Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö
Fläkten sitter på egen axel ihop med vattenpumpen, annars hade det varit snyggt.
Hittar ingen plugg/lock för att komma åt svänghjulet heller.
Tror det blir att bita i det sura och grotta ner mig i det här hålet. Det är ca 5cm att leka på mellan remhjulet på vevaxeln och främre ramen.
Något hemligt är det där i och med slangkkämman.
Hittar ingen plugg/lock för att komma åt svänghjulet heller.
Tror det blir att bita i det sura och grotta ner mig i det här hålet. Det är ca 5cm att leka på mellan remhjulet på vevaxeln och främre ramen.
Något hemligt är det där i och med slangkkämman.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö
Kan det inte vara så att det är ett fräst spår i axlen som hålls ihop av slangklämman och gör att det går lossa drivplattan och dra den i sidled när man lossat den?
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö
Hmm, mycket möjligt
Gav dock upp idén då slangklämman rostat fast och jag kom inte åt dom 4 bultarna som höll hjulet. Attackerade startmotorn istället.
Känns tyvärr som att det går mer bakåt än framåt nu. Eventuellt släpper jag tråget imorgon igen.
Dålig meckardag!
STARTMOTORN TOG CA 1 TIMMA ATT SKRUVA LOSS. DESSA 2 AV MUTTRARNA SATT INTE ALLS BRA TILL.
SOM GRÄDDEN PÅ MOSET SÅ ÄR DREVET VÄLDIGT SLITET SÅ NU FÅR MAN VÄL ÖVERVÄGA OM DET INTE ÄR VÄRT ATT KÖPA ETT NYTT SÅNT FÖR ATT SPARA PÅ STARTKRANSEN.
ÄNTLIGEN KOMMER JAG ÅT SVÄNGHJULET OCH STARTKRANSEN MEN DET VAR FRUKTANSVÄRT TUNGT MED ALUMINIUMSPETTET.
TROR JAG SLÄPPER PÅ TRÅGET IMORGON IGEN SÅ JAG FÅR KLART MOTORN. LITE TUNGT JUST NU...
Gav dock upp idén då slangklämman rostat fast och jag kom inte åt dom 4 bultarna som höll hjulet. Attackerade startmotorn istället.
Känns tyvärr som att det går mer bakåt än framåt nu. Eventuellt släpper jag tråget imorgon igen.
Dålig meckardag!
STARTMOTORN TOG CA 1 TIMMA ATT SKRUVA LOSS. DESSA 2 AV MUTTRARNA SATT INTE ALLS BRA TILL.
SOM GRÄDDEN PÅ MOSET SÅ ÄR DREVET VÄLDIGT SLITET SÅ NU FÅR MAN VÄL ÖVERVÄGA OM DET INTE ÄR VÄRT ATT KÖPA ETT NYTT SÅNT FÖR ATT SPARA PÅ STARTKRANSEN.
ÄNTLIGEN KOMMER JAG ÅT SVÄNGHJULET OCH STARTKRANSEN MEN DET VAR FRUKTANSVÄRT TUNGT MED ALUMINIUMSPETTET.
TROR JAG SLÄPPER PÅ TRÅGET IMORGON IGEN SÅ JAG FÅR KLART MOTORN. LITE TUNGT JUST NU...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö
Men med remmen på måtte det väl gå att vrida motorn, sitter inte remhjulet för drivning av vattenpump å generator på utgående vevaxel?
Ser nu att du skrivit ett nytt inlägg, att det gick tungt att vrida med spett. Då hade det förmodligen inte gått på fläkten.
Ser nu att du skrivit ett nytt inlägg, att det gick tungt att vrida med spett. Då hade det förmodligen inte gått på fläkten.
Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö
Finns det inget kraftuttag som går att använda för att vrida runt motorn? I alla fall ge lite hjälpande kraft till startkransen?
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö
Väldigt bra förslag! Ska direkt ränna ner och se om det går att klura ut hur kraftruttaget fungerar!
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö
Tror säkert att du har ett vinnande koncept där grottan. Jag orkar inte vrida motorn för hand mha kraftuttaget men ska se imorgon om jag kan få hjälp av någon att göra (precis som du skriver); att använda det som assistans.
Kan tyvärr inte ladda upp ett startförsök av motorn, men dock ett startmotorförsök på bänk.
Batteriet jag testar med i filmsnutten ska vara fräscht, men testar direkt från bilen imorgon för att utesluta den biten.
Olsson i Ellös tar 2000:- för en ny startmotor, och det är nog där det slutar. På så sätt sparar jag nog att byta startkransen vilket inte är gjort på en kvart.
