Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Det är alltså lock 2001-483 som ska bort?
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Ja det är det jag försökt ta bort, de två hålen man ser på bilden för delen ifråga så ska man sticka två runda ca 4 mm stift sättas in i och det ska skruvas ut. Det är vad jag menade med en "pin wrench". Det kan ju också hända det är helt onödigt att ta bort det för jag är säker på att axeln ska ut bakåt, inte framåt.
Senast redigerad av DennisCA 5 augusti 2019, 10:44:18, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Dennis, jag var först på väg att skriva att ditt modersmål inte var svenska, men sen insåg jag att det nog alldeles säkert var det... MEN det jag menade var att du antagligen inte kommer i kontakt med så mycket verkstadssnack på svenska. Som jag skrev så gör jag inte det själv ens, utan läser och ser det mesta på nätet. När man är helt självlärd(själv är jag datavetare och jobbar inte alls inom verkstadssektorn) och bara hobbyist så snappar man ju upp grejer den vägen, och då är det det som fastnar. Sen hjälper det inte att det ofta finns 5 olika ord för samma sak även på svenska.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Kommer man åt med en vanlig nyckel, typ en sådan till en vinkelslip?
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

De jag provade med var för små, ska vara ca 37-38mm från centrum till centrum på de där hålen, och de flesta nycklar är också så att man inte skulle slippa åt så värst bra, nyckeln skulle behöva vara mera som en hylsa med ett skaft som sticker ut.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Jag har gjort massvis med sådana där hylsor genom åren, för att få isär maskiner.
Jag brukar svetsa i en hylsa från en hylsnyckelsats och borra i spiralspännstift.

Nu kanske det är problem i och med att du är utan fräsmaskin?
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jepp, en fräs skulle man ha haft just nu. Eller bara en pelarborr som dög till något, en Arboga typ... Har en bekant som har en arboga som kanske kan hjälpa, men tror han är utomlands just nu.

Jag får försöka improvisera nånting, jag ska ta av kåpan där bak också.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Jag tänkte annars om det gick med en sådan här.
https://shop.otdtools.se/product/stallb ... m-4-mm-amf
51688_jpg72og_grande.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Problemet är att man inte får någon kraft bakom, jag har provat med något jag knåplade ihop med baksidan av två borrar klämda mellan två metallbitar och tog i allt jag kunde, även med hjälp av griptång och det gick inte. Kommer krävas mera kraft med hjälp av en rejäl hävstång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Då blir det nog att tillverka ett par stycken.
Är det ett sådant lock även i bakänden?
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Det vet jag inte med säkerhet, då jag tittar på bilderna tidigare ser det annorlunda ut. Men det blir väl klart då jag plockat bort kåpan sen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

På ritningen ser det ut att vara en lagerhållare bara.
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av idiotdea »

Jag bytte (inre) styrstagen på min bil för någon månad sen, och tillverkade specialverktyg för detta enligt bilden nedanför. Nu är det förstås inte det här verktyget du behöver, men det kanske kan ge någon idé. Jag köpte en 41 mm blocknyckel från Biltema för 9,50€, kapade den, borrade ett 12,5 mm hål i den och filade det fyrkantigt för ett halvtumsskaft. Kanske 15 minuter jobb totalt. Linjalen som syns använde jag som shim, då storleken var ca. 0,5 mm fel.
20190519_180557.jpg
Jag har också en CNC-konverterad Optimum BF20 här, ifall du behöver hjälp med att tillverka ett verktyg. Dock är jag bortsett från idag och imorgon upptagen resten av veckan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag fick av locket, jag tillverkade ett eget verktyg också. Fast på lite annorlunda sätt... Tog två borrar i 4mm och klämde fast dom mellan två stålbitar, jag satte det mot locket och orienterade borrarna så dom passade in i hålen och sen låste jag allting i den positionen genom att skruva fast bitarna genom hålen med bultar. Kapade bort överflödig borr som stack ut och och TIG svetsade ihop allting i den positionen, sen svetsade jag fast det i en stor bult jag hittade på skroten som passade den 38mm hylsa jag redan hade från förr. Med denna setup fick jag upp locket.

Bild

Bild

Sen ska den här muttern bort, detta är nån sorts låsmutter tror jag
Bild

Bild

Och efter det en sista mutter som lär vara den som håller fast skaftet, nu kan det tas ut bakifrån, har nyss fått lite info av en som haft isär en FP2a som säger detta.

Bild

Bild
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Igår plockade jag bort alla komponenter så jag kom åt skaftet, jag fick bort lagren fram och bak och nu är skaftet löst i maskinen, men jag har inte lyckats få ut det, det går en bit sen är det hårt stopp. Jag tror det är de två främsta kugghjulen som är framför det som är löst. Då kilarna blev avklippta så blev det förmodligen så att det låste in dem riktigt ordentligt.

Jag vågar inte hamra på det för hårt, tänker jag måste bygga nån sorts skruvmekanism för att trycka ut det, men jag är lite orolig att det även kan bli för mycket stress på gjutgodset, det finns en smal bit i mitten av växellådan som det tar emot. Måste försöka stöda upp det också.

En annan sak så är att det verkar bara finnas en kil:
Bild
Skriv svar