bryta strömmen (2st) med ett nödstopp? (CNC-bygge)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: bryta strömmen (2st) med ett nödstopp? (CNC-bygge)

Inlägg av PTC »

Kanske även tänka på att återställer man nödstoppet ska inte maskinen starta upp automatiskt igen utan en manuell resetknapp istället.
Även små maskiner kan vara farliga om dom startar upp när man drar ut nödstoppet :humm:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: bryta strömmen (2st) med ett nödstopp? (CNC-bygge)

Inlägg av mrfrenzy »

Sådär är det byggt på många industrimaskiner. Induktiva givare för nollning och sedan mekaniska givare som triggar nödstoppet om styrningen inte fungerat som den ska och maskinen kör förbi dom induktiva givarna.

I det läge behövs en tekniker oavsett och han vet hur man kopplar förbi reläet så man kan köra loss.
lindholmVxo
Inlägg: 9
Blev medlem: 6 augusti 2019, 16:53:12

Re: bryta strömmen (2st) med ett nödstopp? (CNC-bygge)

Inlägg av lindholmVxo »

Tack för input

Krokodil: Har testat att dra kontakten och kollat tiden, kändes som den stannar tillräckligt snabbt. Maskinen står i ett skåp, så är mer för att maskinen inte ska gå sönder för mycket om något blir galet och inte primärt till personsäkerhet (tänker aldrig köra spindlen när dörren är öppen)

Lasp: Jo manualen till mach3 har jag läst några gånger. Men spindlen är ej inegrerad till mach3, så då har jag inte så stor nytta av den ;-)

hawkan: håller helt med

PTC: helt klart. Har för mig att varken spindle eller stegmotorerna gär igång när strömmen kommer tillbaka (längesedan jag testade...), detta ska dubbelkollas. Men vet man bara om det så ser jag inget större problem i det
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: bryta strömmen (2st) med ett nödstopp? (CNC-bygge)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Maskinens lägen på den stora styrs av just induktiva givare. Detta med utanförstående mikrobrytarespröt är för slikt som aldrig skall hända. Dvs. Osannolikt .
Som det nu är har ju softgränserna snygga inbromsningar satta.
Det här med accelera och retardera är inte alltid lätt.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: bryta strömmen (2st) med ett nödstopp? (CNC-bygge)

Inlägg av Gimbal »

hawkan skrev: Ett nödstopp ska alltid vara ett nödstopp.
Möjligen kan man informera styrsystemet om att ett nödstopp har skett och det kan
vidta lämpliga åtgärder. Ifall det funkar och inte har hängt sej eller nåt.
Mja, vissa styrsystem sköter nödstoppen i princip helt inom styrsystemet. Nödstoppsknapparna
kopplas direkt till säkra ingångar, servon och spindlar bromsas till stopp och alltihopa sköts av
styrsystemet. Säkra utgångar håller koll på ventiler som behöver stängas osv.
Inga särskilda nödstoppsrelän eller kontaktorer används överhuvudtaget.

Så det hänger lite på vad det är för styrsystem...
lindholmVxo
Inlägg: 9
Blev medlem: 6 augusti 2019, 16:53:12

Re: bryta strömmen (2st) med ett nödstopp? (CNC-bygge)

Inlägg av lindholmVxo »

Liten update nu när jag till slut fått tummen ur och testat.
Blev ett relä från kjelle Kjell&Company: 36101 som jag testade koppla in idag.
Nu verkar allt funka som det ska, går att köra stegmotorerna efter man startat spindlen och nödstoppet funkar till både vfd och övrigt.

Tack för input
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: bryta strömmen (2st) med ett nödstopp? (CNC-bygge)

Inlägg av PTC »

I min värld med Maskiner m,m, sker alltid nödstopper på egen krets.
Att ha nödstoppt enbart mjukvarumässigt ser jag väldigt sällan.
Däremot kan styrsystemet bli "informerat" om att nödstopper är aktiverat.
Nödstopp, gärna tvåkanaligt är det vanligaste vad jag jobbar med.
Ibland med en NC kanal och en NO kanal.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: bryta strömmen (2st) med ett nödstopp? (CNC-bygge)

Inlägg av MadModder »

Mach3 har redan inbyggd logik som kollar om man konfigurerat alla limit-switchar och home-switchar till samma logikingång och använder då Estop till detta. Jag har så och tycker det funkar bra. En liten nackdel är ju då att bara en axel i taget kan köras hem.
Estop i schemat där är ju bara mjukvarustopp.
Naturligtvis bygger man så den fysiska röda knappen direkt bryter strömmen till rörliga delar OCH ger Estop-signal (på varsin slinga), inte bara sätter den i serie med signalslingan.

Om nu Mach3 mot förmodan kraschar precis innan jag trycker på nödstopp och håller exempelvis reläutgången till spindeln hög, så tror jag spindeln startar direkt jag drar ut nödstoppet. Fast det borde den inte då mitt kort kollar watchdog-signalen från Mach3 och om den inte finns kan inte drivarna gå höga... :humm: får kolla hur jag gjorde där faktiskt tror jag.
lindholmVxo
Inlägg: 9
Blev medlem: 6 augusti 2019, 16:53:12

Re: bryta strömmen (2st) med ett nödstopp? (CNC-bygge)

Inlägg av lindholmVxo »

jag har ej spindle/VFD kopplat till datorn med mach3, utan den ligger helt "utanför". Nödstoppet bryter all ström i bygget nu, känns bättre än att förlita sig på mjukvara
Skriv svar