Ladda batterier med solcellspanel

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Ladda batterier med solcellspanel

Inlägg av adent »

Hej!

Jag vet att detta inte är det mest effektiva men:

Visst borde det fungera fint att använda en 300W 40V solcellspanel för att ladda två
seriekopplade (eller ett ensamt?) 12V blybatteri? Batteriet lär ju "kortsluta" bort den extra spänningen.
Det bör bli ganska ineffektivt, men 300W/40V blir ca 8A. Solpanelen bör iaf ladda med 8A ca?

Sen givetvis viktigt att hindra batteriet(erna) från att överladdas.

Eller om någon har en MPPT som fixar 40V in och 12V ut till batteri. En kraftig step-down borde fungera, men svårt att hitta.


MVH: Mikael
Senast redigerad av adent 4 augusti 2019, 23:05:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ladda batterier med solcelsspanel

Inlägg av grym »

ja det funkar, solpanelen är som en konstantströmsgenerator

du kan ha en shuntregulator om du känner för det
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Ladda batterier med solcelsspanel

Inlägg av adent »

Kanon, solpanelen tar inte skada? Den har ingen inre resistans som utvecklar värme av strömmen?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Ladda batterier med solcelsspanel

Inlägg av xxargs »

Jodå värme blir det men 85-90% av solinstrålningen blir ändå värme i cellerna (dvs uppemot 900 W/m^2 het sommardag runt midsommar) att något 10-tal Watt extra värme på denna yta för att panelen är i strömgräns har ingen betydelse - värmebildningen är betydligt större när du inte drar någon alls ström ur panelen då all bildad ström går igenom den 0.4 - 0.5V zener-halvledarövergången som själva solcellsytan ändå är. Problemet är mycket större om man har skuggade celler av löv i en övrigt belyst panel - därför har många paneler förbiledardioder per 3-celler i serier eller så som leder över det skuggade området för att dessa inte skall bli för varma av strömmen som tvingas igenom ändå.

---

Bör fungera då i stort detta alla solpaneler och solpanels-regulatorer utan effektoptimerande system jobbar på det sättet.

Se till att ha en regulator så att batterierna inte ligger på 14-15 Volt /12-V block under långa tider eller ofta (dagligen) då de kommer att korrodera sönder invändigt väldigt fort. Sikta på 13.6 Volt/12-block om inget annat rekommenderas för batteriet och skall man ladda med högre spänning (efter man använt en del av batteriets kapacitet) så skall det vara tidsbegränsat och heller inte 'glömmas' och börja på nytt med ny cykel för att det går en natt mellan.

Tänk på att olika batterier med olika legeringar i blyet tål att laddas olika högt när man laddar med högre spänning i periodisk uppladdning - antimonlegerade batterier max 14.4 Volt innan gasning medans kalciumlegerade batterier behöver laddas ända upp till 14.7 Volt för att bli ordentligt uppladdade. - det gör att kalciumlegerade batterier är mindre lämplig för konstantspänningsladdning ala 13.6 Volt då den aldrig når full laddning utan behöver sin peak på 14,7V/12V-block för att bli full efter en urladdning, 13.8 Volt ger å andra sidan högre batteri-slitage (snabbare inre korrosion) över tiden men tillfredsställer ändå inte att en kalciumlegerad batteri blir helt fulladdad efter en urladdning - antimonlegerade batterier blir fullt laddad av både 13.6 och 13.8 Volt även om det går trögt sista delen och spänningshöjningen till 14.4 Volt i slutet av laddningen är för att forcera den delen - större batterier (typ mer än 2 dm höjd) med flytande elektrolyt så bör man någon gång per år ladda med så hög spänning att batteriet gasar och därmed omsätter elektrolyten - sk utjämningsladdning. Gäller inte AGM eller Gelbatterier och för Gelbatterier kan en sådan övning vara skadlig för batteriet.

