Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av SeniorLemuren »

Om man kan lägga en skiva direkt på insuget och detta är helt plant så det blir tätt då stannar den direkt. Problemet jag hade var att luftfiltret omöjliggjorde att få en tät anslutning på grund av att det hade en separat anslutning från oljeventilationsröret, så den tog sin luft därifrån och det räckte för att varva ur ordentligt även när jag täppte igen själva filtret.

Att kontrollera att gasreglage m.m. löper hjälper inte mot det fel jag råkade ut för, men det kan ju bero på insprutarens konstruktion. Min insprutare regleras via en vakuumregulator som är kopplad till insuget. Den har en reglerstång som reglerar alla 6 insprutningskolvarna samtidig via en kuggad stång som löper genom insprutningspumpens hela längd.

För att se om denna löper som den skall så måste man öppna ett lock på framsidan av insprutaren och sedan dra stoppreglaget fram och tillbaka för att se om kuggstången vrider på insprutarkolvarna. Sitter någon av insprutarkolvarna fast så hindras kuggstången att vrida någon av de andra kolvarna och det betyder att det inte går att stänga dessa vad man än gör. Locket sitter med tre muttrar, på insidan kan man se pumparna med dess fjädrar:
insprutningspump.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av säter »

Du kan ju be en moderator att flytta dina inlägg till min gaffeltruckstråd.
Även där handlar det om D67.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av Zkronk »

Här är en video på några herrar som jag misstänker råkar ut för samma problem när de tillslut lyckas få igång motorn :o

SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av SeniorLemuren »

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av Magnus_K »

Vet inte om det är någon egen modifiering eller om det fanns att köpa som tillval, men där original stoppknapp ska sitta på instrumentpanelen, där sitter nu ett reglage som öppnar en ventil så man får in värme i hytten.
Nåväl, hann med lite pyssel igår i alla fall.


HADE BESTÄLLT OLJEFILTER OCH SOPPAFILTER LITE PÅ CHANS, MEN KÄNDES SOM ATT DET BLEV RÄTT FÖR EN GÅNGS SKULL.
20190807_165343.jpg
20190807_165901.jpg

VET INTE RIKTIGT VARFÖR MAN HAR PRIMÄR OCH SEKUNDÄRFILTER I.O.M DET ÄR SAMMA FILTER. OAVSETT SÅ KÄNNS DET BRA MED NYTT!
PASSADE PÅ ATT BLÅSA RENT ALLA RÖR INNAN MONTERING.
20190807_171941.jpg
20190807_173019.jpg

SÄKERT INTE SÅ HÄR MAN BRUKAR GÖRA MEN JAG HAR SATT PÅSAR PÅ RÖREN TILL SPRIDARNA OCH TÄNKTE VEVA RUNT MOTORN TILLS DET KOMMER FIN SOPPA I VARJE PÅSE.
MAN KANSKE BEHÖVER LUFTA VARJE ENSKILD SPRIDARE BÄTTRE MEN SKA LÄSA PÅ LITE OM LUFTNINGSPROCEDUREN INNAN START.
20190807_174601.jpg

FANNS INGEN ANLEDNING ATT VÄNTA MED ATT MUTTRA FAST SPRIDARNA ORDENTLIGT OCH SKRUVA PÅ RETURRÖRET.
20190807_180036.jpg

JAHOPP, INSUG OCH GRENRÖR. NU BÖRJAR DET KÄNNAS SOM FINALEN!
20190807_180700.jpg
20190807_180715.jpg

TVÄTTADE AV INSUGET OCH TOG BORT GAMMAL PACKNING.
SNACKA OM SMÅRGÅSBÅÅÅRD (ELLER HUR AMERIKANARNA BRUKAR UTTALA DET). FINASTE FULVINET OCKSÅ.
20190807_183912.jpg

DAGS FÖR GRENRÖR. BRYDDE MIG INTE ENS OM ATT FÖRSÖKA LOSSA PÅ MUTTERN UTAN VINKELSLIPEN GICK SNABBARE.
FÖRSÖKTE VÄRMA BORT STUMPEN AV LJUDDÄMPAREN SOM SATT KVAR MEN DET SLUTADE MED ETT KIRURGISKT SNITT ISTÄLLET.
FILADE ÄVEN ANLÄGGNINGSYTAN PLAN. RÄTT HÅRT ROSTANGRIPEN!
20190807_184833.jpg
20190807_185816.jpg
20190807_190215.jpg

AV REN PRINCIP BLEV DET EN PÅSE PÅ :wink:
20190807_191900.jpg

DAGS FÖR VÄTSKA! BÅDE TILL HUSSE OCH TRAKTOR!
A4.212:AN VILL HA 9 LITER, OCH SÅ SKA DET BLI!
RIKTIGT SKÖN KÄNSLA ATT FYLLA UPP MOTORN MED OLJA.
20190807_193136.jpg
20190807_193727.jpg