Kan tyvärr inte ladda upp ett startförsök av motorn, men dock ett startmotorförsök på bänk.
Batteriet jag testar med i filmsnutten ska vara fräscht, men testar direkt från bilen imorgon för att utesluta den biten.
Olsson i Ellös tar 2000:- för en ny startmotor, och det är nog där det slutar. På så sätt sparar jag nog att byta startkransen vilket inte är gjort på en kvart.
Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö
Nu har jag läst /skummat igenom din tråd, mycket intressant och spännande att följa.
Har inga råd att komma med men ville bara säga att du får många timmar upp för tråden
Har inga råd att komma med men ville bara säga att du får många timmar upp för tråden
Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö
Får du verkligen inte runt motorn för hand? Det borde gå... Om du kör via kraftuttaget så blir motorn uppväxlad ca 3 gånger (1 varv på kraftuttaget blir ca 3 varv på motorn...) Du borde kunna få runt motorn med en skruvmejsel via startmotorhålet.
Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö
Har du ingen möjlighet att dra på axeln till frontpumpen?
Det gjorde jag på trucken.
Det gjorde jag på trucken.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö
Kul att läsa MrIzoard
@Janson1 & säter: var rätt trött igår när jag försökte men ska höra ett nytt försök ikväll.
Om jag öppnar frontpumpens lock så kanske man kommer åt där, men misstänker då också att all olja kommer ut.
Får se, det ska nog gå bra det här.
Pysslar med lite på övervåningen medans det är <30° där uppe så Vickan är kvällsmeck.
Beställde precis ny startmotor och ventilkåpspackning av Olssons. Bör ha den innan helgen!
@Janson1 & säter: var rätt trött igår när jag försökte men ska höra ett nytt försök ikväll.
Om jag öppnar frontpumpens lock så kanske man kommer åt där, men misstänker då också att all olja kommer ut.
Får se, det ska nog gå bra det här.
Pysslar med lite på övervåningen medans det är <30° där uppe så Vickan är kvällsmeck.
Beställde precis ny startmotor och ventilkåpspackning av Olssons. Bör ha den innan helgen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 6 augusti 2019, 20:36:16, redigerad totalt 1 gång.
Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö
(Ursäkta eventuellt okunniga förslag, har mest bara skruvat pyttelite på bensinmotor i personbil, så jag missar säkert grejer relaterat både till att det är diesel och att det är nåt annat än en bil)
Hur gör man för att slippa kompression när man ska vrida en dieselmotor för hand? Ta ur glödstift eller? I så fall - ursäkta om det är en superdumdryg fråga - men har du tagit ur glödstiften?
Om du är väldigt bra polare med din granne, och om grannen har nån traktor där det går att köra kraftuttaget i valfri riktning, så skulle du i princip kunna använda grannens traktor som startmotor, åtminstone för de första provkörningarna. Fast nu har du ju redan beställt startmotor. Om det bara är kugghjulet så hade det kanske varit värt att kolla på renovering istället för ny motor? I princip borde det väl också kanske gå att starta den genom att köra tryck genom hydraulpumpen, eller åtminstone använda detta för att dra runt den när du ska justera ventilerna? Minns att du tidigare i tråden nämnt att för provning ansluta hydraulslangar från en eldriven vedkap - det kan kanske vara en sista utväg för att dra runt motorn?
Tänker att om du inte monterat vipporna för ventilerna alls så borde väl motorn, med urtagna glödstift, gå att dra runt i stort sett hur lätt som helst? Åtminstone så lätt att den går att dra runt med fläktremmen. (Pukie: Vet inte alls hur det är på denna, men det är ju inte ovanligt med viskoskoppling mellan remskiva/lager och fästet för fläktbladen, så att bladen snurrar i stort sett fritt om inte motorn är varm nog. Typ en extra temperaturreglering utöver termostaten för vattnet. Typ förekommer väl på alla fordon med mekaniskt driven fläkt där fläkten inte låter som en träskbåt vid normal drift, ungefär)
Hur gör man för att slippa kompression när man ska vrida en dieselmotor för hand? Ta ur glödstift eller? I så fall - ursäkta om det är en superdumdryg fråga - men har du tagit ur glödstiften?