Laddningsmottagligheten är lägre för kaliciumlegerade batterier (underhållsfria blybatterier med permanentförsluten lock och med fönsterindikator med kula) medans antimonlegerade batterier (klassiska fordons och traktorbatterier med skruvkork) har bra laddningsmottaglighet men har andra nackdelar som hög vattenförbrukning
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ladda batterier med solcelsspanel

Inlägg av larky »

MPPT som säger sig klara 50V in, och i EU
https://www.ebay.co.uk/itm/10A-20A-Dual ... 2456110923
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda batterier med solcelsspanel

Inlägg av danei »

Solcellspanelen ger inte märkeffekt vid märkspänning. Vid den spänningen kan den inte lämna någon ström.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Ladda batterier med solcelsspanel

Inlägg av bearing »

larky skrev:MPPT som säger sig klara 50V in, och i EU
https://www.ebay.co.uk/itm/10A-20A-Dual ... 2456110923
Antagligen inte MPPT. Har den testats av någon?
Finns en på Youtube som har testat en del billiga "MPPT", som visat sig vara falsk marknadsföring.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Ladda batterier med solcellspanel

Inlägg av adent »

Hejhopp!

Såhär gick det (Jag terroriserade xxargs via telefon för mer detaljerade råd innan. Tackar för hjälpen!).

Vi skulle vara med på O-ringen/fem-dagars i Norrköping. Hyrde en husvagn (ganska billigt, stor och gammal, men ok skick). Dock har den ingen gasol.
Vi tänker att det löser vi med ett löst gasolkök vi kan låna och en gasoltub som vi har. Sen inser vi: kylskåp!

Kylskåpet i husvagnen är utbytt mot ett 230V-skåp. Jag lyckas inte få uthyrarna att lista ut vad för typ av skåp det är, jag misstänkte peltier så för säkerhets skull åker jag och köper ett litet kompressorskåp typ 50x50x50cm begagnat för 800kr.

Skåpet har märkeffekten 70W. Det visar sig sedan att skåpet i husvagnen är ett kompressorskåp och har märkeffekt 90W och är ganska likt i sin konstruktion.
Vi väljer att ändå köra på vårat lilla skåp för att ha marginalerna på rätt sida.

Med mig till Norrköping har jag 4 stycken 100Ah AGM-batterier (de såldes här för några år sedan) fulladdade samt ett fulladdat 75Ah fritidsbatteri.
Jag har också fått låna en ~300Watts solpanel av svågern som sadlat om till solpanelsinstallatör (Lite reklam om ni bor i södra ändan av Vättern: https://wettersol.se/) Panelen har lite klistermärken på sig, så det snodde nog lite effekt.

När jag lånade solpanelen provade vi att koppla den rätt på ett av AGM-batterierna och den tryckte då på med nästan 6A på eftermiddagen.
U(open) på panelen är ca 40V I(kortslutning) ca 10A och U(Pmax) ca 32V.

På måndag morgon parallellkopplade jag 2 av AGM-batterierna och anslöt min 1500W växelriktare (som tipsades om här: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 9#p1460789 ) som drar ca 1.3A i tomgångsström.
Låt oss kalla dessa två batteriset 1.

Hemma hade jag lastat in lite mat i kylen för att testa det och fick det till att den gick ungefär 1/3:e-del av tiden. Snittet borde alltså bli *ungefär*
(70W/12V)*(1/3) = 2A. Plus Inverterns egenförbrukning. Ca 3.3A optimistiskt räknat utan förluster. D.v.s. ca 80Ah per dygn.

Väl på plats så märkte jag att kylen (fullproppad) snarare gick 1/5:e-del av tiden. Igång 15 minuter och av 60 minuter ungefär.
Det blev något sämre sedan när värmen och solen slog till på onsdagen. Men låg ändå på 1/4:e-del av tiden som sämst! En glad överraskning.

På måndag eller tisdag eftermiddag kopplade jag på solpanelen rakt in på de två batterierna, dock mulet, men den gav nog 1A ca.
På onsdag morgon hade en plupp av fyra försvunnit på växelriktarens batteristapel. Jag kopplade ur de två batterierna från växelriktaren, seriekopplade dem och anslöt dem direkt till solpanelen i förhoppning att få ungefär samma ström genom 24V som genom 12V och på så vis komma närmare Pmax och ladda dubbelt så fort. Tyvärr kom jag nog inte upp i mer än 4A (kan bero på klistermärkena på panelen), men ändå bättre med 4A genom två batterier än 6A genom ett.
Eftersom jag hade med mig 4 batterier totalt har jag nu 2 stycken fulladdade orörda (batteriset 2) som jag ansluter till invertern medan de andra två (batteriset 1) laddas av solpanelen.

Här någonstans lyckades jag också mäta faktiskt förbrukning när kylen gick (p.g.a. startströmmen ville jag inte ha multimetern ansluten när den startar, skulle antagligen ha grillat säkringen i den). Men jag lyckades sära på kopplingen på 12V-sidan med multimetern emellan när kompressorn i kylen gick och på så vis mäta. Till min stora förvåning låg jag på ca 68W Totalt inklusive inverter när kylen gick! ca 5.5A!

