Sortering av gåva från cosmox

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tänker att kanske nån söker en trissa och om jag har den så skänker jag den gärna.

Dessutom försöker jag hedra mina donatorer genom att hålla isär sorteringarna in i det sista så att dom kan se exakt vad dom har skänkt.

För att vara övertydlig, det är mycket trevligt folk på forumet som har skänkt dessa transistorer till mig.

Jobbet att sortera allt är inte helt ojobbigt, massa tålamod och energi krävs men det är kul att mellanlagra resultat på forumet, en mellanlagring där jag fiskar efter kommentarer.

Kan annars meddela att jag nu är klar med den preliminära sorteringen, jag måste dock inventera precis alla transistorer en gång till för att kunna stoppa dom i deras askar MEN nu vet jag vad dom "heter" så då är det "bara" att märka upp dom nästan 300 askarna som tycks behövas.

Bifogar både den separerade listan och den sammanslagna listan, vad jag egentligen bara har kvar är hur jag skall göra med Ge-transistorerna för dom är ju så läckert speciella, till exempel har dom ett suffix som beskriver om trissan har kylfläns eller inte, eftersom jag bara har två askars marginal till 9 hela lådor a' 32 askar så funderar jag på att slå ihop Ge med kylfläns (K-suffix) och Ge utan kylfläns (inget suffix) men jag vet inte, det är ju kul att vara nördigt petig också :)

En fråga till cosmox, varför finns det så många 2SC3382 som tom är avklippta (dock så att man kan använda dom)?

Preliminärt hittar jag inga data på dom men tror inte det skall vara så svårt.

Lite kul mest att alla tycks vara avklippta från nåt slags kretskort.

MVH/Roger
PS
Fast jag skänker bara trissor jag har fler än fem av :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av GeekJoan »

ok, verkar ju hålla dig sysselsatt i alla fall.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

:)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu köpt mitt absolut sista 60-skåp från Raaco för jag har helt enkelt inte mer plats i min lilla gulliga lägenhet.

Detta skåp kommer husera alla kretsar som jag speciellt fått från cosmox.

Känner liksom inte för att ha kretsarna i rör i en pappkartong där antalet rör är nära hundra stycken.

För hur roligt är det om man kommer på att man vill ha en krets som man sett i sin lista och sedan leta bland hundra rör?

Jag tycker inte det varken låter roligt eller ens meningsfullt (framförallt lär man inte göra det så lättvindigt ofta :D ).

Hade problem med att bestämma vart jag skulle smälla upp detta sista skåp, min latenta plan var i sovrummet vilket skulle innebära att jag tog ner ett antal tavlor, kändes aldrig riktigt bra.

Men sen kom jag på att ballkongdörrskarmen faktiskt är över ett par dm och att jag kan smäcka upp en hylla där.

Så det är min plan, tyvärr kan jag inte nyttja de inbyggda skruvhålen för dom är för brett emellan MEN jag kan ställa den på en liten hylla som jag tänkt göra av 1"6 planhyvlad furu (skåpet är 6" djupt).

Så det här kommer bli bra :)

MVH/Roger
PS
Måtte bara båtfernissan torka snart, har märkt att det tar mer än två dygn och jag måste lacka två gånger till, först därefter får jag loss arbetsbänken och kan gå till verket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Jobbet att sortera allt är inte helt ojobbigt, massa tålamod och energi krävs men det är kul att mellanlagra resultat på forumet, en mellanlagring där jag fiskar efter kommentarer.
Inspirerad av ditt sorterande sorterade jag själv upp mina SMD bipolära och induktanser samt hålmonterade kristaller.

Tar mycket mindre plats än att ha dem i 24-facks askar och det går mycket snabbare att hitta rätt komponent än att bläddra bland lösa remsor.
Sortering transistorer kristaller.png
Fungerar hyggligt att tejpa upp etiketterna samtidigt som man ser något på Youtube.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad trevligt att man kan inspirera folk :)

Tack för att du delar med dig!

Ikväll har jag annars monterat mitt absolut sista Raaco-skåp jag nånsin kommer att köpa, dvs mitt IC-skåp som främst kommer husera alla kretsar jag så tacksamt fått av cosmox.

Jag var dock lite slarvig när jag gjorde hyllan av 21X145mm planhyvlad furu för jag mätte raskt att skåpet var 30cm brett och gjorde hyllan EXAKT 30cm MEN det visade sig att Raaco-skåpet var 30,5cm dvs knappt så att jag kunde montera dess fötter och att det stod kvar på hyllan.

