättade att han jobbade som säljare på ett distrikt fick sedan en annan befattning. En dag åkte han förbi en fd stor kund. Tänkte jag ska gå in och se varför de inte köper från oss längre. När han kom i kontakt med verkstadschefen presenterade han sig som representant för Loctite. Han såg hur ögonen mörknade på verkstadschefen.

Han fick då en olustig historia berättat för sig. Företaget hade köpt en produkt som loctite rekommenderade men tyckte senare att de skulle ha nogon starkare låsning. De köpte det starkaste som fanns i Loctites sortiment. Senare kom en av deras produkter in för att åtgärda något. De fick inte loss ett svänghjul. Trots att de använt hur mycket stora verktyg och avdragare som helst så ville det inte lossna. De satte till sist upp produkten med en avdragare svänghulet så att de fick en riktigt bra kraft som drog. Sedan värmde de och värmde ..... När det släppte flög svänghjulet genom en fönstervägg och vidare några m.

Det finns vilka produkter som helst nästan en del går lätt att lossa en del är nästan omöjliga att ta loss. I detta ex var det helt fel att välja det starkaste. Loctite fick tillbaka kunden men de köpte aldrig mer det starkaste.

Du har finna gängtätningar att välja på men är det lättare med lin och olja eller annat blask så fungerar det lika bra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Lossa trasig dräneringsventil (Kompressor)

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag drar upp tråden för att berätta vad som hände sen. :)
(Fick just se att det här var i augusti !! Det är inte klokt vad fort tiden går! :shock: )

grym skrev:
JimmyAndersson skrev:Jag har en skruv lös! :happy:
grattis, men det har väl dom flesta härinne :rofl
Så sant! :mrgreen: :lol: :tumupp:


Mindmapper: Intessant historia. Ja det gäller nog att se upp. :)


Svanted:
Mycket bra att veta.

"och det som brann upp var limmet/loctiten, du kanske inte hade behöver värma så hårt,
det räcker med att det mjuknar men inte brinner upp, men visst går det åckså…"


Jag skrattade för mig själv när jag läste det. :D :oops:


Det här hände alltså i augusti, efter era suveräna svar:
Det blev faktiskt lin med tillbehör i slutändan. Tycker egentligen att lin är för trassligt, men efter ett (större) antal test-lindningar så fick jag ordning på det.

Sedan så skulle jag ju byta oljeplugg också. Alltså det kombinerade synglaset och oljepluggen, där man tömmer ut oljan.
Den förra var av någon form av plast och såg inte ut att klara många oljebyten till.

Före:

Bild


Och en ny från Wibergers:

Bild



Ja men sådär ja! Det var den säsongens kompressor-bestyr.

Nästa år har jag tänkt koppla in fläkten jag monterade i våras.
Ska även bena ut varför rören från cylindrarna blir så varma.
Ja ja ja ja ja osv.. det är normalt att de blir varma. Men:
På min kompressor så har de aldrig blivit det, förrän en vinter när jag bytte till en för säsongen lämplig olja.
Därefter, trots byte till normal olja, så har rören blivit väldigt varma, och jag vill undersöka var förändringen kommer ifrån.
Så min tanke är (förutom fläkten) att plocka isär pumpen och kika.
Jag anade möjligen lite repor i cylindrarna när jag lossade rören, men mer kände jag inte för att skruva isär i år.
Men men, det blir nog en annan tråd.


Tack för all hjälp! :tumupp:
Skriv svar