JODÅ, 9 LITER OCH LITE ÖVER MAX. KÄNNS SOM ATT DET BLIR PERFEKT NÄR VÄL FILTER OCH ANDRA UTRYMMEN FYLLTS UPP EFTER START.
20190807_194339.jpg

VILL INTE RISKERA ATT KÖRA HYDRAULPUMPEN TORR SÅ FYLLDE UPP SÅ ATT JAG I ALLA FALL SÅG NIVÅN.
BLIR NOG TILL ATT LÄSA PÅ HUR MAN LUFTAR OCH SERVAR ETT SÅNT DÄR SYSTEM LITE SENARE.
20190807_200411.jpg
20190807_200816.jpg

AVSLUTAR MED LITE VERKTYGSPORR.
DENNA KALLAR JAG NUMERA FÖR STARTMOTORNYCKEL. UTAN DEN VET JAG KNAPPT OM JAG FÅTT LOSS STARTMOTORN.
20190807_184536.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av säter »

VET INTE RIKTIGT VARFÖR MAN HAR PRIMÄR OCH SEKUNDÄRFILTER I.O.M DET ÄR SAMMA FILTER
Det är lika på både min Scania och Volvo.
Jag tror det var olika filter i begynnelsen, sedan skippade man detta.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av Magnus_K »

Ahaa, ok. Det låter ju väldigt logiskt med ett grov och ett fin-filter.
Jaja, då har jag fått förklaring till detta. Tackar! :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av säter »

Har du något förfilter som ska göras ren också?
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av persika »

Intressant och spännande att följa denna tråd, särskilt nu när snart starten sker. :tumupp:
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av Gimbal »

Magnus_K skrev: AVSLUTAR MED LITE VERKTYGSPORR.
DENNA KALLAR JAG NUMERA FÖR STARTMOTORNYCKEL. UTAN DEN VET JAG KNAPPT OM JAG FÅTT LOSS STARTMOTORN.
20190807_184536.jpg
Lärde mig i morse att det faktiskt finns "startmotornycklar", men de ser inte ut så...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av anders_bzn »

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av Magnus_K »

säter skrev:Har du något förfilter som ska göras ren också?
Hmm, ska undersökas!
Det kan eventuellt sitta något grovt filter inne i förpumpen. Ska kika lite på sprängskisser.

@persika: Tack! :)

@Gimbal och anders_bzn: Precis så. Vi har hela tum-serien av dom på jobbet men orkar inte köra eller vänta till första arbetsdag.
Beställer eventuellt en sån sats i både tum och mm. Alltid bra att ha!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av säter »

Det kan även sitta en sugsil inne i tanken.
Blås baklänges för säkerhets skull.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av MiaM »

Vet inte om detta passar bäst i din tråd eller i den om rusande dieselmotorer, men spekulerar/funderar lite här:

En kvalificerad gissning är väl att det är antagligen en bra idé att dra runt den på startmotorn åtminstone såpass att du får upp oljetrycket innan du ansluter spridarna. Typ häll i en pytteskvätt olja i varje cylinder (så att ovansidan av kolvringar osv inte går för torrt) och låt sen spridarna skvätta i några burkar/hinkar/slangsnuttar/whatever. På så sätt så är du ju dels helt säker på att du kan stoppa rörelsen ifall du hör något missljud, och dels är du säker på att olja faktiskt nått allt som ska ha olja innan motorn börjar varva igång. Skulle den rusa och du sen kväver den med planka eller liknande så lär ju motorn ha klart större chans att överleva om alla lager hunnit få ordentligt med olja. (Å andra sidan så lär det väl gå blixtsnabbt att få oljetryck om motorn rusar...).

Fortsätter med eventuellt dumma frågor:
Vilka grejer är kopplade direkt till motorn, och vilka grejer är kopplade via nån slags koppling, och i så fall vilken slags koppling?
Utgår från att det vanliga som cirka alla fordon har är kopplat direkt, d.v.s. generator, fläkt, vattenpump och sånt. Men är t.ex. hydraulpumpen direktkopplad? I så fall vill man kanske se över den också innan man kör nåt seriösare? Om det är manuell koppling och växellåda till drivningen av hjulen så är det kanske en bra idé att kolla så att de delarna kan snurra fritt, åtminstone axeln från kopplingen och in i växellådan. Om jag fattat rätt så ger kopplingspedalen ett hårdare mekaniskt tryck på vevaxeln i längsled än vad man i normalfallet har, och det lär väl åtminstone i längden kanske inte vara jättebra att köra med kopplingen nedtryckt längre tider. Så därför kanske det är bra att kolla upp så att åtminstone inkommande axel till växellådan går runt utan problem. Fast allt detta kan ju i princip provköras med startmotorn som jag föreslog ovan.

(Jag är absolut ingen mekaniker, har aldrig mekat dieselmotorer, men tänker att ifall jag har nått uns av nån vettig idé så kanske det kan bidra med nån promilles minskad risk till haveri :) )
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö

Inlägg av säter »

Jag har inte sett någon bild på insprutningspumpen än.
Är det radpump på sådan här motor?
Skriv svar