Men det gick, nu står den där även om jag är lite tveksam till arrangemanget för det känns som att det är "lättvält".

Och vem vill välta ett skåp med noga sorterade kretsar?

De båda skruvfästhålen i skåpet kommer dock inte fungera för karmen är bara 25cm och cc är runt 30cm MEN eventuellt kan en enda skruv räcka.

Lite på G med det här.

När det sedan gäller mitt transistorsorterande så har jag kommit fram till att iom att jag bara har två tomma lådor med 32 askar vardera kvar och att dessa bara räcker till "mitten" av BC så måste jag stoppa INNAN BC för annars måste jag inventera "alla" BC-trissor en fjärde gång och det har jag ingen lust med.

Jag har pratat med cjonash och det tycks finnas en möjlighet att jag kanske kan få så många som 4 lådor till, för att "bara" komma igenom BC-trissorna behöver jag tre lådor till.

Dock skall man beakta att prefix-lådorna kommer att upphöra i betydelse när dom blir tomma så då frigörs det en låda efter att ett gäng prefix är avklarade MEN alla prefix i lådan måste avklaras först, är Ni med? :)

MVH/Roger
PS
Jag har lite svårt att komma igång med etikettskrivandet för jag tycker det är lite tråkigt men fram tom AF-trissorna är det bara 30 etiketter, låter ju måttligt jobbigt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av cjonash »

Finns det inte plats att montera skåpen på höjden? Då skulle du ju kunnat få in två skåp, utan att använda balkongdörrskarmen.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av LeCanard »

eller sätta pianogångjärn på dem så att du har ett skåp som går att vika ut/ihop.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:Finns det inte plats att montera skåpen på höjden? Då skulle du ju kunnat få in två skåp, utan att använda balkongdörrskarmen.
Då skulle man nog tänkt på det innan för skåpen är på en sådan höjd att två skåp ovanpå varandra helt enkelt gör det omöjligt att utan pall få fatt i grejer på översta raden :)

Annars har jag idag klippt av 5mm från 60st etiketthållare från Raaco (och monterat 20 på skåpet, pilligt så jag kör 20 per dag).

Visade sig nämligen att etiketthållarna inte fungerade!

När jag tog och testade att montera en etiketthållare så visade det sig att etiketthållaren var lika bred som etiketten DVS den stack in under slitsarna som håller etiketten vilket gjorde att den blev så trång att etikettpappret inte fick plats!

Raaco gör toppengrejer men detta suger, hur kan man släppa sån skit?

Möjligtvis skulle det dock fungera bättre om man gjorde iordning hela etikettpaketet (etikett plus hållare) INNAN man klistrar dit den fast så använder inte jag grejerna för jag skriver etiketterna som sista moment, innan dess har jag iordningställt så att etiketter kan få plats och bara är att sätta dit vilket för övrigt också blivit lite av en konst ty den vikta plasten som utgör hållaren den har en aningen högre sida vilket är bra men det gäller att få tag i den sidan när man monterat etiketten dvs man kan inte montera den hur som helst för då får du pilla isär den vikta plasten med typ en mattkniv!

Nu har jag gjort det som så att man bara drar med tummen för att få fatt i ena kanten på hållaren så man kan sticka ner etiketten MEN det gäller att trycka dit etiketthållaren rätt för gör man inte det så biter klistret så hårt att den blir förstörd om man måste flytta den, å andra sidan är detta första gången av 4 skåp som jag använder etiketthållare och jag gör det bara för att skåpet står i draget från balkondörren som kommer öppnas även vid storm när jag matar "mina" fåglar.

Mycket dåligt tänkt här.

Fast min irritation stoppar inte här, mellanväggar är tydligen alltid tejpade i paket om 10 och Raaco bjussar trevligt nog på 10 per skåp men jag tycker nästan det är lite löjligt för vem har nytta av 10 mellanväggar i ens det minsta skåpet om 30 askar?

Fast detta är inte min största irritation, min största irritation är att Raaco använder en så billig och kass tejp så när man försöker separera mellanväggspaketen så spricker tejpen hela tiden och om man är en liten pedant som mig blir man nästan förbannad över att behöva använda naglarna för att i efterhand få bort alla tejprester.

Otroligt B!

Varför inte satsa nån futtig extra krona på en tejp som inte spricker modell Kapton-tejp eller varför inte vanlig maskeringstejp som om den spricker i alla fall gör så att man kan se tejpresterna!