Om du är väldigt bra polare med din granne, och om grannen har nån traktor där det går att köra kraftuttaget i valfri riktning, så skulle du i princip kunna använda grannens traktor som startmotor, åtminstone för de första provkörningarna. Fast nu har du ju redan beställt startmotor. Om det bara är kugghjulet så hade det kanske varit värt att kolla på renovering istället för ny motor? I princip borde det väl också kanske gå att starta den genom att köra tryck genom hydraulpumpen, eller åtminstone använda detta för att dra runt den när du ska justera ventilerna? Minns att du tidigare i tråden nämnt att för provning ansluta hydraulslangar från en eldriven vedkap - det kan kanske vara en sista utväg för att dra runt motorn?
Tänker att om du inte monterat vipporna för ventilerna alls så borde väl motorn, med urtagna glödstift, gå att dra runt i stort sett hur lätt som helst? Åtminstone så lätt att den går att dra runt med fläktremmen. (Pukie: Vet inte alls hur det är på denna, men det är ju inte ovanligt med viskoskoppling mellan remskiva/lager och fästet för fläktbladen, så att bladen snurrar i stort sett fritt om inte motorn är varm nog. Typ en extra temperaturreglering utöver termostaten för vattnet. Typ förekommer väl på alla fordon med mekaniskt driven fläkt där fläkten inte låter som en träskbåt vid normal drift, ungefär)
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö
Äsch, det var väl ingen dum fråga. Glömma släppa på kompressionen är typiskt en sån grej jag skulle kunna göra
Ta ur glödstiften fungerar normalt sett kanon för att få "öppet". Tyvärr har inte min motor det utan ett förvärmingselement som sitter i insuget. Det är det närmsta "glödning" man kan komma.
Jag har helt enkelt väntat med att dra fast spridarna än, just pga av det här.
Lyckades till slut rotera motorn ganska lätt och slutföra ventilspelsjusteringen. Så nedan bilder med text blir ett indirekt svar till ditt övriga inlägg MiaM
Ursäkta den dåliga bildkvalitén.
ANTAGLIGEN HAR KOLVARNA SATT SIG LITE UNDER TIDENS GÅNG OCH JAG FICK ALDRIG BRA HÄVARM PÅ DE STÄLLEN JAG FÖRST TESTADE.
DOCK NÄR JAG HADE ÅLAT RUNT LITE MER IDAG SÅ HITTADE JAG ETT BORRAT HÅL STRAX UNDER SVÄNGHJULET. KANSKE TIDIGARE ÄGARE SOM FÖRSÖKT KNÄCKA LOSS DEN?
OAVSETT SÅ KOM JAG ÅT EN KANT OCH KUNDE BRYTA TILL. KÄNDE DÅ ATT DEN LOSSADE OCH EFTER DET GICK DET KANON ATT VRIDA I STARTMOTORHÅLET.
INTE VARJE DAG MAN GÖR DET HÄR SÅ MÄRKTE UPP INSUGSVENTILERNA OCH KLADDADE EN LITEN LATHUND.
SOM VANLIGT SÅ BLIR DET VÄLDIGT LOGISKT EFTER FÖRSTA JUSTERINGEN...
FÖR DOM SOM ALDRIG JUSTERAT INNAN SÅ VRIDER MAN ALLTSÅ PÅ SKRUVEN (DÄR JAG HAR MEJSELN) TILLS BLADMÅTTET GLIDER TAJT MELLAN VIPPARM OCH VENTIL.
SEN DRAR MAN ÅT MUTTERN SOM LÅSER SKRUVEN.
FICK STÅ SÅ HIMLA DUMT SÅ JAG HADE SVÅRT ATT SE VILKEN VENTIL SOM RÖRDE SIG NÄR JAG VRED PÅ KUGGKRANSEN.
DET BLEV BETYDLIGT LÄTTARE GENOM ATT LÄGGA EN LITEN PINNE ÖVER VIPPARMS-PARET (SE VIPPARMARNA LÄNGST TILL VÄNSTER).
MÖRKA MOLN OCH MULLER OVAN HUVUDET, MEN HANN JUSTERA KLART OCH LA BARA PÅ LOCKET I VÄNTAN PÅ NY PACKNING.
INNAN REGNET KOM SÅ ÄGNADE JAG LITE TIDE ÅT ATT LOKALISERA DOM OLIKA REGLAGEN. GASEN VAR INTE SVÅR MEN CHOKEN HITTADE JAG FÖRST INTE.
EFTER LITE GRÄVANDE SÅ HITTADE JAG "DET NYA STÄLLET", PLACERAT PÅ VÄGGEN PRECIS TILL VÄNSTER OM STOLEN. VAJERN LINDAD KRING EN BULT.
NÅJA, DET FUNGERAR OCH SITTER INTE FAST I ALLA FALL.
IMORGON BLIR DET OLJEFYLL, FILTERBYTE OCH RENBLÅSNING AV BRÄNSLESYSTEM!
