Bluetooth i bilradio anno 1970

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Sado
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 april 2007, 14:39:33
Ort: Svealand

Bluetooth i bilradio anno 1970

Inlägg av Sado »

Hittade inga purfärska trådar i ämnet så jag skapar en ny.

Målet är att modifiera en gammal bilradio för att kunna streama från t.ex. mobilen. Tanken är att endast bevara själva höljet. Jag snubblade över RN-52 breakout som verkar ha det mesta som behövs, t.ex. AVRCP för att styra musikflödet. Nu är frågan, hur är själva ljudkvaliten i dessa moduler? Kan man gå direkt till ett slutsteg eller lär man ha någon form av preamp också för att få till ljudbilden?

Eller XS3868 verkar billigare. Någon som har erfarenhet av dessa eller liknande?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bluetooth i bilradio anno 1970

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns lite liknande på Instructables och Hackster, där man använder olika moduler som BT-mottagare, förstärkare, moduler för spänningsmating och slikt.
Det kanske skulle funka med en förstärkare med BT-mottagare direkt.
Sado
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 april 2007, 14:39:33
Ort: Svealand

Re: Bluetooth i bilradio anno 1970

Inlägg av Sado »

Fint. Kom på att jag har en gammal bergsprängare från 80-talet också som jag kan öva på. Beställde några olika moduler som klarar A2DP och AVRCP så får vi se vad det blir av detta.

2 st XS3868 från olika leverantörer samt en CSR8635.

:tumupp:
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Bluetooth i bilradio anno 1970

Inlägg av JanErik »

Har använt en sån i en hemmastereotillämpning; https://www.aliexpress.com/item/32818493311.html . Kräver bara 5V (välfiltrerad i biltillämpning) och två kondensatorer på utgående linjenivåer eftersom audiosignalen är överlagrad på DC.
Går i mitt fall genom en utgångsbuffert, inte testat koppla direkt till ett slutsteg.

Ska du ha kvar radio/kassettdelen fungerande?
Skriv svar