Min verkliga snittförbrukning bör alltså ha varit som sämst ((3/4)*1.3A + (1/4)*5.5A) / 4 = ca 2.4A. D.v.s. strax under 60Ah per dygn. Alltså har jag tagit ungefär hälften ur de bägge 100Ah parallellkopplade blybatterierna de första två dygnen, antagligen mindre eftersom solpanelen laddade lite.

Batterierna (batteriset 1) som drev allting de första två dygnen måndag-tisdag står nu alltså på laddning seriellt under onsdag och torsdag som var väldigt soliga dagar. De andra två batterierna (batteriset 2) driver kylen och lite mobilladdning samt en 230V-fläkt helt utan laddning onsdag och torsdag.
På nätterna kopplar jag ur solpanelen och kan på så vis mäta spänningen på batterierna på morgonen för att få ett hum om laddningsgraden.
Efter två dagar är de uppe på 12.9V och vad jag förstår är det snudd på 100% (Med ctek-laddning hemma och dygnsvila har de 12.95V).

På fredag morgon kopplar jag ur det drivande batteriset 2 och ansluter på nytt batteriset 1 (som laddats fullt av solen) till invertern.
Batteriset 2 ansluts seriellt till solpanelen igen. På lördag kväll åker vi hem och Batteriset 2 är laddat till 75% ungefär.

Summa summarum gick det riktigt bra tack vare soliga dagar! Vi kunde ha kört mer 230V-grejjer än vad jag vågade.
Kul erfarenhet iaf! 75Ah-batteriet användes aldrig!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Ladda batterier med solcellspanel

Inlägg av Hobbyisten »

Efter att ha skummat igenom den gedigna texten tål också att anmärkas att en solcell FÖRBRUKAR ström om solinstrålningen inte är bra, detta har jag märkt på min lilla hobbypanel då en mobil blivit helt urladdad under natten, men du kanske hade en laddregulator som förhindrade backström :)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Ladda batterier med solcellspanel

Inlägg av adent »

Jag testade panelen innan och den måste ha haft inbyggd backdiod, ingen ström (att tala om, typ 200uA) gick bakvägen med mörk panel.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Ladda batterier med solcellspanel

Inlägg av bearing »

nybörjarnörd skrev:Efter att ha skummat igenom den gedigna texten tål också att anmärkas att en solcell FÖRBRUKAR ström om solinstrålningen inte är bra, detta har jag märkt på min lilla hobbypanel då en mobil blivit helt urladdad under natten, men du kanske hade en laddregulator som förhindrade backström :)
Hade du kopplat panelen rakt över batteripolerna på mobilens batteri?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Ladda batterier med solcellspanel

Inlägg av Hobbyisten »

Självklart inte, via en sladd via ett strömförsörjningskort som tog ner panelens 6 V till 5 V, USB-kabel från kortet till mobilen. När jag kopplade panelen till min powerbank dock får jag ingen backström.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Ladda batterier med solcellspanel

Inlägg av bearing »

Aha, nu förstår jag. Det beror nog på att mobilen kan vara USB-host, och därmed kan strömförsörja andra enheter. Jag gissar att kretskortet mellan solpanelen och mobilen orsakat "tjuvströmmen". Antingen det, eller solpanelen via kretskortet. Oavsett har kretskortet dålig design, för det bör varken dra tjuvström eller tillåta att mobilen töms rakt ut i en skuggad solpanel.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Ladda batterier med solcellspanel

Inlägg av adent »

Nu stämmer inte riktigt ämnet längre. Men det gäller samma kyl. Efter resan blev förstås kylen kvar. Den har stått i en garderob full med ost på lagring.
Men den krånglade vid något tillfälle och kylde inte. Kollade alla elgrejer och skruvade loss termostaten inne i kylen och satte ihop allt och då fungerade den igen. Satte en energiövervakningsplugg på
den så jag kan se förbrukningen (ca 200Wh per dygn). Sen gick den snällt några veckor, Men när jag tittade igår hade den dragit 0 de senaste 4-5 dagarna.

Slog och petade på termostaten inne i kylen och då slog den till igen. Vid en snabb googling verkar det finnas termostater att köpa. Var dock lite sugen på att bygga en egen digital.
Skriv svar