Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nu tror jag att den här kommer gå att demontera då jag nu fått den såhär långt.

Jag ska se om jag kan köpa en lång 4mm borr, då kan jag klippa av kilen. Det kunde kanske vara möjligt att sen trycka in kilen och upprepa, tills kilen är borta.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Är det bara en kil?
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Ja den här maskinen har bara en kil. Förmodligen är de ritningar jag har för nyare maskiner. Jag undrar när dom bytte till två. Men jag kan gissa orsaken. Personligen skulle jag lagt ett brytstift på remskivan från motorn tror jag...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

jag kan gissa orsaken
Ja, det finns naturligtvis en orsak. :)

Märkligt att man inte kör med splines?
Dubbla kilar är inget vidare att hålla på med.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag undrar, varför två kilar istället för en större kil? Dom verkar iallafall ha standardiserat på designen i överlag en bra tid då växellådor i andra, modernare Deckel maskiner ser nästan identiska ut. FP3an i videon några sidor tillbaka tror jag måste va från 80 talet t.ex.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Kilstorleken brukar vara standard vid en viss axeldiameter.
Det brukar inte fungera så bra att sätta dit en större kil.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Är det någon specifik orsak att det inte brukar fungera? Typ en fysisk orsak, en för stor kil i relation till diameter ger för mycket obalans eller liknande? Tycker kilen på den här axeln är ganska mycket mindre för en axel som ser ganska tjock ut, då jag tänker på kilstorlekar på t.ex. elmotorskaft. Där kan det vara en mycket större kil på en 25mm axel tippar jag.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Du har rätt.
För Ø25mm axel ska det vara 8mm kil.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Då skulle jag tycka en 8mm kil borde funka även här samt vara mycket starkare än en 4mm kil, eller missar jag något?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

En 8mm kil blir ju även högre.
Då kanske axeln inte går igenom nästkommande drev med kilen monterad?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av mrfrenzy »

Om det blir kortslutning i växellådan måste ju något gå sönder. Hade det inte varit denna kilen så hade något annat havererat.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Visst är det så.
Går det i dubbla växlar samtidigt, då hjälper ingen brytpinne på ingående heller.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Dubbla växlar jag undrar om det är möjligt på denna låda. Man ska iallafall stanna maskinen vid byte samt använda handhjulet på baksidan för att få dreven att passa.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Sitter fast ännu, har borrat ut mycket av kilen från under de två dreven som jag flyttade på, jag kan konstatera kilen inte sitter fast hårt på den sidan och kan flyttas i spåret väldigt lätt. Även lirkat ut lösa bitar från under det tredje drevet men det vill inte röra sig alls i axiell riktning. Skaftet har förmodligen deformerats under drevet och kanske framför det så att det sitter fast i spår.

Jag har några nödlösningar i fickan som jag nu ser ut att få prova:

-Fila framför det tredje drevet, ifall material framför drevet har "svampat" sig och håller fast det, kanske har tur och det lossnar om jag kan avverka lite material från skaftet där.

-Ifall material under drevet har deformerat sig är det värre. Då kan jag fortfarande prova slipa bort material i framändan på drevet för att blotta kilspåret framifrån, ta bort alla rester av kilar och för in en sandpappersstång under det tredje drevet och rotera drevet för att avverka material. väldigt väldigt sakta... tills det lossnar lite.

Men snart ser det ut som man får hyra en magnetborr och borra ut majoriteten av skaftet under dreven för att få ut det. Skaftet verkar inte vara gjort av något vidare hårt material, om jag förstår rätt är endast tänderna på dreven härdade. Jag tänker jag kan svarva till majoriteten av skaftet själv och sen outsourca delarna som kräver en fräs till en lokal verkstad. Suck och jag som trodde jag hade det värsta bakom mig då jag fick lös kilen från bordet förra hösten...

Jag antar man har fått lära sig mycket om maskinreparation dock, och ev. tillverkning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Går det att pressa med en domkraft på änden av axeln?
Skriv svar