Nej, om dom nu vill ha nåt slag konsensus i 10 mellanväggar per paket för att kunna sälja dom sådana så tycker jag dom borde ändra det till 30st per paket för även om en kund kanske inte vill uppgradera med så många som trettio så kostar dom inget samtidigt som om dom donerade 30st isf 10st till 30-skåp+ så skulle mellanväggarna onekligen blir mer användbara!

MVH/Roger
PS
Funderar på att skriva till Raaco och tipsa dom lite, speciellt tipset med 30 mellanväggar per FE istället för futtiga 10 gör så att mängden tejp nästan minskar med en faktor tre (4 "kortsidor" går i alla fall bort) som dom istället kan satsa på en bättre tejp utan att egentligen förlora en spänn :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad jag har velat fram och tillbaks!

Nu har jag i alla fall bestämt mig hur jag skall lagra alla mina kretsar i skåp4.

Och det blir dels i alfabetisk ordning, dels tar jag med PRECIS alla kretsar jag fått inklusive avlödda SMD där jag varken gillar SMD eller saker som är avlödda :)

Men varför i hellskotta inte ta vara på allt?

Ska jag kasta avlödda kretsar?

Jag kan faktiskt knappt ens kasta sopor :D

MVH/Roger
PS
Två dagar till med etiketthållar-applicering sedan en dag med etikettskrivning enligt bifogat dokument. Jag låter rena nuffror få hamna först dvs den något skumma Microsoft-kretsen kommer in väldigt tidigt i sorteringen. Kvarvarande NF skjuter jag på framtiden men MattisLind lärde mig en sak dvs att allt inte finns direktåtkomligt på nätet så att nedtankning av databöcker kan göra det möjligt att hitta data på obskyra kretsar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av PeterH »

Var köper du dina 60-skåp och hur mycket får du betala? Hittade Raaco kopior (Cocraft 60 lådor) hos Clas Ohlson för 379:- (tydligen kompatibla lådor med Raaco enligt kundrecensioner).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag köpte mitt senaste på ELFA för 649:- plus moms.

Snacka om att jag är en looser :D

MVH/Roger
PS
Clas-beskrivningen "Material: Plastlådor" tyckte jag var bra :D Kan vara hårdplast i dom där askarna, Raaco kör mjuk och tålig Polypropylen i sina askar numera fast på typ 70-talet var det hårplast modell typ Polystyren som sprack lätt.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av cjonash »

Jag skulle inte bli förvånad om det är exakt samma skåp, tillverkat av Raaco. Precis som de de lådorna du fått av mig, där de förvisso klistrat på en Cocraft logga, men där det är en ingjuten Raaco logga i locket...
Är nog snart hemma igen för övrigt, så du kan hämta lite fler lådor :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är väl troligt att det är det, på samma sätt som med dina lådor.

Och hårdplast som askmaterial, det är ganska osannolikt idag.

Sugigt hur mycket jag förlorade dock.

MEN jag kan berätta att dom andra tre skåpen är köpta till schysst pris, kommer inte ihåg nu men det var nog i klass med Clas och jag tror det var Slöjddetaljer som sålde, vad jag vet är att även MadModder köpte ett par.

Jag tycker för övrigt tipset med två skåp ovanpå varandra är mycket bra när jag tänker efter, visst jag har ingen smidig möjlighet idag MEN det går att fixa i en krissituation.

Tack vare cjonash trevliga tips har jag alltså plats med fyra skåp till :D

Tänkte inte på det.

MVH/Roger
PS
Jag har satt dit 20 etiketthållare till idag, ett aspilligt och tråkigt jobb men nån måste göra det :) 20 kvar att göra vilket jag tar i morgon. Sen är jag emellertid konfunderad över hur Excel sorterar, om man sorterar stigande och Excel lägger 900110003 FÖRE 9304DC så vet jag inte om det är så jag vill ha det men kanske det är oundvikligt för titta på 100151DC som kommer före 27C256B-15C1, här sorteras det först efter siffra och sedan efter bokstav, jag skulle vilja se det som att det första typnumret är av digniteten 100151 och den andra 27 dvs 27 borde komma först men jag tror jag tänker för mycket :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från cosmox

Inlägg av Spisblinkaren »

LeCanard skrev:eller sätta pianogångjärn på dem så att du har ett skåp som går att vika ut/ihop.
Jag svarade inte direkt på det här för jag är fortfarande inte med på vad du menar.

Men det låter intressant.

MVH/Roger
Skriv svar