GONATT KÄRA VÄN. NU ÄR DET NÄRA!
Ta ur glödstiften fungerar normalt sett kanon för att få "öppet". Tyvärr har inte min motor det utan ett förvärmingselement som sitter i insuget. Det är det närmsta "glödning" man kan komma.
Jag har helt enkelt väntat med att dra fast spridarna än, just pga av det här.
Lyckades till slut rotera motorn ganska lätt och slutföra ventilspelsjusteringen. Så nedan bilder med text blir ett indirekt svar till ditt övriga inlägg MiaM
Ursäkta den dåliga bildkvalitén.
ANTAGLIGEN HAR KOLVARNA SATT SIG LITE UNDER TIDENS GÅNG OCH JAG FICK ALDRIG BRA HÄVARM PÅ DE STÄLLEN JAG FÖRST TESTADE.
DOCK NÄR JAG HADE ÅLAT RUNT LITE MER IDAG SÅ HITTADE JAG ETT BORRAT HÅL STRAX UNDER SVÄNGHJULET. KANSKE TIDIGARE ÄGARE SOM FÖRSÖKT KNÄCKA LOSS DEN?
OAVSETT SÅ KOM JAG ÅT EN KANT OCH KUNDE BRYTA TILL. KÄNDE DÅ ATT DEN LOSSADE OCH EFTER DET GICK DET KANON ATT VRIDA I STARTMOTORHÅLET.
INTE VARJE DAG MAN GÖR DET HÄR SÅ MÄRKTE UPP INSUGSVENTILERNA OCH KLADDADE EN LITEN LATHUND.
SOM VANLIGT SÅ BLIR DET VÄLDIGT LOGISKT EFTER FÖRSTA JUSTERINGEN...
FÖR DOM SOM ALDRIG JUSTERAT INNAN SÅ VRIDER MAN ALLTSÅ PÅ SKRUVEN (DÄR JAG HAR MEJSELN) TILLS BLADMÅTTET GLIDER TAJT MELLAN VIPPARM OCH VENTIL.
SEN DRAR MAN ÅT MUTTERN SOM LÅSER SKRUVEN.
FICK STÅ SÅ HIMLA DUMT SÅ JAG HADE SVÅRT ATT SE VILKEN VENTIL SOM RÖRDE SIG NÄR JAG VRED PÅ KUGGKRANSEN.
DET BLEV BETYDLIGT LÄTTARE GENOM ATT LÄGGA EN LITEN PINNE ÖVER VIPPARMS-PARET (SE VIPPARMARNA LÄNGST TILL VÄNSTER).
MÖRKA MOLN OCH MULLER OVAN HUVUDET, MEN HANN JUSTERA KLART OCH LA BARA PÅ LOCKET I VÄNTAN PÅ NY PACKNING.
INNAN REGNET KOM SÅ ÄGNADE JAG LITE TIDE ÅT ATT LOKALISERA DOM OLIKA REGLAGEN. GASEN VAR INTE SVÅR MEN CHOKEN HITTADE JAG FÖRST INTE.
EFTER LITE GRÄVANDE SÅ HITTADE JAG "DET NYA STÄLLET", PLACERAT PÅ VÄGGEN PRECIS TILL VÄNSTER OM STOLEN. VAJERN LINDAD KRING EN BULT.
NÅJA, DET FUNGERAR OCH SITTER INTE FAST I ALLA FALL.
IMORGON BLIR DET OLJEFYLL, FILTERBYTE OCH RENBLÅSNING AV BRÄNSLESYSTEM!
GONATT KÄRA VÄN. NU ÄR DET NÄRA!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 6 augusti 2019, 20:30:14, redigerad totalt 1 gång.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö
Ett nytt Livsleksak ser snart dagens ljud med gott muller Magnus Fjonkors MF.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11344
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Mitt liv med Victoria - Slutspurten innan första startfö
Choke på en diesel?Magnus_K skrev:INNAN REGNET KOM SÅ ÄGNADE JAG LITE TIDE ÅT ATT LOKALISERA DOM OLIKA REGLAGEN. GASEN VAR INTE SVÅR MEN CHOKEN HITTADE JAG FÖRST INTE.
EFTER LITE GRÄVANDE SÅ HITTADE JAG "DET NYA STÄLLET", PLACERAT PÅ VÄGGEN PRECIS TILL VÄNSTER OM STOLEN. VAJERN LINDAD KRING EN BULT.
NÅJA, DET FUNGERAR OCH SITTER INTE FAST I ALLA FALL.
Säker på att det inte är stoppen du hittat?