Hjälp att förstå "blocking oscillator" beteende

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Björna
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 augusti 2019, 10:28:18

Hjälp att förstå "blocking oscillator" beteende

Inlägg av Björna »

Hej på er! Jag skulle behöva hjälp att förstå mig på denna krets jag bygger för att generera ca. 400 volt för en geigermätare. Kretsen kommer härifrån:

http://dmytry.com/electronics/microgeiger.html

Specifikt "A self contained circuit with a clicker". Så här ser diagrammet ut när jag gjort det lite mer läsbart:
circuit.svg
Nu till problemet, det verkar som om kretsen inte börjar oscillera som den ska, vilket alltså inte genererar någon högspänning. Tanken bakom kretsen är ju att den ska sluta oscillera när det inte är någon belastning för att spara ström, men uppebarligen fungerar något inte som det ska här. Om jag snabbt ansluter feedback-lindningen till plus mellan motståndet och det variabla motståndet så kommer oscilleringen igång och kretsen fungerar fint, men det startar alltså inte på egen hand.

Jag är värdelös på analoga kretsar, så om någon kan hjälpa mig på rätt spår här skulle jag vara tacksam! :D

MVH

Björn
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp att förstå "blocking oscillator" beteende

Inlägg av Icecap »

Basmotståndet (2,2MΩ) är kanske för högt - alternativt ska transistorn vara en BC337C.
Björna
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 augusti 2019, 10:28:18

Re: Hjälp att förstå "blocking oscillator" beteende

Inlägg av Björna »

Hej Icecap! Transistorn är en bc337... kan det vara idé att byta ut den till något annat? I så fall, vilka värden är det man ska titta efter? Jag har provat att sänka resistansen på basmotstånden, till cirka hälften, men det kanske inte är tillräckligt? Som sagt, jag har svårt att visualisera hur det här kretsen egentligen fungerar...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp att förstå "blocking oscillator" beteende

Inlägg av Glenn »

Jag gissar att icecap syftar till att C-versionen antagligen har annorlunda data mot den vanliga BC337, som kanske påverkar i just denna applikationen.

Jag har inte databladet och kan kolla men det är inte helt ovanligt att det är så.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp att förstå "blocking oscillator" beteende

Inlägg av Icecap »

β (strömförstärkningen) på BC337 är lägst på BC337A och högst på BC337C.

Men det har betydelse att fasningen av transformatorn är korrekt.
De ringar som visas vid transformatorns lindinger är fasmärken, för att få oscillatorn till att svänga måste de vara rätt.

Men detta schema avviker från schemat iom. spänningsregleringen och då det saknas numrering av komponenterna är det svårt att skriva ner råden.

De 2 transistorer som sitter efter zenerdioderna är kopplat mycket konstigt.
10MΩ motståndet på kollektorn av första transistorn gör att den transistor i stort beter sig som en diod.
Med kollektorn DIREKT till VDD och ett 100kΩ motstånd mellan emitter och nästa bas ville den reglering fungera bättre.

MEN det bör även finnas ett 100kΩ motstånd mellan sista transistorns bas och GND.

Drivspänningen (VDD) framgår inte heller så längre kommer jag inte.
Björna
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 augusti 2019, 10:28:18

Re: Hjälp att förstå "blocking oscillator" beteende

Inlägg av Björna »

Tack för svar Ice! Lustigt nog kan jag inte hitta info någonstans om vilken variant av bc337 det är jag har... köpte från ELFA, här är artikeln i fråga:

https://www.elfa.se/sv/liten-signaltran ... ggest=true

Jo, jag förstår att riktningen på lindningarna har betydelse, om man kollar på den handritade schemat så ser man ju att primär och feedback ska vara i samma riktning, vad gäller sekundärlindningen TROR jag att det är en liten delvis utsuddad pil som pekar i den andra riktningen? Fast jag kan ju se fel förstås... men det var så jag ritade mitt eget diagram.

Tack för förslagen! Jag ska prova lite olika saker och se om jag kan få kretsen att fungera korrekt!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp att förstå "blocking oscillator" beteende

Inlägg av Icecap »

Det är en BC337-40 vilket motsvarar en BC337C.
Björna
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 augusti 2019, 10:28:18

Re: Hjälp att förstå "blocking oscillator" beteende

Inlägg av Björna »

Och just det, drivspänningen i just det här fallet när jag testar är 4,5 volt, men tanken är att driva från 3 Ni-Cd celler, så runt 3,8-4,0 volt i det fallet.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hjälp att förstå "blocking oscillator" beteende

Inlägg av xxargs »

Blockoscilator fungerar över stor inspänning - det var den vanligaste typen av omvandlare på blixtaggregat förr och jag har själv gjort sådana med kaskadkoppling med högspänningskondingar och dito dioder för en bit över 20000 Volt.

det svåraste att få till trafon - dvs. att det inte blir blir överslag i lindningarna - att efter lindningen gjuta med epoxy och vakumsugning (för att få bort luftbubblor ur epoxy och kort därefter släppa på luften igen (för att pressa in epoxyn in i lindningen av lufttrycket) långt innan det börja bli viskös och seg är högst rekommenderbart
Björna
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 augusti 2019, 10:28:18

Re: Hjälp att förstå "blocking oscillator" beteende

Inlägg av Björna »

Ok, tack för inputen alla! Jag gjorde som Icecap föreslog och bytte ut 1M motstånden mot 100k, och nu startar oscillatorn som den ska. Dock så drar kretsen nu cirka 3 mA, vilket egentligen är för mycket om man går efter att konstruktören hävdar att den ska dra 0.01 mA vid få pulser. Hm...verkar som att den inte stoppar oscilleringen som den ska antar jag? Ska fundera på om jag ids bygga om enligt Icecaps andra förslag, i sådana här fall kan det kanske vara bra att bygga på breadboard som första steg hehe.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp att förstå "blocking oscillator" beteende

Inlägg av Icecap »

Om den är tänkt att banka upp spänningen och sedan "stänga av" fram till spänningen dyker för mycket skal värdet på motstånden trimmas till de aktuella komponenter.

Kopplingen medger inte detta som standard utan den måste trimmas efter transistorernas känslighet osv.
Skriv svar